اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۲۸۲

موانع پیمان پولی دوجانبه با چین و ترکیه

تسنیم| رییس اتاق مشترک ایران و چین گفت: بانک مرکزی استقلال لازم را برای اجرای مبادلات دوجانبه پولی با کشورهای آسیایی و اروپایی ندارد و همین امر موجب شده نتوانیم با ترکیه، چین و هند مبادلات ارزی با پول محلی داشته باشیم. اسدالله عسگر اولادی، رییس اتاق مشترک ایران و چین، در مصاحبه با رادیو در خصوص حذف دلار از سیستم مالی ایران، اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم و از سال 1946 دلار وارد صحنه بین المللی و مسائل مالی شد و به تدریج نفوذش را در این عرصه گسترش داد. او افزود: در مرحله اول در اوپک و فروش نفت در جهان با دلار صورت پذیرفت در مرحله بعدی سیستم سرمایه‌گذاری و وام دهی بانک‌ها همه با دلار انجام می‌شد و این امر همچنان ادامه دارد و موجب شده دلار به یک ارز قدرتمند در سطح بین‌الملل تبدیل شود.

رییس اتاق مشترک ایران و چین گفت: با وجود اینکه در حال حاضر بدهی کشور امریکا به طرز سرسام‌آوری رشد کرده است اما هنوز به عنوان یک معتمد در سطح جهان مطرح بوده که سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در آن انجام می‌شود. عسگراولادی ادامه داد: چین با وجود اینکه در مسائل اقتصادی با امریکا درگیری‌هایی دارد اما حدود 300 تا 350 میلیارد دلار ذخیره ارزی دلاری در امریکا دارد، لذا شکستن این مرز و کمرنگ کردن نقش دلار چندان آسان نیست، اما هر کشوری به نوبه خودش باید در این مسیر ایفای نقش کند. او با اشاره به اینکه کشور ما برای جداشدن از مسیر اقتصاد دلاری چند راه پیش رو دارد، بیان کرد: در مرحله اول باید با کشورهای منطقه با ارزهای محلی مبادله انجام دهیم به عنوان مثال با چین و روسیه با یوان و روبل و همچنین دیگر کشورها مبادلات تجاریمان را انجام دهیم.

رییس اتاق مشترک ایران و چین توضیح داد: اگر از دلار فاصله نگیریم متاسفانه زیر سلطه کشور امریکا قرار می‌گیریم که این کشور روش خوبی را در مبادلات ریالی و دلاری با ما نخواهد داشت و نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد. عسگراولادی تصریح کرد: بانک مرکزی استقلال لازم برای اجرای مبادلات دوجانبه پولی با کشورهای آسیایی و اروپایی را ندارد و همین امر موجب شده نتوانیم با کشورهایی از جمله ترکیه، چین و هند مبادلات ارزی با پول محلی داشته باشیم. او تاکید کرد: در کشور ما به بخش خصوصی فرصت داده نمی‌شود که بتوانند در اقتصاد نقشی را ایفا کنند و از دولت می‌خواهیم که کوچک سازی را انجام دهد در غیر این صورت با اقتصاد دولتی به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.

راه‌اندازی دفتر مقابله با تحریم‌ها

شاتا| رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان از راه‌اندازی دفتر پیشگیری و مقابله با تحریم‌ها خبر داد. سید جواد احمدی، با اعلام این مطلب افزود: این اقدام با نظر وزیر صنعت و برای نظم‌بخشی به ارتباطات و تعاملات بدنه وزارتخانه با اصناف در دستور کار قرار گرفت. او گفت: باتوجه به شرایطی که به دلیل فشارهای ظالمانه نظام سلطه و استکبار جهانی در سال جاری با آن مواجه هستیم تلاش شده است تا با ارتباط و تعامل نزدیک با اصناف، سازمان‌های صنفی و متولیان آنها اعم از هیئت­ مدیره‌های اتحادیه صنفی و هیات رییسه اتاق‌های اصناف، مشکلات مبتلا به آنها احصاء، بررسی، پیگیری و حتی الامکان حل و فصل شود.

دبیر هیات عالی نظارت درباره مهم‌ترین مشکلات کنونی نیز توضیح داد: عمده مشکلاتی که در حال حاضر دامن‌گیر جامعه صنفی کشور است ناشی از ­ثبات نداشتن­ در مولفه‌های اصلی اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، عدم تامین مواد اولیه، افزایش قیمت عوامل تولید و کالاهایی است که در شبکه توزیع صنفی، قرار می‌گیرد. او ادامه داد: در چنین شرایطی تسهیل امور مرتبط با اصناف از طریق مکانیزه کردن فرایندهای مختلف از جمله صدور پروانه کسب، برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف، تسهیم وجوه حاصل از صدور پروانه، کسب و... مواردی است که در مرکز امور اصناف و بازرگانان مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شده است.

قیمت آهن به زیر ۴هزار تومان می‌رسد

تسنیم| رییس اتحادیه آهن‌فروشان با بیان اینکه در حال حاضر قیمت آهن در بازار ۴هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است، گفت: قرار است با استمرار عرضه محصولات فولادی در بورس کالا این رقم به زیر ۴هزار تومان برسد. محمد آزاد با اشاره به اینکه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا با لغو سقف معاملات آغاز شده است، اظهار کرد: برداشته شدن سقف معاملات عاملی شده تا قیمت پایه محصولات فولادی 20 تا 22 درصد افزایش پیدا کند. او با بیان اینکه رقابت در بازار نیز عاملی شده تا این سقف افزایش محصولات فولادی به 38 درصد برسد تصریح کرد: قرار بود با افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا کالای ارزان را راهی بازار کنیم که متأسفانه این موضوع انجام نشد. اما خوشبختانه هدف دیگر ما که همان از بین بردن بازار کاذب معاملات محصولات فولادی بود محقق شده و دیگر بازار شاهد قیمتهای 6هزار تومانی برای آهن نیست. رییس اتحادیه آهن‌فروشان اضافه کرد: در حال حاضر قیمت آهن در بازار 4هزار و 200 تومان است که قرار است با استمرار عرضه محصولات فولادی در بورس کالا این رقم به زیر 4هزار تومان برسد.

 

 

ارسال نظر