اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۳۱:۴۰
کد خبر: ۱۳۳۳۹۱

کالای جدید مشمول دریافت ارز رسمی اعلام شد

فارس|وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های استانی خود اسامی 8 کالای جدید مشمول دریافت ارز رسمی را اعلام کرد. در این نامه آمده است: « پیرو  نامه شماره 197680 . 60 مورخ 97.7.25 به پیوست تصویر نامه شماره 212491 . 60 مورخ 1397.08.14 مقام عالی وزارت در خصوص فهرست اقلام موضوع تبصره (1) ماده (1) مصوبه شماره 63793 . ت، 55663 ه مورخ 97.5.16 هیات محترم وزیران ارسال و به اطلاع می‌رساند: ردیف‌های 4 و 5 نامه شماره 197680 . 60 مورخ 97.7.25 به شماره تعرفه‌های 48119020 و 48192010 به گروه کالایی 2 تغییر یافت». در ادامه این نامه آمده است: « ردیف 9 نامه شماره 197680 . 60 مورخ 97.7.25 به شماره تعرفه 72101200 صرفا جهت کاربرد صنایع روغن نباتی و شیر خشک اطفال مشمول گروه کالایی یک می‌شود.»

بازگشت 985 بنگاه به چرخه تولید

شاتا|معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای سال تاکنون 985 واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور به چرخه تولید بازگشتند و برای 15 هزار و 500 نفر ایجاد شغل شده است. محمدعلی عزیزمحمدی افزود: میزان واگذاری زمین برای واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از ابتدای سال تاکنون به لحاظ تعداد قراردادهای منعقده نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 50 درصد افزایش داشته است. او با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 2 هزار و 756 قرارداد مبادله شده است، تصریح کرد: در این مدت 926 هکتار زمین برای استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته و واگذار شده است. عزیزمحمدی واگذاری زمین برای واحدهای تولیدی را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بیانگر هدایت سرمایه‌ها برای سرمایه‌گذاری در امر تولید دانست و بیان کرد: از ابتدای امسال بیش از یک‌هزار واحد صنعتی با اشتغال حدود 17 هزار نفر به صورت مستقیم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده است.

صادرات ۱۵ میلیارد دلار نفت خام ایران به چین

خبرگزاری صداوسیما|عضو اتاق مشترک ایران و چین گفت: در حال حاضر یک چهارم نفت خام ایران به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به چین صادر می‌شود. حسین پیر موذن افزود: چین در مجموع 7 درصد نفت وارداتی خود را از طریق ایران تامین می‌کند. او اظهار کرد: چین یکی از شرکای بزرگ تجاری جمهوری اسلامی و رابطه بازرگانی و اقتصادی دیرینه‌ای با ایران دارد. او افزود: انتظار ایران از چین این است که در همه مسائل اقتصادی کنار ایران باشد. او گفت: خوشبختانه تیر امریکا با وجود تمامی تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در ­شش ماهه گذشته در به صفر رساندن صادرات نفت ایران به سنگ خورده است. عضو اتاق مشترک ایران و چین افزود: ناتوانی در به صفر رساندن صادرات نفتی ایران در سیزدهم آبان ماه سال جاری برای دولت ترامپ ناکامی و شکست بسیار بزرگی بود. او در ادامه اظهار کرد: هشت کشور معاف از تحریم‌های نفتی ایران متعهد به این شدند که در هر فصل 20درصد واردات نفت خود را کاهش دهند. پیرموذن گفت: نحوه انتقال ارز حاصل از صادرات نفت به این هشت کشور از جمله موضوعات بسیار مهمی است که باید با شدت و حدت هرچه بیشتر از سوی مقامات ایرانی دنبال شود.

اهمیت رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی

پایگاه خبری اتاق ایران|نایب‌رییس اتاق ایران معتقد است که رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتنصادی یکی از پیش‌نیازهای رقابتی شدن اقتصاد است که باید فرهنگ آن در کشور توسعه یابد. پدرام سلطانی بر ضرورت رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی کشور بر اساس کارآمدی تاکید کرد و مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران را به عنوان رگولاتور بخش‌خصوصی در توسعه فرهنگ رتبه‌بندی موثر دانست. به گفته سلطانی، رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی را باید یکی از مسیرهای رقابتی شدن فضای اقتصاد دانست. او تاکید کرد: پارلمان بخش خصوصی به عنوان نهادی که آسیب‌دیده از فضای غیر رقابتی و غیرشفاف در چند دهه گذشته است، اعتقاد دارد در فضای فعلی مهم‌ترین اهرمی که می‌تواند فضای کسب و کار کشور را بهبود بخشد، شکل‌گیری فضای رقابتی است. سلطانی با تأکید بر کاهش عوامل مخل بر رقابت در کشور افزود: همانطور که گزارش «doing busines» این فرصت را به کشورها می‌دهد تا بر اساس نتایج حاصل در این گزارش سالانه، مسیر اقتصادی خود را توسعه بخشند. باید سطوح دیگری از رقابت را در داخل کشور ایجاد کنیم که نه بر اساس سود و فروش، بلکه بر اساس شاخص‌هایی باشد که گواه کارآمدی بنگاه اقتصادی است. او با تأکید بر ضرورت رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی در داخل کشور، گفت: در کشورهای پیشرفته که توسعه آنها معلول ایجاد فضای رقابتی بوده، انواع این رتبه‌بندی‌ها در داخل کشورشان وجود دارد. حتی موسساتی در جهان فعالیت می‌کنند که کارشان رتبه‌بندی اعتباری بنگاه‌هاست تا نتایج آنها ملاکی برای ارایه خدمات مختلف از سوی بانک‌ها و بیمه‌ها به بنگاه اقتصادی قرار بگیرد.

 

ارسال نظر