اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۳۳۲۲۱

تقویت حضور تجار در بازار‌های جهانی

مهر|معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در شرایطی که امریکا تلاش دارد با تشدید تحریم‌ها، اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهد و کشور را در حوزه تجارت و بازرگانی منزوی سازد، ، هر رویدادی که بتواند منجر به حضور تجار و فعالان اقتصادی دنیا به ایران شود باید مورد استقبال قرار گیرد. محمدرضا مودودی افزود: حتی اگر در شرایط کنونی این تصور وجود داشته باشد که ممکن است به لحاظ تبادل کالایی فضای مساعدی پیش رو نباشد، البته باید بگویم به نظر نمی‌رسد که در این دوره از تحریم‌ها اقدامات امریکا در این زمینه موفقیت آمیز باشد، باید بازرگانان بین‌المللی به ایران بیایند و فضای تولید داخل و توانمندی‌های کشور را مشاهده کنند که حتی در شرایط تحریم‌ها هم دست از تولید و بازاریابی و عرضه تولیدات خود برنمی‌دارند بنابراین باید تلاش کنیم با برگزاری این دست نمایشگاه‌ها این رویکرد را تقویت کنیم.

معاون سازمان توسعه تجارت معتقد است: شادابی و تحرک تولید و ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد کشور ما موضوعی نیست که تجار و فعالان اقتصادی دنیا به راحتی از کنار آن رد شوند و این برگ برنده مهمی برای ما است. او افزود: ما باید این نمایشگاه‌ها را رشد و توسعه داده و به هر شکلی بتوانیم خودمان هم هیات‌های تجاری و فرهنگی اعزام کنیم و هم شرایطی را فراهم‌سازیم که هیات‌های تجاری و فرهنگی و حتی سیاسی کشورهای دیگر به ایران دعوت شوند. مودودی تاکید کرد: ما با این نمایشگاه‌ها می‌توانیم علاوه بر نشان دادن قابلیت‌های بیشتر از کشورمان، نگاه دنیا را به برند ایران به عنوان کشوری اهل تکنولوژی تغییر دهیم، به هر حال ایران دارای دانش فنی و توان تولید بالایی بوده و اهل تعامل و صلح با دنیا است و این موضوعات را می‌توانیم در اینگونه نمایشگاه‌ها بازتاب دهیم.

هشدار به خریداران لوازم خانگی

ایسنا|مدیر مرکز اطلاعات لوازم خانگی با اشاره به فروش برخی لوازم خانگی‌ معمولی با بسته‌بندی برندهای با کیفیت و گران‌ قیمت در بازار، به خریداران توصیه کرد کالاهای مورد نیاز خود را از نمایندگی‌ها تهیه کنند تا از اصالت کالا مطمئن شوند. مهرداد توریان از وجود کالاهای تقلبی و غیراصل در بازار لوازم خانگی خبر داد و گفت: افزایش نرخ ارز و کمبود کالا باعث شده برخی از افراد سودجو دستگاه‌های ایرانی با کیفیت معمولی را در بسته‌بندی برندهای معتبر داخلی یا بین‌المللی در بازار عرضه کنند.

او با بیان اینکه خریداران، شاخصی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن این کالاها ندارند، اظهار کرد: در این شرایط بهتر است که خریداران، کالای مورد نظر خود را از نمایندگی‌ شرکت‌های معتبر تهیه کنند. به گفته توریان، افزایش میزان اجاره‌ مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرضه لوازم خانگی و رکود بازار باعث شده برخی مغازه‌داران برای تامین هزینه‌های خود به فروش کالاهای تقلبی و غیراصل اقدام کنند؛ بنابراین احتمال فروش این اجناس در مغازه‌هایی که پروانه کسب ندارند، بیشتر است. او خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق سامانه ۱۸۸۲ از اصالت برندهای دارای نمایندگی و شناسنامه و همچنین خدمات پس از فروش برندهای لوازم خانگی مطمئن شوند.

افتتاح حساب ویژه ایران در یک بانک عراقی

نایب‌رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران از گشایش یک حسابی ویژه برای ایران در یک بانک دولتی عراق خبر داد که برای معاملات تجاری بدون دلار استفاده خواهد شد. مهدی علیپور افزود: شرط امریکا برای مستثنا شدن عراق از تحریم‌های جدید، معامله بدون دلار است. او درباره تعیین یک بانک در عراق برای واریز وجه صادرات ایران به آن کشور گفت: هنوز جزییات این موضوع بطور رسمی اعلام نشده اما قطعا در یک بانک دولتی حسابی برای واریز وجه صادراتی ایران به دینار و یورو افتتاح خواهد شد. علیپور با اشاره به مشکلات دولت عراق در تأمین برق موردنیاز این کشور در سال گذشته و اعتراضات مردمی گفت: عبدالکریم موسوی مدیرکل گاز عراق تأکید کرد که این کشور به تبادل بیش از هزار مگاوات برق با ایران نیاز دارد. دولت دونالد ترامپ، ۸ کشور را از تحریم‌های نفتی خود که از روز ۱۳ آبان آغاز شده مستثنا کرد که یکی از این کشورها، عراق است. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با یادآوری افزایش میزان صادرات ایران به عراق از ۲۱ مارس تا ۲۳ اکتبر سال جاری ادامه داد: هیات وزرای ناظر بر انرژی عراق برای مستثنا شدن از تحریم‌های امریکا فشار زیادی به این کشور آورد و شرط این موضوع نیز معامله بدون دلار بود و به همین دلیل ارتباطات مالی ایران عراق به سمت استفاده از ریال و دینار و همچنین یورو رفته است. علیپور گفت: هنوز نام بانک دولتی عراق که قرار است حساب ویژه واریز مبلغ صادرات ایران به دینار یا یورو در آن واریز شود، اعلام نشده است. او ادامه داد: وزارت دارایی عراق و کمیته وزارت خارجه این کشور تأکید دارند طلب‌های ایران از دولت عراق نیز به دینار به آن حساب واریز شود. نایب‌رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران در پاسخ به این سوال که امکان واردات با استفاده از آن حساب نیز وجود دارد یا نه، گفت: بطور حتم امکان تأمین مبلغ واردات از این حساب نیز وجود دارد بااین‌حال بیشتر محصولات ایرانی به عراق صادر می‌شوند. علیپور ادامه داد: شرط مستثنا شدن عراق از تحریم‌های امریکا تبادل غیر دلاری بوده و می‌توان از دینار و یورو استفاده کرد.

 

ارسال نظر