اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۵:۰۱
کد خبر: ۱۳۲۳۱۰

«سینکی» استعفا کرد

مهر|بعد از خداحافظی محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و معرفی رضا رحمانی به عنوان سرپرست این وزارتخانه از سوی رییس‌جمهور، دیروز حسن یونس سینکی معاون وزیر صنعت و دبیر ستاد تنظیم بازار نیز استعفا داد. این استعفای سینکی در شرایطی انجام می‌شود که تعداد زیادی از معاونان وزیر صنعت نیز طی هفته‌های گذشته استعفای خود را به محمد شریعتمداری تقدیم کرده بودند.

نوسان نرخ ارز عامل افزایش قاچاق

خبرگزاری صداوسیما|نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: قاچاق در صادرات و استفاده از کارت‌های اجاره‌ای یا یک‌بار مصرف برای این موضوع، ناشی از مابه التفاوت معنادار نرخ ارز آزاد و نیما است. مجیدرضا حریری درباره استفاده از کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف برای صادرات یا قاچاق صادرات که در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، اظهار کرد: قاچاق صادرات به کارت بازرگانی احتیاجی ندارد و با تشدید نظارت قابل کنترل است. او با بیان اینکه استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و یک‌بار مصرف در ماه‌های اخیر افزایش یافته، گفت: احتمال استفاده از کارت‌های اجاره‌ای برای صادرات همیشه وجود دارد ولی علت اصلی افزایش این موضوع در ماه‌های اخیر تفاوت ۵ تا ۶ هزار تومانی بین نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: وقتی تفاوت نرخ ارز آزاد تقریبا دو برابر سامانه نیماست، انگیزه برای سوءاستفاده بالا رفته و احتمال وقوع آن نیز بالا می‌رود. نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: باید تلاش شود تا اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد به حداقل برسد زیرا در غیر اینصورت همچنان انگیزه برای قاچاق صادرات وجود خواهد داشت.

انتخاب صادرکنندگان نمونه۹۷ توسط اتاق تهران

پایگاه خبری اتاق تهران|رییس کنفدراسیون صادرات ایران از واگذاری دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خبر داد. برگزاری فرآیند انتخاب و اعلام صادرکنندگان نمونه استان تهران در سال ۹۶ که به اتاق بازرگانی تهران واگذار شده بود، آنقدر تجربه مثبتی بود تا امسال نیز دولت در تصمیمی مشابه، اجرا و برگزاری این فرآیند را مجدداً به پارلمان بخش خصوصی پایتخت بسپارد.

محمد لاهوتی که سال گذشته مسوول دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران در اتاق بود، با اعلام این خبر که در سال ۹۷ نیز مانند سال گذشته این مسوولیت به اتاق بازرگانی تهران سپرده شده است، گفت: با توجه به برگزاری مناسب و حرفه‌ای فرآیند انتخاب و همایش معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران در سال گذشته توسط اتاق تهران، امسال نیز طی هماهنگی با استانداری تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مسوولیت بررسی مستندات و مدارک جهت انتخاب صادرکننده نمونه استان و برگزاری این همایش به اتاق تهران واگذار شده است.

شورای رقابت به صنعت خودرو کشور ضرر زد

تسنیم|رییس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو با بیان اینکه شورای رقابت با قیمت‌گذاری غیر واقعی خودرو ۲۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو کشور زیان زده است، گفت: این زیان منجر شد خودروسازان از نظر اقتصادی تحلیل روند و این به نفع کشور نیست. محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: روزی که قیمت‌گذاری را به شورای رقابت سپردند، از آن روز بیش از 20 هزار میلیارد تومان به صنعت خودروی کشور زیان وارد شده است. رییس انجمن صنایع همگن و قطعات خودرو ادامه داد: این زیان منجر شد خودروسازان از نظر اقتصادی تحلیل روند و این به نفع کشور نیست.

به گفته نجفی منش، قیمت خودرو بطور مثال 10 تومان تمام می‌شود و شورای رقابت اعلام می‌کند آن را 8 تومان بفروشید و این مساله به زیان کشور است. او ادامه داد: عمدتا این شرکت‌ها دولتی هستند و هرچه دولت می‌گوید، گوش می‌کنند. این در حالی است که این صنعت باید به دست بخش خصوصی سپرده شود؛ ولی قیمت‌گذاری باعث شده بازار کاذب به وجود‌آید و هم اینک هجوم برای خرید خودرو نه به دلیل نیاز، بلکه به دلیل سودجویی است.

 

صادرات چای داخلی  ممنوع نیست

شاتا|مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت، ممنوعیت صادرات چای را تنها برای چای خارجی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، عنوان کرد وگفت: صادرات چای داخلی با نظر وزارت جهاد کشاورزی از این قانون مستثنی است و ممنوعیتی برای صادرات آن وجود ندارد. محمود بازاری در ادامه در توضیح این نکته افزود: در مرداد ماه سال جاری طی ابلاغیه‌ای از طرف وزارت صمت به گمرک ایران اعلام شد که چای داخلی ممنوعیت صادرات ندارد، ولی صادرات این محصول باید با مجوز وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد و ساز و کار اجرایی آن و تشخیص چای داخلی و خارجی نیز با این وزارتخانه است .

ارسال نظر