اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۱:۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۳۳۳۰۳

تشدید نظارت بر بازار توسط سازمان حمایت

ایرنا|رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به گزارش‌های گرانفروشی، از تشدید نظارت این سازمان بر بازار کالا خبر داد و گفت: در این رابطه گزارش‌های روزانه تهیه می‌شود. سیدمحمود نوابی درباره ضرورت نظارت بیشتر بر بازار افزود: طرح تشدید بازرسی‌ها در 31 استان از بهمن ماه سال گذشته ابلاغ شده و با همکاری گشت‌های مشترک با تعزیرات حکومتی در جریان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان کارکرد همکاران ما در استان‌ها نسبت به هفت ماه سال گذشته بطور کامل در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و بازرسی‌ها مشخص است. او درباره چرایی نامشخص بودن اثربخشی این نظارت‌ها برای مردم گفت: ما هم برخی از گرانی‌ها را می‌بینیم؛ دلیل اصلی این است که مکانیزم رسیدگی به تخلفات جریان عادی خود را طی می‌کند. نوابی ادامه داد: برخی از کالاهای اساسی از اقلام «بازرس محور» ماست؛ برخی کالاها نیز «شکایت محور» است و مردم باید در این زمینه کمک کنند؛ سامانه 124 بطور 24 ساعته در اختیار آنها قرار دارد. این مقام مسوول در وزارت صنعت، با یادآوری فرآیند دادگاه بدوی، تجدیدنظر و امکان اطاله‌ای که در این چارچوب فراهم می‌شود، افزود: بیشترین اثربخشی در گشت‌های مشترک است که قاضی تعزیرات حضور دارد و بلافاصله جریمه می‌کند.

افزایش قیمت محصولات چرمی در بازار

ایسنا| عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت محصولات چرمی در بازار تا ۲.۵ برابر افزایش یافته است، گفت: متاسفانه صنایع چرم برای تامین ارز خود از سامانه نیما با مشکل مواجه هستند. علی‌اصغر رستم‌پور با اشاره به جدیدترین وضعیت صنایع چرم، اظهار کرد: پس از اتفاقات به وجود آمده در بازار ارز به یک‌باره سرمایه تولیدکنندگان تا یک سوم کاهش یافته و بنگاه‌های تولیدی برای ادامه‌ فعالیت خود با مشکل مواجه هستند و اگر مسائل آنها مدنظر قرار نگیرد و حل نشود، بطور حتم چالش‌های جدی خواهند داشت، هرچند که اگر بتوان مشکلات ارزی آنها را حل کرد بخشی از مسائل حیاتی‌شان برطرف شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما تهیه کنند و با توجه به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد مواد اولیه صنایع چرم به غیر از پوست که در داخل تهیه می‌شود، وارداتی است، مشکلات عدیده‌ای برای آنها به وجود آمده است و هنوز موفق به دریافت ارز از طریق سامانه نیما نشده‌اند.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع چرم ایران افزود: باید بدانیم که اگر این روند ادامه پیدا کند مشکلات آنها دو چندان خواهد شد چرا که مجبور هستند ارز مورد نیاز خود را با قیمت بازار آزاد خریداری کنند و این مساله بر روی قیمت تمام شده محصولات اثرگذار است. رستم‌پور با اشاره به اینکه نمی‌دانیم به چه علت ارز در سامانه نیما برای مصارف مورد نیاز تولیدکنندگان ارایه نمی‌شود، اظهار کرد: عدم دسترسی تولیدکنندگان صنایع چرم به ارز سامانه نیما موجب شده تا آنها با مشکل جدی مواجه شوند و اگر صنایع چرم نتوانند ارز خود را با قیمت سامانه نیما تهیه کنند، بطور حتم فعالیت آنها با مشکلات بیشتری همراه خواهد شد. او خاطرنشان کرد: با توجه به گران‌ شدن پوست و مواد شیمیایی، قیمت محصولات صنایع چرم در بازار تا ۲.۵ برابر افزایش یافته و هرقدر محصولات گران‌تر شوند، سبد خانوار کوچک‌تر می‌شود و با توجه به اینکه پوشاک در اولویت خانوارها نیست، به همین دلیل بازار صنایع چرمی در ادامه مسیر خود با رکود تورمی بیشتری همراه خواهد شد و کارخانجات آن نیز آسیب‌های جدی می‌بینند.

بررسی افزایش قیمت خودرو در مجلس

تسنیم| عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از اتمام تعطیلات مجلس این کمیسیون با برگزاری جلسه‌ای نظر موافقان و مخالفان افزایش قیمت خودرو را بررسی و در نهایت به جمع‌بندی خواهد رسید. سعید باستانی با اشاره به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها، اظهارداشت: افزایش قیمت مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز عاملی شده که این درخواست مطرح شود. او با بیان اینکه در طول چند ماه اخیر قرار بود کمیسیون صنایع مجلس به صورت جدی موضوع افزایش قیمت خودرو را بررسی کند، افزود: با تأخیرهای متعدد قرار شده موضوع افزایش قیمت خودرو در اولین جلسه کمیسیون صنایع مجلس با حضور وزیر صنعت بررسی شود. این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: هفته آینده تعطیلات مجلس به اتمام می‌رسد و با برگزاری جلسه، نظرات موافقان و مخالفان افزایش قیمت خودرو را بررسی می‌کنیم و در نهایت به جمع‌بندی خواهیم رسید.

 

 

ارسال نظر