واگذاری ٢٠٠محدوده معدنی به بخش خصوصی

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۳۸

وزیر صنعت، معدن وتجارت از واگذاری ۲۰۰ محدود امیدبخش معدنی از امروز به بخش خصوصی خبرداد و گفت: تلاش داریم تا از حقوق دولتی برای توسعه معادن استفاده کنیم و ریسک سرمایه‌گذاری دراین حوزه را کاهش دهیم. به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری در مجمع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اظهار کرد: در حوزه معدنی معمولا رشد ارزش افزوده اندک است اما در صنایع معدنی ارزش افزوده بالاتر است و باید گفت صنایع معدنی پیشتاز اقتصاد مقاومتی هستند. شریعتمداری عنوان کرد که نقشه راه مناسبی برای توسعه معادن و صنایع معدنی تدوین و ابلاغ شده که براساس آن ۲۰۰ محدوده امیدبخش جدید را اعلام کردیم. او افزود: این علاوه بر ۴۰۰ محدوده امیدبخشی بود که قبلا اعلام کردیم. بر این اساس از امروز این ۲۰۰ محدوده را اعلام می‌کنیم که بخش خصوصی می‌تواند آنها را انتخاب کرده و  روی آن کار کند و این محدوده‌ها آزاد می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن وتجارت، در ادامه سخنان خود تصریح کرد: جذب مشارکت بخش خصوصی در تولید محصولات معدنی و حضور در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در فعالیت‌های اکتشافی به اقبال بستگی نداشت بلکه مدیریت است. او افزود: ایران در زمینه اکتشاف وضعیت خوبی دارد و در مساله فولاد مکران که در سال ٩٥راه‌اندازی شد و توسعه یافت  نیز بسیار مهم است که نشان می‌دهد رقم قابل توجهی سرمایه‌گذاری شده است.

بنابه اظهارات شریعتمداری، صادرات معدنی کشور افزایش یافته است و این موضوع می‌تواند سلطه برخی کشورها را کاهش دهد. ما حتما در تولید 10 تن طلا رکوردشکنی خواهیم کرد و در سنگ آهن نیز رکورد جدیدی ثبت خواهیم کرد. شریعتمداری همچنین با اشاره به آمارها، عنوان کرد که ٩٦٠٠میلیارد تومان طرح در سال گذشته عمل شده که امیدواریم امسال به ۱۱ هزار میلیارد تومان برسیم. شریعتمداری با بیان اینکه تلاش داریم تا از حقوق دولتی معادن در توسعه معادن استفاده کنیم، گفت: ریسک سرمایه‌گذاران را در حوزه معدن و صنایع معدنی کاهش خواهیم داد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین تصریح کرد: جذب سرمایه 8500 میلیارد تومانی در طرح‌های جدید، راه‌اندازی 2.2 میلیارد دلار طرح در سال گذشته و رشد فعالیت‌های اکتشافی از جمله اقداماتی است که سبب شده ایمیدرو به عنوان سازمانی پیشتاز در جشنواره شهید رجایی انتخاب شود. به گفته او، 80 درصد از برنامه‌ها و اقدامات اکتشافی ایمیدرو در مناطق کم برخوردار انجام شده که این امر زمینه مناسبی برای رشد اشتغال و رشد را در آن مناطق ایجاد کرده است.

او یادآور شد: ایمیدرو با همکاری سازمان زمین‌شناسی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملیات اکتشافی را انجام داده‌اند که در تاریخ فعالیت‌های اکتشافی کشور بی‌سابقه است و رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه چنین اقداماتی ایمیدرو را پیشتاز تمام سازمان‌های ملی کشور قرار داد، گفت: این سازمان تحولاتی اساسی طی کرده که آثار رشد تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات نمایان شده و نتایج بخش‌هایی همچون اکتشاف در سال‌های آتی بیش از پیش نصیب حوزه معدن و صنایع معدنی می‌شود.

او ادامه داد: باید اذعان کرد که ایمیدرو یکی از سازمان‌های پیشتاز در اقتصاد مقاومتی است بطوری که ایران می‌تواند در شرایط سخت بدان تکیه کند. به گفته شریعتمداری، فعالیت‌های ایمیدرو در حوزه‌های راهبری، توسعه و توانمندسازی بخش خصوصی طی سالیان اخیر رشد بسزایی یافته و با وجود اینکه هدف آن سازمان سودآوری نیست اما توانسته حقوق صاحبان سهام را افزایش دهد. شریعتمداری همچنین با تاکید بر اینکه بدون نقشه راه نمی‌توان در این مسیر حرکت کرد، گفت: ایمیدرو بازوی کمکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه است و اخیرا نیز با نهایی کردن نقشه راه معدن و صنایع معدنی ایران، مسیر حرکت و توسعه در این بخش را مشخص کرده است. او همچنین تصریح کرد: در شرایطی که کشور تحت فشارهای نظام سلطه قرار دارد، توانسته رشد تولید و صادرات محصولات این بخش را عملی کند و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ظرفیت تولید 10 تن طلا و 90 میلیون تن سنگ آهن دست یابیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه امسال رشد تولید در صنایع مس و آلومینیوم نیز به ثمر خواهد نشست، افزود: از ابتدای سال تاکنون 1400 میلیارد تومان پروژه در بخش‌های مختلف راه‌اندازی شده و تا پایان سال جاری نیز شاهد راه‌اندازی 11 هزار میلیارد تومانی طرح‌ها خواهیم بود.

 

ارسال نظر