اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۲۵:۲۳
کد خبر: ۱۳۰۳۶۲

انتصاب جدید در وزارت صنعت

شاتا | وزیر صنعت، معدن و تجارت طی حکمی سید مهدی نیازی را با حفظ سمت به عنوان سرپرست دفتر مقررات، صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت منصوب کرد. در بخشی از حکم محمد شریعتمداری آمده است: انتظاراست تا با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و بالقوه و همکاری معاونان، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، اقدامات موثری در اصلاح رویه‌های موجود، تفویض اختیار به استان‌ها، تفکیک امور اجرایی، سرعت و دقت در ارایه خدمات با رویکرد کسب رضایتمندی مراجعان به عمل آورید. سید مهدی نیازی هم‌اکنون مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت است .

بازار خودرو کشش افزایش قیمت‌ را ندارد

ایسنا| رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به رشد شدید قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، این بازار دیگر کششی برای افزایش قیمت‌ به دلیل رشد نرخ ارز در بازار آزاد، نخواهد داشت. سعید موتمنی اظهار کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هر زمان نوسانات شدید در نرخ ارز داشته‌ایم قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به سرعت از این نوسانات تاثیر گرفته و به دنبال آن بازار هم از فروشنده و هم از خریدار خالی و اصطلاحا «قفل» شده است. او با اعلام اینکه خودروسازان می‌گویند روزانه ۱۵۰۰ خودرو تولید می‌کنند، افزود: اگر فقط خودروسازان تولید ۱۵ روز خود را در کوتاه‌مدت راهی بازار کنند بخش زیادی از نیاز بازار تأمین و آرامش در بازار حاکم خواهد شد.

او با بیان اینکه در شرایط نوسانات رو به بالای نرخ ارز، فروشندگان خودرو به دلیل احتمال افزایش قیمت‌ها از فروش خودداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: در مقابل خریداران نیز نوسانات صعودی نرخ ارز را دایمی و ماندگار نمی‌دانند و منتظر می‌مانند تا التهابات بازار ارز رفع و قیمت‌ها کاهش یابد. رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ادامه داد: چنین وضعیتی موجب قفل شدن بازار خودرو می‌شود به‌گونه‌ای که نه فروشندگان تمایل به فروش و نه خریداران تمایلی به خرید دارند، اتفاقی که این روزها با نوسانات بازار ارز در بازار خودرو رخ داده است. او افزود: در این شرایط نکته قابل توجه این است که به دلیل رشد شدید قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی که قیمت آنها ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد، از این جا به بعد رشد نرخ ارز در بازار آزاد تاثیر تورمی کمتری بر قیمت این محصولات خواهد داشت. موتمنی با بیان اینکه امیدواریم مسوولان مربوطه نوسانات نرخ ارز را مهار و از رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار آزاد ارز جلوگیری کنند، تصریح کرد: در صورتی که نرخ ارز در بازار آزاد برای مدت زمان طولانی به ثبات برسد، تازه فروشندگان و خریداران خودرو اقدام به تحلیل شرایط برای خرید و فروش خودرو می‌کنند و این بازار از رکود و حالت قفل شدن خرید و فروش، خارج می‌شود.

رصد نگهداری کالا  با  سامانه جامع انبار‌ها

شاتا | رییس ستاد تشدید مبارزه با احتکار اظهار کرد: تمام مالکان و بهره ‌برداران انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا، موظفند در اسرع وقت مشخصات انبار و مراکز نگهداری کالا و نیز موجودی خود را در سامانه جامع‌ انبار و مراکز نگهداری کالا ثبت کنند. حسن یونس سینکی گفت: ثبت نکردن ورود و خروج کالا به هر میزان در سامانه یاد شده، جرم محسوب شده و با متخلفین طبق قوانین موضوعه برخورد خواهد شد. به گفته معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، این تصمیم به استناد مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین‌‌نامه اجرایی آن، ماده 4 قانون تعزیرات حکومتی و تصمیمات ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء اتخاذ شده است. گفتنی است مالکان و بهره‌برداران انبارها و مراکز نگهداری کالا و همچنین صاحبان کالا باید با مراجعه به سامانه جامع «انبار و مراکز نگهداری کالا» به آدرس www.nwms.ir مشخصات انبار و مراکز نگهداری کالا و نیز موجودی کالای خود را ثبت کنند.

وزیر صنعت به مجلس نرفت

تسنیم | نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن برای پاسخ به سوال نمایندگان خبر داد. جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود تا محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن و تجارت در جلسه دیروز کمیسیون صنایع حضور پیدا کند و پاسخ نمایندگان استیضاح کننده را دهد، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه حضور نیافت.

او ادامه داد: عدم حضور وزیر صنعت در کمیسیون به این معنا است که او حاضر نیست پاسخ نمایندگان را بدهد. کوچکی نژاد تصریح کرد: اگر تا روز یکشنبه هفته آینده، رییس‌جمهور استعفای شریعتمداری را قبول نکند یا او را عزل نکند، وزیر صنعت ، معدن و تجارت باید در صحن علنی پارلمان حاضر شده و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

 

ارسال نظر