اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۳۲۲۲۷

استعفای مدیرعامل ایمیدرو پذیرفته شد

مهر| شریعتمداری در آخرین روز کاری خود به عنوان وزیر صنعت با استعفای مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران موافقت کرد. محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت در آخرین روز کاری خود طی نامه‌ای خطاب به مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی نوشته است: «در مدت خدمت مشترک جز خیر و تلاش و خوبی از شما ندیدم لذا قلبا با استعفای شما مخالفم. اما اگر به دلیل قانون اخیرالتصویب اصرار به استعفا دارید، ضمن آرزوی سلامت و سعادت برای جنابعالی در همه شؤون زندگی، با استعفای شما موافقت می‌کنم.» محمد شریعتمداری دیروز در حالی با استعفای کرباسیان موافقت کرد که مدتی قبل پس از حدود یکسال و نیم تصدی وزارت صمت، در نامه‌ای به رییس‌جمهور از سمت خود استعفا داده بود و رییس‌جمهور شامگاه دیشب موافقت خود با این استعفا را اعلام و رحمانی، قائم مقام این وزاتخانه را به عنوان سرپرست تعیین کرد.

پاکت سیمان ۱۱۷ درصد گران شد

تسنیم|عضو انجمن سیمان با اعلام اینکه افزایش هزار تومانی قیمت پاکت ضرر زیادی را به تولیدکنندگان سیمان وارد کرده است، گفت: اگر مساعدتی در این رابطه انجام نشود برخی از واحدها مجبور به تعطیلی خواهند شد. محمدعلی بُد با اشاره به اینکه هنوز تجدید نظری در قیمت پاکت سیمان به وجود نیامده است، اظهار کرد: در اواخر سال 96 قیمت هر پاکت سیمان 50 کیلویی 850 تومان بود اما در حال حاضر این قیمت به 1850 تومان رسیده که این موضوع اصلاً جوابگوی هزینه‌های تولیدکنندگان سیمان نیست. او با اعلام اینکه افزایش هزار تومانی قیمت پاکت ضرر زیادی را به تولیدکنندگان سیمان به وجود آورده است، افزود: هزینه‌های تولید برای فعالان بخش سیمان بسیار گران شده به نحوی که اگر مساعدتی در این رابطه انجام نشود برخی از واحدها مجبور به تعطیلی خواهند شد.

این عضو انجمن سیمان اضافه کرد: در حال حاضر ما با مازاد تولید روبه رو هستیم و به نحوی که تولیدکننده باید برای فعالیت خود محصولات را به فروش برساند اما هزینه‌های گران تولید امکان فعالیت را از آنها گرفته است. این درحالی است که براساس توافق نامه‌ای که در سوم مهر ماه سال جاری به امضای تولیدکنندگان این نوع کیسه‌ها رسیده است بهای هر تخته کیسه سیمانی 25، 40 و 50 کیلویی بدون هزینه چاپ و ارزش افزوده به ترتیب 15000، 16500 و 18500 ریال تعیین شده و از بابت هزینه چاپ نیز به قیمت‌های مذکور 1000 ریال افزوده شده است.

تداوم افزایش قیمت خودرو دامن قطعه‌سازان را می‌گیرد

ایرنا| رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: قیمت خودروها در بازار کاذب است و تداوم حاشیه قیمتی بالای به وجود آمده به جز مشتریان واقعی، به ضرر قطعه‌سازان است. رضا رضایی افزود: خودرو اکنون از یک کالای اساسی به کالایی سرمایه‌ای تغییر ماهیت داده است و همین موضوع بر حاشیه‌های قیمتی دامن زده است. او افزایش کنونی قیمت‌ها را ناشی از ناهمخوانی عرضه و تقاضا، دلال بازی‌ها و فعالیت واسطه‌ها و حتی حفظ ارزش سرمایه‌ها از سوی مردم برشمرد، اما در عین حال گفت: خودروسازان معتقدند ریالی از این افزایش قیمت‌ها نصیبشان نمی‌شود، ضمن آنکه هیچ مبلغی به جیب صنعت نرفته تا صرف توسعه شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: خودروسازان باید در حاشیه بازار حرکت کنند، اما امروز چنین موضوعی محقق نشده است، همچنین اگر بتوان بازار را به دست اهلش سپرد بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد. رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: در گذشته جلسه‌های متعددی با شورای رقابت درخصوص دستوری نبودن قیمت‌ها برگزار کردیم و همچنان به این نظر معتقدیم، زیرا با توجه به تحریم‌ها، شرایط کنونی همانند جنگ اقتصادی است. او ادامه داد: دولت حساسیت خاصی در موضوع خودرو دارد، با این حال از حدود یک سال و نیم گذشته قیمت مواد اولیه رو به افزایش گذاشته که آن هم باید به صورت نقدی تامین شود و تحریم‌های خارجی و محدودیت‌های داخلی نیز بر مشکلات دامن زده است. رضایی ادامه داد: هرچند قیمت برای خودروسازان و حتی قطعات‌سازان ثابت مانده، با این حال فعالان این بخش همه تلاش خود را برای تولید قطعه انجام داده و می‌دهند. او به کاهش حدود 50 درصدی تولید خودرو و کاهش آن به 2 هزار و 500 خودرو در روز اشاره کرد و گفت: مشکلات گمرکی، بانکی، بازار سرمایه و ارزی و صدور بخشنامه‌های هر روزه، بر مشکلات این صنعت افزوده است.

رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: معتقدم باید معاونت خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و سیاستی تدوین شود که مردم بطور مستقیم از خودروساز خرید کنند؛ در واقع، هیچ دلالی نتواند در این بخش میان مشتریان واقعی و خودروسازان نقش واسطه داشته باشد. رضایی ادامه داد: اگر بر مبنای افزایش قیمت مواد اولیه بخواهیم عمل کنیم، آنگاه قیمت خودروهای تولیدی باید افزایش زیادی داشته باشد و این مساله را در قطعات خودرویی نیز خواهیم داشت.

 

ارسال نظر