اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۶۲

تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو

تسنیم| سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به پیشنهاد خودروسازان مبنی بر افزایش ۱۷درصدی قیمت خودرو گفت: افزایش قیمت‌ها باید بر اساس آنالیز قیمت خودرو صورت بگیرد و مردم نباید تاوان حقوق و دستمزد ۱۱هزار پرسنل مازاد در یک شرکت خودروسازی را بدهند. سعید باستانی بیان کرد: در حال حاضر تصمیماتی که برای تنظیم بازار خودرو گرفته شده تصمیمات مقطعی هستند. او افزود: آنچه مجلس در مدیریت تولید، تأمین مواد اولیه و شبکه توزیع و نیز اجرای سیاست‌گذاری‌های درست انتظار دارد در تصمیم‌گیری‌های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد. سعید باستانی با بیان اینکه در شبکه تأمین قطعات و تولید مشکلاتی وجود دارد خاطرنشان کرد: علاوه بر این تغییرات بخش‌نامه‌ای وزارت صنعت و معدن بر تأمین مواد اولیه و ثبت سفارش‌ها و شبکه توزیع تأثیرگذار است. از طرفی دیگر اتخاذ تصمیمات ناگهانی مانند ممنوعیت واردات خودروهای خارجی باعث افزایش قیمت خودرو شد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: تقاضای ما از وزیر صنعت این است که سریع‌تر این حوزه را مدیریت کند تا مردم با مشکل مواجه نشوند. این مقام مسوول تصریح کرد: نزدیک یک سال است که قطعه‌سازان از خودروسازان پولی دریافت نکرده‌اند. انتقاد در این زمینه فقط مربوط به خودروساز نیست بلکه انتقاد اصلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کل صنعت است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر استراتژی صنعت ما مشخص بود و صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع ما تلقی می‌شد قاعدتاً باید در طول این 40 سال زیرساخت‌های توسعه‌ای صنعت خودرو از جمله تأمین مواد اولیه از پتروشیمی‌های داخل فراهم می‌شد. باستانی در پایان اظهار کرد: دولت‌ها به‌اندازه 15 درصد سهام در خودروسازی نقش دارند اما بیشتر از آن دخالت می‌کنند دولت باید پای خود را از خودروسازی کنار بکشد.

افزایش قیمت تایر و روغن موتور

شاتا| مدیرکل نظارت بر کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: قیمت کالاهایی همانند لاستیک خودرو و روغن موتور در گروه ‌کالاهای اولویت‌دار قرار دارند و دارای قیمت مصوب هستند که قیمت این دسته کالایی، تیرماه امسال با حدود 9 درصدافزایش نسبت به سال 93 تعیین شد. سید محمد حسین مولاخواه گفت: در زمینه لاستیک و روغن موتور حدودا 4 سال افزایش قیمت صورت نگرفت اما به دلیل افزایش قیمت‌های تمام شده و درجهت حمایت از تولید کنندگان و با توجه به افزایش نرخ ارز و مواد اولیه تولید و بسته بندی و .. این موضوع در کارگروه تنظیم بازار مطرح و افزایش 9 درصدی مصوب شد .او با بیان اینکه بازرسی‌های متعددی هم از واحدهای تولیدی برای درج قیمت مصوب انجام می‌شود، افزود: تایرهای وارداتی سبک و سنگین وارداتی حتما باید درشبکه تعریف شده توزیع شوند و فارغ از اینکه وارد کنندگان از ارز رسمی یا بازارثانویه برای واردات استفاده کرده باشند، مشمول ضوابط قیمت گذاری کالاهای عمومی وارداتی خواهند بود. مولاخواه تصریح کرد: غیر از این میزان افزایش قیمت هیچگونه افزایش قیمتی را نمی‌پذیریم و اگر هم افزایش قیمت غیر معمولی در لایه‌های خرده فروشی و عمده فروشی اتفاق بیافتد، تخلف و گران فروشی محسوب و با آن برخورد می‌شود. مولاخواه در ادامه با اشاره به افزایش قیمت ظروف یک‌بار مصرف گفت: از آنجا که واحدهای تولیدی مواد اولیه پتروشیمی را از بورس کالا تهیه می‌کنند و تغییرات قیمتی هم جهانی است و روی قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد این نوع کالاها افزایش حدود 50 درصدی در قیمت‌ها صورت دادند . مولاخواه افزود: قیمت مواد پتروشیمی بر اساس ارز رسمی حساب می‌شود و هر واحد تولیدی باید بر اساس قیمت خریداری شده مواد اولیه ازبورس نرخ محصولات خود را قیمت گذاری کرده و بر اساس ضوابط سازمان حمایت حداکثر سود مجاز برای واحد تولیدی 17 درصد واحد تولیدی لحاظ شده است.

 

اما و اگرهای بسته جدید حمایت از تولید

تسنیم|عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن با اشاره به بسته جدید حمایت از تولید که به صورت مجزا در سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت در حال بررسی‌است، گفت: متأسفانه دولت بدون کار کارشناسی موضوعات را تصویب و در نهایت برای اصلاح آنها بخشنامه‌ها می‌دهد. آرمان خالقی اظهار کرد: در این بسته قرار است حمایت‌های لازم آن هم در شرایط اقتصادی ویژه از بخش تولید انجام شود اما به اعتقاد ما باید این دو موضوع تلفیق و در نهایت یک بسته جامع متناسب با شرایط فعلی اقتصاد تهیه شود تا در نهایت بتوانیم کمک ویژه‌ای به بخش تولید داشته باشیم.عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن با اعلام اینکه این روزها تولیدکننده با افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید روبرو و ناچار به افزایش قیمت است، تصریح کرد: اگر قیمت کالاها در طول چند سال اخیر به صورت سنجیده و متناسب با سطح درآمدی مردم و هزینه‌های تولید تغییر می‌کرد، امروز شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها نبودیم اما در این شرایط نیز می‌توانیم با همفکری مشکلات را پشت سر گذاشته و مانع تشدید افزایش قیمت‌ها شویم. خالقی اضافه کرد: به نظر می‌رسد دولت باید در این بسته حمایتی خود به صورت سنجیده کاهش هزینه‌های تولید واحدها را در نظر بگیرد تا آنها امکان فعالیت داشته باشند.

ارسال نظر