اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۳۵

همفکری با تشکل‌ها برای توسعه صنایع ملی

شاتا|رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران با اشاره به اهمیت تولید داخلی در شرایط تحریم گفت: می‌توان از تحریم‌ها با برنامه‌ریزی صحیح به نفع کشور فرصت‌هایی را ایجاد کرد. محمدرضا نجفی‌منش در همین مورد اضافه کرد: هیچ کس از تحریم‌ها استقبال نکرده و آن را پدیده مثبتی نمی‌بیند اما نباید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم مغلوب شرایط شویم. رییس انجمن قطعه‌سازان ایران در ادامه توضیح داد: هدف اصلی تحریم‌ها جلوگیری از پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف و عدم خودکفایی آن است. برای مثال اولین تحریم‌ها بر قطعات خودرو اعمال شد نه خودرو، دلیل این اقدام چیزی جز تلاش برای توقف تولید ملی نیست.

نجفی منش در ادامه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را راه‌حل عبور از این شرایط وصیانت از تولید داخلی دانست و افزود: برای حل این مشکل و عبور از تحریم‌ها باید اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفته و حداکثر‌سازی ساخت داخل را در دستور کار جدی قرار دهیم و تا جایی که امکان دارد ضعف‌های خود را در این زمینه پیدا کنیم. او در همین راستا پیشنهاد داد: به همین علت می‌توانیم در همین مورد نمایشگاهی از نداشته‌هایمان برگزار کرده و بررسی کنیم که در کشور به چه اقلامی نیازمند هستیم و از تمام تولیدکنندگان به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و... دعوت کنیم تا بررسی کنند چگونه می‌توان این اقلام را داخلی‌سازی کرد و در واقع تولید آنها را تا هرقدر که امکان دارد داخلی‌سازی کرده و از حداکثر توان داخلی بهره جست. رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران در همین مورد ادامه داد: در حال حاضر 74درصد اقلام وارداتی در کشور مواد اولیه و قطعات واسطه‌ای بوده و این نشان‌دهنده وابستگی صنعت کشور است. بنابراین کلید موفقیت ما این است که وابستگی را از طریق داخلی‌سازی به حداقل برسانیم و علاوه بر این واردات مواد اولیه ضروری را تسهیل کنیم. نجفی‌منش تشکیل اتاق فکر بخش خصوصی که توسط وزیر صمت مطرح شده را نیز در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و عبور از تحریم دانست و اضافه کرد: با توجه به سابقه رحمانی در اتاق بازرگانی انتظار تصمیمات این‌چنینی برای تعامل با بخش خصوصی از طرف او می‌رفت و این روش بسیار خوبی است که امکان یک تصمیم بهتر را فراهم می‌کند.

55 میلیون تن؛ سهم بازار داخل از سیمان مصرفی

خبرگزاری صداوسیما|رییس اتحادیه فروشندگان گچ، سیمان و مصالح ساختمانی گفت: بیش از 80 میلیون تن سیمان درکشور تولید می‌شود که فقط 55 میلیون تن آن برای تامین نیاز بازار داخلی کافی است. سیمان مصرفی در بازارداخلی 55 میلیون تن است. اسماعیل کاظمی قهی با اشاره به اینکه بازار داخلی همچنان در رکود به سرمی برد افزود: اگر موانع صادراتی در کشور وجود نداشته باشد می‌توان 25 میلیون تن سیمان از کشور صادر کرد. او حجم صادرات سیمان را تا پیش از پایان سال 12 میلیون تن دانست و گفت: این صادرات شامل سیمان و کلینگر (ماده اولیه تولید سیمان) است. کاظمی گفت: افغانستان، عراق و کشورهای حاشیه خزر می‌توانند بازار مناسبی برای این کالا باشد که البته تولیدکنندگان داخلی به دنبال دستیابی به این بازارها هستند. رییس اتحادیه فروشندگان گچ، سیمان و مصالح ساختمانی افزود: برای رفع رکود فعلی موجود در بازار داخلی باید صنعت ساختمان‌سازی براساس کارشناسی‌های لازم فعال شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آهن

تسنیم|مردادماه ماه امسال همچنان حکایت از افزایش قیمت آهن و میل‌گرد نسب به مدت مشابه در سال گذشته دارد به‌نحوی که در این بازه زمانی قیمت تیرآهن ۸۱.۷درصد و میل‌گرد آجدار ۱۰۶.۹درصد گران شده است. جدیدترین آمار از قیمت کالاهای اساسی تا پایان مردادماه ماه امسال همچنان حکایت از افزایش قیمت آهن و میل‌گرد نسب به مدت مشابه در سال گذشته دارد به‌نحوی که در این بازه زمانی قیمت تیرآهن 81.7 درصد و میل‌گرد آجدار 106.9 درصد گران شده است. همچنین تیرآهن نمره 18 افزایش 58.1درصدی و میل‌گرد ساده نمره 8 افزایش 106.6درصدی را در مرداد ماه امسال به خود اختصاص داده است. براساس این گزارش علاوه بر قیمت آهن سایر کالاهای اساسی هم با رشد قابل توجه قیمت‌ها روبرو شده است، بر همین اساس قیمت موز 84 درصد، گوشت گوسفندی 32.2 درصد، ذرت داخلی 44.6 درصد، برنج 58 درصد و تخم‌مرغ 44.9 درصد رشد یافته است.

دلایل عدم رشد صادرات متناسب با افزایش قیمت ارز

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به افزایش 3 برابری قیمت ارز گفت: افزایش قیمت ارز باید منجر به افزایش 100 درصدی صادرات می‌شد، در حالی که در 6 ماه ابتدای امسال صادرات فقط 13 درصد افزایش یافته است. جمشید نفر در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تجارت غیرنفتی ما از ناحیه تحریم‌ها دستخوش مساله خاصی نمی‌شود، اما به شرط اینکه از ناحیه دولت فعالیت‌های اقتصادی دچار خود تحریمی نشود. دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با انتقاد از صدور بخشنامه‌ها وآیین‌نامه‌های متعدد و آنی توسط دولت به خصوص در امر تجارت بیان کرد: در شرایط فعلی، فعالان بخش خصوصی تنها کسانی هستند که می‌توانند به دولت کمک کنند، اما دولت با تحمیل کردن برخی شرایط به بازرگانان از قبیل تعیین مسیر برای بازگشت ارز حاصل صادرات شرایط سختی را برای ادامه فعالیت آنها به وجود می‌آورد.

 

ارسال نظر