لزوم رقابتی کردن خودرو، فولاد و پتروشیمی

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۲۱:۱۰
کد خبر: ۱۳۲۵۶۲

گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه جهت‌گیری این وزارتخانه به سمت حمایت از فناوری‌های پیشرفته خواهد بود، گفت: ارتقای جایگاه فناوری نوین در رقابتی کردن صنایعی نظیر فولاد، پتروشیمی و خودرو است.

رضا رحمانی که به تازگی از سوی دولت به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح اولویت‌ها و جهت‌گیری وزارتخانه متبوعش در صورت کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس، با اشاره به اینکه سهم و جایگاه فناوری‌های نوین در رقابتی کردن صنایع عمده نظیر فولاد، پتروشیمی و خودرو است، اظهار کرد: چنانچه این صنایع بخواهند در دنیای امروز رقابتی باقی بمانند و در مرزهای دانش حرکت کنند تنها راه بقا آنها استفاده از این فناوری‌ها خواهد بود.

او با بیان اینکه روند رشد جهانی و صنعت به سمت توجه به فناوری‌های نوین و پیشرفته (High Tech) است، گفت: امروز رشد فناوری‌ها، مدیون رشد صنایع الکترونیک است و شاه بیت رشد این صنعت هم میکروالکترونیک بوده که در تمامی بخش‌های زندگی رسوخ کرده است.

 سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد فناوری‌ها و به تبع آن صنایع پیشرفته، وابسته به نیروی انسانی است که خوشبختانه ملت ایران بهترین جوانان نخبه را پرورش و تربیت کرده و امروز ایران از شرایط رشد این حوزه برخوردار است. رحمانی، صنایع میکروالکترونیک و الکترونیک را یکی از مصادیق صنایع نوین رشد یافته در کشور دانست و گفت: از یک طرف کسب وکارهای مبتنی بر این صنایع در دنیا انقلابی آغاز کرده‌اند که می‌توان به اینترنت اشیاء (IOT)، سیستم‌های هوشمند، مدارهای مجتمع و حسگرها اشاره کرد که رشد صنعت و اقتصاد کشورها در دنیا مدیون این فناوری‌ها است.

او در مورد اقدامات دولت در حمایت از فناوری‌های نوین صنعتی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز، اظهار کرد: در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در دولت در حمایت از فناوری‌های نوین در کشور صورت گرفته است؛ برای اولین‌بار در وزارت صنعت، سند توسعه میکروالکترونیک و الکترونیک تدوین شد که مسیر پیشرفته این حوزه از صنعت را ترسیم کرده است. رحمانی ادامه داد: همچنین در سال‌های گذشته صندوق نوآوری وشکوفایی در مجلس تصویب و در دولت یازدهم با هدف حمایت و ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان راه‌اندازی شد و در نهایت به همت وزارت صمت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته ارتقا یافت که به زودی اساسنامه آن به تصویب هئیت وزیران خواهد رسید.

او با تاکید بر اینکه بارها اعلام کرده‌ایم که جهت‌گیری ما به سمت حمایت از فناوری‌های پشرفته است، عنوان کرد: در همین ارتباط همواره به دنبال این بوده‌ایم که راهکارهای خبرگان و نخبگان کشور به ویژه دانشگاهیان را در تبدیل این فناوری‌ها به ثروت عمومی و افزایش سطح دانش و صنایع کشور دریافت کنیم. رحمانی با اشاره به اینکه بطور کلی دوره تحول و تغییر صنایع پیشرفته کوتاه است و تغییرات زیادی در آنها رخ می‌دهد، بیان کرد: کشورهای نادری به معنی واقعی در این حوزه توانسته‌اند، عرض اندام کنند؛ چراکه ریسک بالایی دارد و از توان صرف بخش خصوصی خارج است و دولت‌ها باید سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند.

به گفته رحمانی، باید مسوولان کشور را به اقناعی برسانیم که توجه به صنایع نوین و بطور کلی فناوری‌های پیشرفته اهمیت دارد و این حس را به جامعه به خصوص تصمیم‌گیران و دانشگاهیان هم منتقل کنیم تا بر این اساس بتوان در این بخش سرمایه‌گذاری کرد تا در آینده از نتایج آن

بهره‌مند شویم.

 

 

ارسال نظر