اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۳۹

مصونیت صنایع استراتژیک در دوران تحریم‌ها

فارس|معاون وزیر صنعت با اشاره به انبوه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با وجود تحریم‌ها، مشکل جدی در مورد صنایع استراتژیک نخواهیم داشت. منصور معظمی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در جمع خبرنگاران گفت: نمایشگاه محل تعامل توانمندی‌هاست و در بازدید از این نمایشگاه می‌توان فهمید که صنایع ما از توانمندی و بلوغ برخوردار شده‌اند. معاون وزیر صنعت با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت: ما با تحریم‌ها بیگانه نیستیم و اولین بار نیست که دچار تحریم شده‌ایم اما بطور قطع این توانمندی‌ها به ما در دوران تحریم کمک خواهد کرد.

او افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط دولت و با تصمیمات بسیار خوبی که در شورای هماهنگی سران قوا انجام شده فکر نمی‌کنم مشکل جدی در مورد صنایع استراتژیک داشته باشیم. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیان کرد: با انبوه شرکت‌های دانش بنیان بطور قطع مسائل تحریم را پشت سر خواهیم گذاشت. او همچنین افزود: با تصمیماتی که دولت در مورد واردات کالا اتخاذ کرده و محدودیتی که برای واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالا گذاشته شده بطور قطع یقین کالاهایی که در داخل کشور ساخته می‌شوند امکان واردات ندارند. رییس سازمان ایدرو بیان کرد: آنچه در بازار در مورد کالاهای وارداتی که در داخل ساخته می‌شود دیده می‌شود مربوط به گذشته و ثبت سفارش‌های قبلی است. معظمی افزود: دولت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت بسیاری از ثبت سفارش‌های انجام شده برای کالاهایی که در داخل تولید می‌شود را باطل کند و مجددا وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت یافت که یک ارزیابی برای کالاها و محصولاتی که در داخل تأمین می‌شود داشته باشد تا ثبت سفارش آنها براساس بررسی‌های کارشناسی انجام شود.

فولادسازان دست به دامن دولت شدند

تسنیم|عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اعلام اینکه این روزها صادرات محصولات فولادی با مشکلات متعددی روبه رو شده است، گفت: نیاز داخلی فولاد ۱۲میلیون تن در سال است و امسال قرار است ۲۵میلیون تن فولاد در کشور تولید شود. رضا شهرستانی با اشاره به اینکه متاسفانه صدور بخشنامه‌های متناقض دولت هر روز مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است، اظهار کرد: این موضوعات کل صنعت را دچار سکته کرده است. او با بیان اینکه قرار شده قیمت فولاد براساس معدل‌گیری 4 دوره گذشته تعیین شود، افزود: این تصمیم در افزایش قیمت فولاد در آینده موثرخواهد بود. این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اعلام اینکه این روزها صادرات محصولات فولادی با مشکلات متعددی روبه رو شده است، گفت: موانع حمل و نقل، بیمه و انتقال ارز عاملی شده تا صادرات برای صادرکنندگان فولاد به صرفه نباشد.

شهرستانی تصریح کرد: قرار است امسال

25 میلیون تن فولاد در کشور تولید شود که نیاز داخلی ما 12 میلیون تن بوده و مابقی باید صادر شود، اما موانع صادراتی عاملی شده تا بین واحدها رقابت منفی ایجاد شود. او به جلسات انجمن برای هماهنگی با صادرکنندگان فولاد اشاره کرد و گفت: درصددیم با همکاری اعضا انجمن از ایجاد رقابت منفی میان صادرکنندگان جلوگیری کنیم البته لازمه اجرایی شدن این موضوع همکاری دولت با فولادسازان است.

نیاز 6 هزار میلیارد تومانی خودروسازان برای تامین قطعه

ایرنا|دو خودروساز اصلی کشور با هدف تامین نیاز داخلی، در ماه‌های اخیر در چند مرحله اقدام به پیش فروش خودروهای خود کردند که بازه زمانی تحویل آنها یک سال به طول می‌انجامد؛ مجموع خودروهای پیش فروش شده به حدود یکصد هزار دستگاه می‌رسد. این در حالی است که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، تامین قطعات مورد نیاز بیش از 100 هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند 6 هزار میلیارد تومان نقدینگی است. آرش محبی نژاد افزود: قطعه‌سازان در صورت تامین شدن به موقع قطعات مورد نیاز و ترخیص آنها از گمرک و همچنین فراهم شدن نقدینگی مورد نیاز، قادر به پاسخگویی به نیاز خودروسازان در برنامه پیش فروش‌ها خواهند بود. او بیان کرد: در مجموع بیش از 18 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای انجام فعالیت‌های جاری قطعه‌سازان مورد نیاز است که به دلیل عمل نکردن به موقع به تعهدات از سوی خودروسازان، تاکنون یک سوم این رقم معوق شده است.

این مقام صنفی به افزایش قیمت قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: طبق محاسبه‌های انجام شده، قیمت قطعات خودرویی بطور متوسط در همسنجی با پارسال باید دستکم 80 درصد افزایش داشته باشد تا بتوان این صنعت را سرپا نگه داشت. او خاطرنشان کرد: البته با بخشی از این افزایش قیمت در نیمه نخست سال و طی مذاکره‌های انجام شده، موافقت شده است. محبی نژاد خواستار آن شد که دولت با در اختیار قرار دادن مواد اولیه ارزان یا ارز ارزان قیمت به قطعه‌سازان موافقت کند تا رشد قیمتی کمتری را در تولید قطعات و به تبع آن در تولید خودرو شاهد باشیم.

 

ارسال نظر