توسعه «لجستیک» در سطح ملی وجهانی

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۳۰۶۹۳

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید به امر لجستیک و زنجیره تامین هم در سطح ملی و بنگاهی و هم منطقه‌ای و بین‌المللی توجه ویژه‌ای صورت گیرد. به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری در مراسم امضای تفاهم نامه جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین با همکاری دانشگاه امیرکبیر، افزود: نقش و هزینه لجستیک در کشور چند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست و هم در سطح خرد و هم در سطح کشور بنگاه‌ها گران اداره می‌شود، این درحالی است که سعی شده این حوزه را از سطح آموزشی و پژوهشی صرف خارج و درستاد وزارت صنعت، معدن وتجارت، هماهنگی برای تحقق این هدف ایجاد شود و بدین منظور 12 راهبرد ابلاغ شد که یکی از اینها توجه به تجارت الکترونیک و استفاده از این امکان ارزشمند در مجموعه لجستیک تجاری و زنجیره تامین کشور بود. او با اشاره به راه‌اندازی سامانه مقررات و قوانین و سیستم حاکم بر امر صادرات و واردات افزود: این سامانه شفافیت در فرایند تجاری کشور ایجاد و زمینه از بین رفتن رانت را فراهم می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهره مندی استفاده‌کنندگان از این امکان تصریح کرد: فرآیند صادرات و واردات مبتنی بر این سامانه صورت می‌گیرد و بطور طبیعی تسهیل و سرعت در تجارت و فعالیت‌های تولید اتفاق می‌افتد که این دو بسیاربه هم وابسته‌اند، از سوی دیگر 85 درصد واردات را کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای دربر می‌گیرند که طبیعتا در خدمت توسعه کشور است و در این زمینه برای حمایت از تولید مطلوب‌تر باید فعالیت‌های لجستیک و زنجیره تامین را تسهیل کرد.

شریعتمداری ادامه داد: در همین موضوع استفاده از هوش مصنوعی و بیگ دیتا برای فعالیت‌ها در حوزه زنجیره تامین و ساماندهی لجستیک امر مهمی است و البته در شرکت مگفا کارمقدماتی در این زمینه صورت گرفته تا با حداقل اطلاعات، خدماتی را ارایه بدهند چراکه ممزوج کردن فعالیت‌های نوین و پیشرفته به خصوص در حوزه ‌ای. تی و ‌ای. سی. تی برای فعالیت‌های لجستیکی کمک‌کننده است.  شریعتمداری با توجه به لزوم تغییر حمل و نقل بار از جاده به ریل و ذخیره منابع انرژی و توجه به انرژی خورشیدی و بادی و سبز گفت: 6.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای حوزه فولاد نیاز هست تا بتوان 110 میلیون تن بار فولاد را از 38 میلیون تن فعلی از جاده به ریل تغییر داده و جان مردم را از حوادث جاده‌ای نجات داد.

 

ارسال نظر