تداوم رکود و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۶۹
تداوم رکود و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو

گروه خودرو|

بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو در روزهای اخیر حاکی از تداوم رکود و بی‌میلی مشتریان به خرید است؛ امری که کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشته و به گفته فعالان بازار پیش از هر چیز به ثبات قیمت ارز باز می‌گردد. در سه ماه گذشته به دلیل نوسان نرخ ارز در بازار و عدم توان خودروسازان به تامین نیاز بازار، قیمت برخی خودروها رشد 50 تا 60 درصدی داشت و هم‌اکنون نیز قیمت‌ خودروهای داخلی غیرواقعی است. اما کارشناسان خودرو بر این عقیده‌اند که اگر نوسان نرخ ارز نداشته باشیم، روند کاهش قیمت‌ها ادامه می‌یابد تا جایی که حباب قیمت خودرو از میان رفته و به قیمت‌های واقعی نزدیک می‌شود.

بازار خودرو که در ماه‌های قبل همسو با افزایش نرخ ارز و مشکل تامین قطعات کارخانه‌ها پیش می‌رفت، با افزایش قیمت 50 تا 60 درصدی روبرو شد اما هم‌اکنون این بازار در رکود به سر می‌برد و به تبع آن قیمت‌ها نیز در حال کاهش است. در همین پیوند، رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران مهم‌ترین دلیل این موضوع را ثبات نرخ ارز عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی خودرو در بازار زیاد است، اما خریداران نیز از آنجا که می‌دانند قیمت‌ها غیرواقعی است، اقدام به خرید نمی‌کنند. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: پول ابزار کار بازاری‌هاست و وقتی ببینند پولشان پس از چند ماه سود نداشته، سعی می‌کنند به فروش خودروها اقدام کنند. رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: این روزها خودروسازان به بهانه افزایش قیمت‌ها، هر روز از زیان و زیان انباشته خود خبر می‌دهند، در حالی که به اعتقاد من با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و ارز، رشد قیمت خودروها از درب کارخانه باید 10 تا 20 درصد باشد. او بیان کرد: خودروسازان در سایر کشورها نیز برخی مواقع با ضرر و زیان یا رکود مواجه می‌شوند، اما در این شرایط برای حفظ مشتریان، محصولات خود را با سود کمتر وارد بازار می‌کنند. به گفته او، اقدام هماهنگ برخی سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی در افزایش قیمت‌ها، تحریک بازار را به دنبال داشته است. این مقام صنفی تاکید کرد: تا زمانی که با سایت‌ها و کانال‌های یاد شده برخورد نشود، این روند ادامه خواهد یافت.

او به برنامه‌های پیش فروش برخی خودروسازان در ماه‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: پیش فروش‌های اولیه تاثیر زیادی بر بازار نگذاشته است؛ چرا که عمده این پیش‌فروش‌ها از سوی افراد سرمایه‌گذار و نه مصرف‌کننده، مورد استقبال قرار گرفت. دلالی خودرو و کسب سود از این طریق به شغل دوم برخی افراد در سه دهه گذشته تبدیل شده است. از سویی دیگر، رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران نیز به ایرنا گفت: قیمت فعلی خودروها در بازار کاذب بوده و حباب دارد. به گفته داود سعادتی نژاد، در حالی که بسیاری از خودروها در زمان پیش از افزایش نرخ ارز تولید شده، اما افزایش حبابی قیمت‌ها رقم خورده است. او خاطرنشان کرد: وقتی قیمت یک خودرو بطور مصنوعی تا حدود 40 میلیون تومان بالا برده می‌شود، بطور قطع بر قیمت قطعات و لوازم یدکی نیز تاثیرگذار خواهد بود. سعادتی نژاد بیان کرد: بطور نمونه مردادماه گذشته قیمت لاستیک سواری و روغن فیلتر در بازار حباب داشت، اما با تلاش‌های انجمن، قیمت لاستیک مدیریت شده و کاهش یافته است. بررسی‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که کاهش پلکانی قیمت خودروها در دومین هفته آبان ماه، همچنان ادامه دارد. با نزدیک ‌شدن بازار به تعادل، فاصله قیمت فروش خودرو در کارخانه با قیمت بازار آزاد، کاهش یافته است. این تغییرات سبب افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار آزاد شده است؛ از این رو پیش‌بینی می‌شود، این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر