اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۴۷۵

تخصیص ارز به گروه کالایی «دو» معلق شد

فارس| رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: براساس اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی مجوز ارزی ثبت سفارش گروه کالایی «دو» لغو و پرونده‌های مربوطه تعلیق شده است. مجتبی خسروتاج برای لغو مجوز ارزی ثبت سفارش گروه کالایی «دو» و تعلیق پرونده‌های آنها با ارسال نامه‌ای به محسن صالح نیا و جعفر سرقینی معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی اکبر مهر فرد معاون وزیر جهاد کشاورزی و علامرضا اصغری رییس سازمان غذا و دارو نوشت: « پیرو جلسه مورخ 12/7/97 دفتر اینجانب، جلسه مورخ 21/7/97 بانک مرکزی و نامه شماره 35143 مورخ 23/7/97 در ارتباط با تعیین و نحوه اعمال سهمیه‌های ارزی گروه 2 (گروه 2 و 3 کالایی قدیم) که مورد تفاهم دستگاه‌ها قرار گرفته بود به استحضار می‌رساند بر‌اساس اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، مجوز ارزی این ثبت سفارش‌ها لغو و پرونده‌های مربوطه تعلیق شده است، لذا ضروری است دستگاه‌ها ضمن بررسی مجدد درخواست متقاضیان، نسبت به مدیریت سهمیه‌های مهر و آبان خود اقدام نمایند».

در ادامه این نامه آمده است: « با توجه به عدم تفکیک مجوزهای ارزی و فنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجوزهای فنی این پرونده‌ها نیز به ناچار لغو می‌شود.با تایید پرونده‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی، بانک مرکزی نسبت به انجام مراحل تخصصی ارز اقدام کرده و گزارش هفتگی تخصیص‌ها را به صورت مستمر منعکس می‌کند. بعد از ارزیابی‌های به عمل آمده در صورت نیاز و تفاهم دستگاه‌های اجرایی، سهمیه‌ها بازنگری و اصلاح خواهد شد.»

ایدرو 24 طرح سرمایه‌گذاری صنعتی را عملیاتی می‌کند

شاتا| معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایدرو اعلام کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 24طرح سرمایه‌گذاری صنعتی را با سرمایه‌گذاری حدود 115 هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود 17هزار نفر در سال جاری عملیاتی می‌کند. محمد نوری امیری افزود: ایدرو همچنین پیشبرد ۵ پروژه بزرگ پیمانکاری عمومی با تاکید بر ارتقای توان ساخت داخل و توسعه و انتقال فناوری به ارزش حدود 343 هزار میلیارد ریال را در حال اجرا دارد و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها می‌توان به اشتغال متوسط سالانه 24 هزار امیدوار بود . به گفته او، پیشبرد ۲ طرح بزرگ مدیریت پیمان با مبلغ ۵۱۱ هزار میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای ۲۸۵۰۰ نفر، تجاری‌سازی فناوری و توسعه صنایع دانش بنیان و انقلاب صنعتی چهارم؛ شروع عملیات اجرایی کاغذ از سنگ در شهرستان خرامه؛ شروع عملیات اجرایی طرح ایجاد واحد تولید بیواتانول سوختی از ذرت و ضایعات غلات در شهرستان باشت؛ شروع عملیات اجرایی طرح لاستیک در شهرستان الیگودرز با همکاری شستا و شروع عملیات اجرایی طرح سرمایه‌گذاری با توجه به فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای اجرای 5 طرح صنعتی منتخب ایدرو در استان خراسان جنوبی از دیگر اقداماتی است که ایدرو در دست اجرا دارد. امیری افزود: همچنین بهره‌برداری از طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین؛ بهره‌برداری از 5 پروژه از طرح توسعه صنایع صادرات گرا جاسک - گواتر؛ بهره‌برداری از خط ریسندگی شرکت گسترش صنایع بلوچ و راه‌اندازی واحدهای تولید انواع بیوایمپلنت در سایت‌های تهران و کرمانشاه تا پایان سال 97 صورت خواهد گرفت.  نوری امیری افزود: ایدرو همچنین در برنامه کاری سال 97، تحویل 5000 خودرو به متقاضیان طرح توسعه ناوگان حمل ونقل تجاری سنگین؛ راه‌اندازی کلینیک‌های صنعت با هدف عارضه یابی و توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌های صنعتی توسط سازمان مدیریت صنعتی را در حال انجام دارد . به گفته او توسعه دوره‌های آموزشی کاربردی متناسب با نیاز بخش‌های صنعتی، همسو با تحولات بین‌المللی مانند مدیریت کسب وکار شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها؛ مدیریت فناوری و نوآوری؛ مدیریت کسب وکار معدن و صنایع معدنی؛ مدیریت مسوولیت اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌ها و جانشین‌پروری برای بخش‌های صنعتی کشور توسط سازمان مدیریت صنعتی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که ایدرو عملیاتی خواهد کرد.

بازار سیگار «مافیا» ندارد

تسنیم |رییس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی با تشریح همه اتفاقاتی که در بازار سیگار افتاد تاکید کرد: سیگار «مافیا» ندارد؛ با نوسان نرخ ارز، سیگار برای بعضی‌ها «دلار و سکه» شد و از کارمند دولت تا نمایشگاه‌دار، سیگار دپو کردند.

اتفاقاتی که در بازار به دنبال نوسانات ارزی چند ماهه اخیر رخ داد برای خیلی‌ها سوال برانگیز است؛ به خصوص که افزایش قیمت در بازار برخی کالاها و محصولات که اتفاقا در داخل کشور تولید می‌شود، موضوعی است که برخی‌ها آن را ناشی از ارزبری در فرآیند تولید این محصولات می‌دانند و عده‌ای آن را متاثر از سودجویی دلالان و بعضی‌ها هم پای تولیدکنندگان این محصولات را به میان می‌کشند. در این شرایط محصولات دخانی و سیگار هم از قاعده این بازار مستثنی نبودند و در ماه‌های اخیر نوسانات قیمتی زیادی داشته و حتی در مقاطعی برخی از سیگارها با افزایش قیمت بیش از 100 درصدی به دست مشتری رسید؛ این در حالی است که با توجه به اینکه تولیدکنندگان محصولات دخانی و سیگار در کشور، تاکید دارند که این افزایش قیمت از سوی آنها اتفاق نیفتاده، برخی‌ها باز شدن پای مافیای سیگار در بازار را باعث این افزایش قیمت می‌دانند. موضوعی که محمدرضا تاج‌دار رییس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی آن را قویا رد می‌کند .

 

ارسال نظر