روی خط خبر

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۵۹:۴۷
کد خبر: ۱۲۹۴۷۴

اصلاح روند ترخیص کالا از گمرکات کشور

مهر| وزیر صنعت، معدن و تجارت از اصلاح و تسهیل روند ترخیص کالاها و مواد اولیه مانده در گمرکات کشور خبرداد و گفت: تصمیمات لازم در این باره برای ابلاغ به ستاد ساماندهی اقتصادی دولت آماده شده است. محمد شریعتمداری با اشاره به جمع بندی‌های صورت گرفته در جلسات متعدد با رییس کل و مسوولان گمرک و نیز اعضای اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی گفت: به زودی روند ترخیص کالا به ویژه مواد اولیه مورد نیاز تولید اصلاح خواهد شد. او با تاکید بر این که مسوولان گمرک نیز در مواردی اصلاح برخی مصوبات دولتی را ضروری عنوان کردند، درباره چگونگی این اصلاحات افزود: به عنوان مثال کسانی که قبل از ممنوعیت برخی اقلام اقدام به واردات کالا کردند باید بتوانند کالاهای خود را با توجه به ضوابط پیشین از گمرک ترخیص کنند.

او گفت: همچنین برخی اقلام که اکنون در فهرست ممنوعه قرار گرفته‌اند، اما پیش‌تر هنگام ورود به گمرک در فهرست ممنوعه نبوده‌اند باید طبق ضوابط یا پرداخت تفاوت آن، بتوانند محصول را وارد کنند. این عضو کابینه دوازدهم با تاکید بر اینکه تصمیمات لازم در این باره برای ابلاغ به ستاد ساماندهی اقتصادی دولت آماده شده است، افزود: البته تا آن زمان نیز گمرک اجازه دارد با صدور حداقل اسناد، کالاهای موجود در گمرکات را بدون حل مشکلات فعلی هم ترخیص کند تا بعد از آن واردکنندگان با تعهدات لازم اسنادشان را تکمیل و ارایه کنند. وزیر صنعت همچنین درباره برخی خبرها مبنی بر دستور احتمالی رییس‌جمهور مبنی بر ترخیص خودروهای موجود در گمرک‌ها نیز گفت: در صورتی که این دستور را رییس‌جمهور ابلاغ کند قطعا تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت.

بسته‌های چندگانه برای حل مشکلات صنایع

ایرنا| معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بسته‌های مختلفی برای حل مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی کشور در حال طراحی است که امیدواریم با همکاری صنعتگران نتیجه بخش باشد. محسن صالحینیا افزود: امروزه واحدهای تولیدی و صنایع کشور به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارند و باید در این فضا به بهترین نحو برای تصمیم‌گیری اقدام کرد. او در نشست بررسی مشکلات صنایع شهرستان تاکستان استان قزوین، اظهار کرد: سال گذشته واحدهای تولیدی مساله هجوم واردات و حمایت نشدن برای افزایش صادرات را مطرح می‌کردند، اما امسال به دلیل شرایط پیش آمده همه واحدهای تولیدی متفق‌القول نحوه تهیه منابع اولیه و رسیدن به صادرات هدف گذاری شده را طرح می‌کنند.

این مسوول با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه برای بخشی از صنایع داخلی، از این موضوع به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت کشور یاد کرد و گفت: به دلیل شرایط اقتصادی و محدودیت‌های بین المللی برخی از مراجع تصمیم‌گیری در برنامه‌ریزی قبلی دچار تشتت شدند و امیدواریم هم اکنون با تصمیم‌گیری مناسب با این شرایط برای حل این مشکل اقدام شود.

موافقت با ترخیص خودروهای متوقف در گمرک

ایسنا| رییس انجمن واردکنندگان خودرو از موافقت دولت با ترخیص خودروهای متوقف در گمرک خبر داد. کوروش مرشدسلوک اظهار کرد: از ابتدای تیر ماه با مصوبه دولت واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو ممنوع شد. او با بیان اینکه به دنبال ممنوع شدن واردات، از آن زمان تاکنون از ترخیص خودروهای وارد شده به گمرک جلوگیری شد، خاطرنشان کرد: در این رابطه اخیرا طرحی به دولت ارایه شد که براساس آن خودروهایی که پول آنها پرداخت شده و وارد گمرک شده‌اند ترخیص شود. رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: براساس جدیدترین اخبار به دست آمده دولت با ترخیص خودروهای متوقف در گمرک موافقت کرده است که امیدواریم دستورالعمل مربوطه هرچه زودتر به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ و اجرایی شود.

او افزود: در این شرایط امیدواریم در قدم بعدی دولت با واردات خودروهایی که پیش از ممنوع شدن واردات، ثبت سفارش شده و پول آنها نیز پرداخت شده است اما به دلیل ممنوعیت واردات وارد کشور نشده‌اند نیز موافقت کند. مرشدسلوک با بیان اینکه تعداد قابل توجهی خودرو در انبار تولیدکنندگان خارجی و همچنین در بندر جبل‌علی امارات دپو شده است، تصریح کرد: با توجه به آنکه از یک سو پول این خودروها به خودروسازان خارجی پرداخت شده و از سوی دیگر این خودروها به صورت پیش‌فروش به خریداران داخلی واگذار شده است امیدواریم با واردات و ترخیص این خودروها نیز موافقت شود. او خاطرنشان کرد: موافقت دولت با واردات خودروهای متوقف در گمرک و همچنین موافقت با ورود باقی خودروهای ثبت‌سفارش و خریداری شده تاثیر مثبتی بر بازار خودروهای وارداتی داشته و باعث تعدیل نرخ‌های فعلی در بازار خواهد شد.

 

 

ارسال نظر