اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۷۶

افزایش صادرات ایران به آفریقا

شاتا|مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت از افزایش ۱۷ درصدی صادرات ایران به آفریقا در نیمه نخست سال ۱۳۹7 خبر داد. فرزاد پیلتن در این باره گفت: صادرات ایران به کشورهای آفریقایی در ۶ ماهه اول سال جاری به ۳۹۷ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. او افزود: مقاصد اصلی صادراتی ایران به قاره آفریقا طی دوره مذکور شامل کشورهای «مصر»، «کنیا»، «سودان»، «آفریقای جنوبی»، «تونس»، «مغرب»، «موزامبیک»، «تانزانیا»، «جیبوتی» و «سومالی» بوده است. به گفته مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت، مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا شامل «آهن و فولاد»، «قیر و نفت»، «گاز مایع»، «محصولات شیمیایی»، «سیمان»، «خمیرهای غذایی»، «بیسکویت و شکلات»،

«کف پوش»، «پارافین»، «وازلین»، «روغن موتور» و «کشمش» است.

مکانیزم اروپا برای تجارت با ایران

تسنیم|رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: حتی اگر طرح اروپا انجام هم نشود، مشکلی در فروش نفت ایران و تهیه کالا وجود ندارد؛ هرچند نمی‌توانیم اثر تحریم‌ها را نادیده بگیریم. یحیی آل‌اسحاق با اشاره به مکانیزم اروپا برای تجارت با ایران گفت: این موضوع از زوایای مختلف قابل بررسی است؛ مساله نخست آن است که امریکا فکر می‌کرد می‌تواند در برنامه تحریمی که علیه ایران ایجاد کرده یک انسجامی را علیه ایران ایجاد کند، اما شاهد بودیم با آغاز تحریم‌ها بعضی از کشورهای اروپایی ابراز تأسف کردند و این یعنی می‌خواهند برجام باقی بماند و از تصمیم امریکا تبعیت نمی‌کنند. این مساله قطعا یک شکست برای تحریم‌های امریکا است. همچنین این موضوع برای ایران نیز موفقیت محسوب می‌شود. او افزود: اگر کشوری بخواهد کشور دیگری را تحریم کند،

11 شرط لازم است و یکی از این شروط آن است که تحریم‌کننده بتواند کل دنیا را وادار کند که کالایی به کشور تحریم شونده وارد نشود یا تحریم شونده نتواند آن کالا را جایگزین کند، بنابراین یک اصل تحریم توسط امریکا انجام نشده است و از این جهت یک اقدام مثبت در این زمینه صورت گرفته است. رییس اتاق مشترک ایران و عراق درباره وضعیت تجارت ایران در آینده و در دوران تحریم‌ها بیان کرد: یکی از موارد قابل بررسی نوع خرید نفت از ایران است.

استقبال از ایده‌های معدنی

شاتا|وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: بخش معدن ظرفیت بسیار بزرگ و بی‌بدیلی است که می‌تواند در توسعه اقتصاد ملی نقش موثر و فعال ایفا کند. رضا رحمانی در مراسم تودیع و معارفه «رییس سازمان مهندسی معدن» اظهار کرد: برای تفویض اختیار در حوزه معدن هیچ محدودیتی نداریم و آماده‌ایم که برای انجام بهتر امور نسبت به تفویض اختیار به استان‌ها، تشکل‌ها و نظام مهندسی معدن اقدام کنیم تا همه پای کار باشند و درتصمیم‌گیری‌ها شریک شوند. رحمانی با اشاره به ابلاغ نقشه راه معدن گفت: با این نقشه راه کار مبنایی شروع شده و باید از امروز فعالیت توسعه‌ای را آغاز کنیم و باور دارم که انقلاب معدنی امکان پذیر است.

او اظهار کرد: از فعالان بخش معدن ایده می‌خواهیم و اگر شکوفایی بخش معدن با اصلاح زیر ساخت‌ها، توسعه اکتشاف یا با ایده‌های جدید‌تر امکان پذیر است.

در این مراسم همچنین رییس جدید سازمان نظام مهندسی معدن با تشریح محورهای کاری خود گفت: هدف ما کمک به وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش‌های حاکمیتی که نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد است و به عنوان بازوی وزارتخانه در اجرای امور حاکمیتی قدم برمی‌داریم. داریوش اسماعیلی با تاکید بر کمک به حضور بیش از پیش بخش خصوصی در صحنه فعالیت‌های معدنی و بازرسی‌ها، نظارت، آموزش و پژوهش افزود: می‌توان بخش قابل توجهی از1700 هزارمیلیارد تومان نقدینگی کشور به بخش معدن کشیده شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

 

ارسال نظر