چرا صادرات کالاهای وارداتی ممنوع شد؟

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۷۰

معاون وزیر صنعت گفت: سند نقشه راه همکاری صنعتی، فنی و مهندسی و گردشگری، توسط ایران به ازبکستان ارایه شده و پس از بررسی‌های لازم از سوی ازبکستان، در دستور کار مذاکره دو کشور قرار خواهد گرفت. مجتبی خسروتاج در مراسم روز ملی استقلال کشور ازبکستان ضمن بیان دستاوردهای همکاری اقتصادی ایران و ازبکستان، اظهار داشت: توسعه اقلام موجود در موافقتنامه تعرفه ترجیحی ایران و ازبکستان می‌تواند زمینه ساز توسعه بیشتر روابط دو کشور شود. به گزارش شاتا، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: همکاری‌های تجاری دو کشور در قالب اجلاس کمیسیون مشترک از حالت صرفا تجاری به سمت همکاری‌های علمی، مهندسی، انرژی و تکنولوژیکی گسترش یافته و امروز شرکت‌های ایرانی به صورت مستقل یا در شکل سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های ازبکستانی همکاری می‌کنند. او محور عمده این همکاری مشترک را در اقلامی همچون دارو، تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، خودرو، کشاورزی و مواد غذایی اعلام کرد و افزود: به زودی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید محصولات سرامیکی شامل انواع کاشی و سرامیک در ازبکستان به بهره‌برداری می‌رسد. رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود به سند نقشه راه همکاری‌های صنعتی، فنی و مهندسی و گردشگری ایران و ازبکستان اشاره کرد و گفت: این سند از طرف جمهوری اسلامی ایران به طرف ازبکستانی ارایه شده و پس از بررسی‌های لازم از سوی ازبکستان، به زودی در دستور کار مذاکره دو کشور قرار خواهد گرفت. این سخنان درحالی مطرح است که حجم روابط تجاری دو کشور ایران و ازبکستان بطور متوسط در سال‌های اخیر، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در نوسان بوده و پیش بینی می‌شود با توسعه لیست کالاهای آمده در توافقنامه تعرفه ترجیحی میان دو کشور، بیش از پیش شاهد افزایش همکاری‌های ایران و ازبکستان باشیم.

از سویی دیگر اما رییس سازمان توسعه تجارت ایران، ممنوعیت صادرات کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومانی تشریح کرد. به گفته او، با افزایش نرخ ارز در بازار، انگیزه برای صادرات به وجود آمد که لازم بود ممنوعیت صادرات آن اعلام شود. در حال حاضر «برنج خارجی»، «گوشت قرمز سرد»، «گوشت قرمز گرم»، «کنجاله سویا»، «جو»، «ذرت»، «داروهای دامی ضروری»، «سموم تکنیکال شیمیایی»، «روغن خام» و «برخی حبوبات شامل عدس، لپه و نخود» از جمله 25 قلم کالای مشمول واردات با ارز 4200 تومانی هستند که صادرات آنها ممنوع شده است.

مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره ممنوعیت صادرات کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومانی گفت: صادرات این اقلام از چند ماه پیش با ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی ممنوع شده است. او در پاسخ به این سوال که آیا این کالاها تاکنون صادر می‌شده‌ است، افزود: در گذشته منعی برای صادرات این اقلام وجود نداشت و کسی هم این کالاها را صادر نمی‌کرد یا صادرات آن ناچیز بود. رییس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: اما با افزایش نرخ ارز در بازار، انگیزه برای صادرات به وجود آمد که لازم بود ممنوعیت صادرات آن اعلام شود. خسروتاج پیش از این در برنامه‌ای خبری در تاریخ ۸ آبان ماه اعلام کرده بود: «صادرات کالا‌هایی که با ارز یارانه‌ای ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد کشور می‌شوند، ممنوع است». از سویی دیگر، محمدحسین برخوردار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز درباره این موضوع گفته بود: «اگر کالایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود، صادر شود ارز ناشی از آن با قیمت حداقل دو برابر ارز دولتی در بازار ثانویه عرضه خواهد شد که می‌تواند سود سرشاری  نصیب بنگاه‌های مربوطه کند.  ».

 

ارسال نظر