تجارت به روایت آمار

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۶۴۰

رشد ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی

خبرگزاری صدا و سیما|معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه‌ تجارت ایران گفت: اقتصاد ایران اگر صادرات نداشته باشد، امکان رشد در سطح داخل و بین‌الملل نخواهد داشت؛ بنابراین مهم‌ترین عنصری که می‌تواند تضمین‌کننده آینده اقتصادی کشور باشد ارتباطات جهانی است. محمدرضا مودودی، با اشاره به شرایط بد اقتصادی در سال جاری و با وجود شوک‌های ارزی و همچنین با رقم ۲۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، افزود: می‌توان گفت صادرات غیر نفتی در سال جاری ۱۳ درصد نسبت به ۶ ماهه سال گذشته رشد داشته است. او افزود: ارتباطات جهانی با مبادله کالا و نیز دانش فنی صورت می‌گیرد، ضمن اینکه فکر می‌کنم بزرگ‌ترین ویژگی یک کشور صادراتی این است که به لحاظ فنی- تکنولوژی و نیز علمی،  بتواند سطح خود را ارتقاء داده و درآمد ارزی بالایی را نیز کسب کند که خود می‌تواند مبدا سرمایه‌گذاری‌های بعدی باشد.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه‌ تجارت ایران تصریح کرد: در عرصه صادرات غیر نفتی در 4 دهه گذشته رقمی نزدیک به10 هزار درصد رشد را تجربه کرده‌ایم و نیز از حدود 500 میلیون دلار در سال 1356 به مرز 50 میلیارد دلار در سال 1396 دست یافته‌ایم. او گفت: در این 4 دهه اگر چه مدام دچار بحران‌های متعدد سیاسی و بین‌المللی بوده و سایه تحریم‌ها بر سر اقتصاد کشور سنگینی می‌کرد، اما آهنگ رشد صادرات ایران تضعیف نشد. مودودی در پاسخ به این سوال که نقش صادرات بر ارتقای کیفیت چگونه اثبات می‌شود؟ بیان کرد: اگر کیفیت عالی وجود نداشته باشد ما نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم. معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه‌ تجارت ایران تصریح کرد: اگر خواهان دستیابی به نرخ 21 و 7 دهم درصدی رشد در قانون برنامه ششم هستیم، لازم است تا سالانه رقم 65 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

افزایش صادرات به اندونزی

پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت |رایزن بازرگانی ایران در اندونزی گفت: صادرات غیر نفتی نیمه نخست سال کشورمان به اندونزی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد ارزشی و وزنی داشته است. انور کمری با اعلام این خبر افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات کشورمان به اندونزی در 6 ماهه نخست امسال 328 میلیون دلار برآورد شده که نسبت به رقم230 میلیون دلار مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی 42 درصد و از نظر وزنی 20 درصد رشد نشان می‌دهد. او افزود: برابر این آمارها سوخت‌ها و روغن‌های معدنی با 160 میلیون دلار و آهن و فولاد با 153 میلیون دلار مهم‌ترین اقلام صادراتی کشورمان به اندونزی بوده‌اند. همچنین محصولات شیمیایی، محصولات پلاستیکی، فرش و محصولات نسجی، صنایع غذایی دیگر کالاهای صادراتی ایران به اندونزی هستند.  در مقابل واردات از اندونزی در شش ماهه نخست سال جاری 80 میلیون دلار بوده که این آمار حاکی از مثبت بودن تراز تجاری کشورمان به میزان 248 میلیون دلار است.از سویی دیگر، کشور بزرگ اندونزی با 260 میلیون نفر جمعیت می‌تواند مقصد خوبی برای کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی باشد و در صورت حضور پررنگ شرکت های ایرانی در این بازار می‌توان شاهد گسترش چشم گیر صادرات غیر نفتی به این کشور هم در بخش کالایی و هم در بخش خدمات و خدمات فنی و مهندسی بود.

 

ارسال نظر