دلار ۴۲۰۰ تومانی موقت جواب داد

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۴۳

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت در مقاطع زمانی مختلف به تناسب شرایط موجود سیاست‌های جدیدی در پیش گرفت و نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز سیاستی بود که بطور موقت جواب داد. محمد شریعتمداری در نشستی با مجمع نمایندگان گیلان، با اشاره به الزام شرکت‌های واردکننده به پرداخت مابه التفاوت ارز 4 هزار و 200 تومانی با سقف 7 هزار تومان افزود: اگر این مابه التفاوت پرداخت نشود، رانت‌خواری ایجاد می‌شود زیرا با ارز 4 هزار و 200 تومانی کالا وارد شده و به قیمت بالاتر فروخته می‌شود با این حال؛ مطابق بخشنامه جدید دولت، مواد اولیه تولید و قطعات یدکی از پرداخت ما به التفاوت ارز معاف هستند. شریعتمداری بر لزوم به روز شدن قوانین مطابق شرایط جدید نیز تاکید کرد و گفت: زمانی که دولت ارز 4 هزار و 200 تومانی را اعلام کرد، همه استقبال کردند گرچه شاید اصلاحاتی نیز مدنظر داشتند.

او همچنین بر ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: هم اکنون این امر فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد کرده در صورتی‌که مالیات بر ارزش افزوده، باید از مصرف کننده نهایی دریافت شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشنهاد می‌کنم برای کوتاه‌مدت دستکم مالیات بر ارزش افزوده در برخی حوزه‌های تولید حذف شود. او تصمیم دولت برای آزاد کردن نرخ ارز را واکنشی به سوداگری‌های ایجاد شده دانست و گفت: بسیاری از تقاضاهای ارز 4 هزار و 200 تومانی غیر واقعی بود.

شریعتمداری به وضعیت حوزه پتروشیمی و بازار نیز اشاره کرد و گفت: برای حمایت از این صنایع ارز نیمایی در نظر گرفته شده است. او در ادامه سخنانش با تاکید بر لزوم حفظ وحدت بین قوای سه گانه و همه مسوولان کشور برای پیشبرد امور اظهار کرد: سال گذشته 6 هزار واحد صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسید که گیلان سهم قابل توجهی از این تعداد داشت. او با بیان اینکه هم‌اکنون قریب به 52 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در سراسر کشور در حال تاسیس است، افزود: در گیلان نیز یک هزار و 700 واحد صنعتی در حال طی کردن مراحل تاسیس هستند. شریعتمداری با تصریح اینکه بالغ بر 400 واحد صنعتی در گیلان بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، عنوان کرد: باهمه مشکلات موجود، در زمینه احداث واحدهای صنعت روند رو به رشدی را طی می‌کنیم. او ادامه داد: با وجود تلاش‌هایی که طی 40 سال گذشته صورت گرفت، نتوانستیم آن‌طور که باید از بخش تولید حمایت کرده و جلوی فعالیت‌های سوداگرانه را بگیریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مصوبات کارشناسی مجلس و اجرای صحیح آن از سوی دولت در بهبود وضع تولید بسیار اثرگذار خواهد بود. شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود به پیش فروش محصولات یکی از خودروسازان در هفته‌های اخیر اشاره و بیان کرد: در کسری از ثانیه، یک میلیون و 400 هزار نفر تا پای معامله پیش رفتند اما سامانه به آنها اجازه خرید نداد. او به موج روانی ایجاد شده در جامعه و گرایش مردم به تبدیل ریال به دلار اشاره کرد و افزود: اگرچه بسیاری در این حوزه قلم زدند، اما مردم را آگاه نکردند که سود آتی آنان با کاهشی که به این ترتیب در ارزش پول ملی ایجاد می‌شود، حذف می‌گردد و این کار عاقلانه نیست. او افزود: فشار نقدینگی یکی از مسائل مهم در اقتصاد کشور است که باید برای کنترل آن برنامه‌ریزی کرد، همه شاهد بودیم وقتی خودرو عرضه شد ۵۳ میلیون مراجعه با ۶ میلیون‌ ای‌پی اختصاصی و یک میلیون و چهارصد فرم تکمیل شده و آماده پرداخت وجود داشت, که خود نشانه وجود نقدینگی بالاست. وزیرصنعت، معدن وتجارت با توجه به نقش نخبگان در هدایت افکار عمومی افزود: باید برای تبیین سود آنی خرید دلار و در مقابل ضرر هنگفت آینده با کاهش ارزش پول ملی برای مردم تلاش کرد و نباید فقط به دنبال چرایی گشت, بلکه بهتر است از تاثیرات عدم مشارکت فعال اقتصادی برای افکار عمومی سخن گفت.

شریعتمداری در محور دیگری از سخنان خود با اشاره به تهدید دشمن مبنی بر اینکه از 13 آبان ماه مانع صادرات نفت ایران خواهد شد، بیان کرد: دولت با تمهید مقدمات لازم تصمیم گرفت ارز دولتی به کالاهای اساسی و ویژه همچون دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یابد. او در ادامه ترویج ناامیدی در جامعه را توطئه بزرگ دشمن دانست و افزود: در حالی‌که بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا از جمله امریکا می‌خواهند ایران را منزوی کنند، سال گذشته اتفاقی رخ داد که به انزوای امریکا منجر شد.

 

 

ارسال نظر