اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۱۵

آغاز شفاف‌سازی عمومی معاملات

فارس|براساس اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اقدامی پیشگامانه، وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای شفاف‌سازی عمومی معاملات و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات معاملات، اطلاعات معاملات خود را منتشر کرد. در اجرای اطلاعیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص شفاف‌سازی عموی معاملات، این وزارتخانه به عنوان پیشگام شفاف‌سازی معاملات و ارایه اطلاعات مربوطه به عموم مردم و نیز متولی طراحی و راه‌اندازی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، شفافیت معاملات دستگاه‌های اجرایی را از خود شروع کرده و هم اکنون تمامی معاملات بالاتر از 10 درصد حدنصاب معاملات کوچک (بیش از 25 میلیون ریال) را در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت منتشر کرده که به تدریج شامل تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز خواهد شد. هم اکنون اطلاعات معاملات وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های تابعه آن از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به آدرس  https: //setadiran.ir در دسترس عموم است.

صادرات ایران به عراق چقدر است؟

تسنیم|رییس اتاق بازرگانی ایران وعراق گفت: به صورت رسمی ۸ میلیارد دلار صادرات به کشور عراق داریم که اگر صادرات چمدانی را نیز اضافه کنیم، حدود ۱۲ میلیارد دلار به عراق صادرات داریم. یحی آل اسحاق با بیان اینکه از قدیم تاکنون خاورمیانه قلب تحولات در جهان بوده، گفت: خاورمیانه به دلیل موقعیت‌های مختلفی که دارد، یک جایگاه حساس در روابط بین الملل جهانی در اختیار دارد. در این منطقه، روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور اثرگذار در سرنوشت منطقه، در همه حوزه‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی است و روابط این دو کشور کاملا توسط بازیگران دیگر منطقه‌ای، رصد می‌شود. او افزود: امریکا و بعضی از کشورهای عربی منطقه، حساسیت ویژه‌ای نسبت به ایران دارند و هرگونه استحکام روابط بین ایران و عراق به ضرر اهداف و برنامه‌های استراتژیک آنها است. روابط ایران و عراق مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه یک رابطه استراتژیک جامعی است که قسمت زیادی از مسائل کشور به یکدیگر پیوند خورده است. بی تردید مسائل سیاسی و اقتصادی هر دو کشور برای یکدیگر اثرگذار است.

او تصریح کرد: مسوولان هر دو کشور در دوره‌های مختلف بر ارتباط اثرگذار دو کشور توجه دارند و سعی می‌کنند از تمام گذرهای تاریخی استفاده مناسب کنند. رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق به مسائل اقتصادی اشاره کرد و گفت: از زمانی که حزب بعث به سر کار آمد، وضعیت اقتصادی به گونه‌ای بود که با وجود امکانات مالی زیاد، اما این کشور مشکلات اقتصادی زیاد دارد اما با وجود این عراق در حال برنامه‌ریزی برای صادرات حدود 10میلیون بشکه در روز نفت است. درحالیکه جمعیت آن نصف ایران است و این نشان می‌دهد عراق کشور فقیری نیست. او افزود: عراق با برنامه‌ریزی‌هایی که کرده است تا 20 سال دیگر بزرگ‌ترین کشور سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف زیربنایی و تجاری خواهد بود. عراق مزیت اقتصادی فراوانی برای ایران به دلیل همسایگی و نوع روابط تاریخی و فرهنگی دارد و همچنین ایران نیز می‌تواند یک یار خوب برای کشور عراق باشد.

«نیما» مشکل ساز شد

فارس|رییس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: با الزام ارایه ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما مشکلاتی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه به وجود آمده است. هادی تیزهوش تابان در مورد وضعیت تجارت ایران و روسیه گفت: روابط تجاری ایران و روسیه سالانه حدود 2 میلیارد دلار است که از این رقم سال گذشته میزان صادرات ایران به کشور روسیه حدود 392 میلیون دلار بوده است. او با بیان اینکه تراز تجاری روس‌ها نسبت به ایران مثبت است، گفت: سالانه بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار هم روس‌ها به ایران کالا صادر می‌کنند. رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به مشکلاتی که الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برای صادرات به روسیه به خصوص در بخش محصولات کشاورزی به وجود آورده است، گفت: با توجه به نوسان ارز، خریداران کالاهای ایرانی از جمله محصولات کشاورزی از کشورهایی مانند روسیه و عراق وارد ایران می‌شوند و کالاهای خود را به صورت ریالی از فروشندگان ایرانی می‌خرند.

تیزهوش اظهار کرد: این خریداران خارجی دلار را وارد ایران می‌کنند و دلار را در صرافی‌ها به ریال تبدیل می‌کنند و پول خرید کالا و محصولات کشاورزی خود را به صورت ریال می‌پردازند. رییس اتاق مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: در مقابل هم فروشنده محصولات کشاورزی که به عنوان صادرکننده شناخته می‌شود به طرف روسی باید کالای خود را به گمرک اظهار کند تا از آن طریق به دست خریداری که کالا را در ایران خریداری کرده و پول آن را هم به صورت ریال پرداخت کرده، در روسیه برسد. او افزود: بدین ترتیب صادرکننده ایرانی عملا ارزی برای ارایه در سامانه نیما ندارد و ملزم شدن صادرکنندگان به ارایه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما مشکلاتی را در بخش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه به وجود آورده است.

 

ارسال نظر