اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۳۹:۳۱
کد خبر: ۱۳۱۰۳۳

دولت به دنبال سرکوب قیمت‌ها نیست

ایسنا| وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معتقد به سرکوب قیمت‌ها نیستیم. البته به هرج و مرج قیمت‌ها هم اعتقادی نداریم و آن دسته از کالاهایی که باید قیمت گذاری شوند باید با قیمت واقعی دیده شوند. محمد شریعتمداری در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه که پن‌جشنبه شب برگزار شد، خواستار افزایش اختیارات ستاد تسهیل استان‌ها شد و گفت: مصوبات این ستاد در استان‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی را رفع کند.

او با بیان اینکه تصمیمات ستاد تسهیل برای نظام بانکی لازم الاجرا نیست، گفت: واحدهایی که به ستاد تسهیل ارجاع می‌شوند حالت اورژانسی دارند و باید سریعا به مشکلاتشان رسیدگی شود که این کار نیازمند اختیار کامل ستاد تسهیل است که امیدواریم در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ یا در جلسه سران سه قوه این موضوع اصلاح شود. شریعتمداری همچنین به موضوع برگرداندن ارز حاصل از صادرات و مشکلاتی که برای صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان به واسطه انجام معامله با ریال ایجاد کرده اشاره و اظهار کرد: هم اکنون نیز صادرکنندگان به این کشورها می‌توانند در قبال صادراتشان یا کالا وارد کشور کنند یا گواهی صادراتی خود را به دیگر واردکنندگان بفروشند. به دنبال اخذ این مصوبه هم هستیم که قبول کنیم تمام قراردادهای لازم الاجرای ریالی موجود بین صادرکنندگان ما با این دو کشور به همان صورت انجام شود یا پول ملی همان کشورها را بیاورند.

افت صادرات کره جنوبی به ایران

صادرات کره جنوبی به ایران در ماه اوت و در پی اجرایی شدن تحریم‌های امریکا ۴۱.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۴۰ میلیون دلار رسید. در پی پیروی دولت کره جنوبی از تحریم‌های امریکا علیه ایران مبادلات تجاری دو کشور افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.به گزارش تسنیم، انجمن تجارت بین‌الملل کره جنوبی اعلام کرد: صادرات این کشور به ایران در 8 ماهه نخست سال جاری میلادی افت 21.9 درصدی داشته و به 2.08 میلیارد دلار رسیده است. صادرات ایران به کره نیز در همین دوره 23.7 درصد کاهش داشته و به 4.05 میلیارد دلار رسیده است. در ماه اوت که دور اول تحریم‌های امریکا علیه ایران اجرایی شده است صادرات کره به ایران 41.8 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و به 140 میلیون دلار رسیده است. واردات کره از ایران در این ماه نیز 67.8 درصد کاهش یافته و به 160 میلیون دلار رسیده است. «خودرو، پلاستیک، محصولات فولادی و لوازم خانگی» از جمله کالاهایی هستند که صادرات آنها به ایران با افت قابل توجه مواجه شده است.

 

ارسال نظر