اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۲۹۹۲۶

صادرات به قطر ۸۱ درصد افزایش یافت

 مهر | طی پنج ماه نخست سال جاری ۱۱۹ میلیون و ۴۳۷ هزار دلار انواع کالا به قطر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۱.۲۷ درصدی داشته است. براساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی 5 ماه نخست سال جاری، ۶۲۴ هزار و ۸۴۰ تن کالا به ارزش ۱۱۹ میلیون و ۴۳۷ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است که رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. صادرات انجام شده به قطر از لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۶۲ درصد از کل ارزش صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود و از این حیث کشور قطر در میان کشورهای دریافت‌کننده کالا از ایران در رتبه ۲۰ قرار می‌گیرد.

عمده اقلام صادراتی به این کشور شامل محصولات آهن، مصنوعات چوبی، سیمان سفید، سبزیجات، شیرینی، حنا، گلاب، انواع میوه، سرپوش، کف پوش، قند و شکر، قیر نفت، انواع پروفیل، حیوانات زنده و ... می‌شود. این در حالی است که در 5 ماه نخست سال گذشته ۶۸۳ هزار و ۹۳۲ تن کالا از ایران به قطر صادر شده بود که ارزش آن ۶۵ میلیون و ۸۹۰ هزار دلار بوده است. صادرات ایران به قطر در مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱.۴۳ درصد و از لحاظ ارزش ۰.۳۹ درصد از کل صادرات انجام شده در مدت مذکور بود.

 به این ترتیب مقایسه میزان صادرات به قطر در 5 ماهه نخست سالجاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۸.۶۴ درصد کاهش اما از لحاظ ارزش ۸۱.۲۷ درصد افزایش یافته است.

انتصاب جدید در وزارت صمت

 شاتا | با حکم محمد شریعتمداری علی رهبری، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از این حکم تاکید کرده است: انتظاردارم با به‌کارگیری خلاقیت و مساعی خود و بهره‌برداری بهینه ازتوانمندی‌های موجود و با تاکید بر جلب مشارکت کلیه همکاران، ‌انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی و همچنین استفاده از ابزارها و استانداردهای ملی و بین المللی نسبت به توسعه کاربردهای تجارت الکترونیکی درکشور و توسعه تبادلات ملی بین المللی اهتمام جدی به عمل آورید.

همچنین برنامه‌ریزی و اقدام سریع در خصوص مصوبات اولین شورای راهبردی فناوری اطلاعات که ابلاغ شد، موردانتظاراست .

«ایمیدرو» اجازه تصدی‌گری را ندارد

 خانه ملت  | در نقشه راه معدن و صنایع معدنی به‌صراحت اعلام شده است در ۴ سال آینده سازمان‌های دولتی از جمله ایمیدرو اجازه تصدی‌گری در بخش معدن را ندارند.

رییس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی در خصوص آمادگی واگذاری 200 محدوده معدنی، اظهار کرد: نقشه راه معدن و صنایع معدنی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد و مسوولیت نظارت بر اجرای این نقشه راه بر عهده دبیرخانه تعامل دولت و مجلس قرار گرفت.

داریوش اسماعیلی با بیان اینکه واگذاری‌های اعلام شده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای نقشه راه معدن و صنایع معدنی است، گفت: در نقشه راه معدن و صنایع معدنی به‌صراحت اعلام شده که سازمان‌های دولتی از جمله سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی (ایمیدرو) اجازه تصدی‌گری در بخش معدن طی 4 سال آینده را ندارند و باید اصل یا استخراج و فروش معادنی را که در اختیار دارد را به بخش خصوص واگذار کند. او با اشاره به اینکه در پهنه‌های مختلفی ایمیدرو اقداماتی اولیه در زمینه اکتشافات را آغاز کرده بود که باید در معرض مزایده و انتخاب بخش خصوصی قرار دهد، ادامه داد: امیدواریم بخش خصوص از این واگذاری‌ها استقبال کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی انقلابی در بخش معدن کشور رخ می‌دهد، اضافه کرد: به دلیل اینکه نظارت بر اجرای این نقشه بر عهده دبیرخانه تعامل دولت و مجلس قرار دارد پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم، فعالان در بخش معدن باید منتظر این انقلاب معدنی باشند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه معادن آماده واگذاری اکتشافی هستند و فازهای مقدماتی اولیه آنها انجام شده و زمینه فعالیت و کار برای بخش خصوص آماده است، خاطرنشان کرد: به‌صورت طبیعی انتظار می‌رود پهنه‌ها در محل‌های که صنایع معدنی وجود دارند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقدام به ایجاد صنایع معدنی کرده‌اند بیشتر مورد استفاده و استقبال قرار بگیرند.

 

ارسال نظر