مشاغل سخت شناسایی و به کارفرمایان اعلام شود

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۵۸:۵۸
کد خبر: ۱۳۰۶۱۷

سی و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با دستور کار روند اجرای بند ب ماده 76 قانون تامین اجتماعی (مشاغل سخت و زیان‌آور) و بررسی مشکلات سهمیه مواد اولیه به شرکت‌های پلیمر استان در محل اتاق کرمانشاه برگزار شد.

رییس اتاق کرمانشاه در این نشست گفت: مرکز بهداشت در بازدیدهای دوره‌ای که انجام می‌دهد، مشاغل سخت و زیان آور را شناسایی و به کارفرمایان عنوان کند تا با اطلاع کارفرمایان مبلغ مابه التفاوت 4% به صورت سالانه پرداخت شود. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، کیوان کاشفی عنوان کرد: شورای گفت‌وگو، منحصربه فرد‌ترین شورای قانونی است که دولت و بخش خصوصی را در کنار هم قرار می‌دهد. همکاری دستگاه‌های دولتی و اجرایی قطعا در روند بهبود فضای کسب و کار استان تاثیر مثبتی خواهد داشت.عضو هیات رییسه اتاق ایران در خصوص دریافت «کد اقتصادی فلوچارتی» تصریح کرد: «کد اقتصادی فلوچارتی» تهیه و به بحث و تبادل نظر گذاشته شد، چراکه برخی اوقات شاهدیم، دریافت کد اقتصادی حدود 40 روز طول می‌کشد اما تا کنون بهبودی در روند دریافت کد اقتصادی شاهد نبودیم. کاشفی پیشنهاداتی در خصوص روند اجرای بند ب ماده 76 قانون تامین اجتماعی (مشاغل سخت و زیان‌آور) و عدم اطلاع کارفرمایان در خصوص مشاغل سخت و زیان آور کارگران ارایه کرد و در مورد ابلاغ‌های تامین اجتماعی گفت: در نشست قبلی مقرر شد ابلاغ‌ها حتما به صورت دستی به واحدها ارسال شود اما همچنان به صورت مجازی ارسال می‌شود که خصوصا در مسائل مالی جریمه‌های هنگفتی را برای کارفرمایان ایجاد می‌کند. کاشفی همچنین با اشاره به مشکلات واحدهای پلیمری استان اظهار کرد: اکثر واحدهای تولیدی استان که از مواد پلیمری استفاده می‌کنند به دلیل مسائل تعهدات ارزی و بورس هم اکنون سهمیه کمی در دریافت مواد اولیه دارند و این مساله واحدها را با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه کرده است. باید برنامه‌ای تدوین شود تا پتروشیمی استان که مواد اولیه این واحدها را تولید و تامین می‌کند، سهمیه‌ای جدا به واحدهای استان تخصیص دهد.از آنسو، معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه شرایط و مشکلات اقتصادی فعلی کشور را گذرا دانست و افزود: عبور از این شرایط همکاری و همدلی همگان را می‌طلبد.هدایت حاتمی، به حجم 1800 میلیارد تومانی نقدینگی در کشور اشاره کرد و افزود: این حجم پول مشکلات اقتصادی امروز را رقم زده است. نسخه‌های قبلی اقتصاد در شرایط فعلی جواب نمی‌دهد. امروز برای حل مشکلات نیاز به نسخه‌های ضرب الاجلی داریم و یکی از آنها حمایت همه‌جانبه و هماهنگ و سریع از واحدهای تولیدی است. حاتمی افزود: در این راستا در کارگروه تسهیل مصوب کردیم هیچ دستگاهی حق ندارد خدمات رسانی به واحدهای تولیدی را به خاطر مشکلات اقتصادی قطع کند. تصمیم‌گیری در خصوص خدمات رسانی تنها باید در ستاد تسهیل انجام شود در غیراین صورت به عنوان دستگاه متخلف با آن برخورد خواهد شد. حاتمی دستور داد تا تیمی متشکل از نماینده اداره کار و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده و شرایط کاری بیش از هزار واحد صنعتی استان را بررسی و روش‌های

سالم‌سازی آنها را احصا کنند. او افزود: مهم‌ترین سرمایه ما نیروی انسانی است و سلامت کارگران بسیار برای ما ارزشمند است و باید محیط‌های کار سالم سازی شود تا در کنار آن از ایجاد مشاغل سخت و زیان آور پیشگیری شده و کار فرمایان هم متضرر نشوند.حسن عزیزی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز در این نشست اظهار کرد: متاسفانه برخی کارفرمایان از مشاغل سخت و زیان آور بی اطلاع هستند و بعد از صدور رای به نفع کارگر، کارفرما مجبور به پرداخت هزینه حدود 60 تا 140 میلیون تومان می‌شود که این امر موجب رکود برخی واحدهای تولیدی شده است. او افزود: این درحالی است که با اندکی آگاهی می‌توان محیط کار را سالم سازی کرده و مشاغل واحد تولیدی را از لیست مشاغل سخت و زیان آور خارج کرد.

 

ارسال نظر