اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۴:۱۶
کد خبر: ۱۲۸۷۱۶

سوریه عرصه حضور کالاهای ایرانی

شاتا| مدیر کل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بازسازی سوریه خبر داد. فرزاد پیلتن با اشاره به اینکه کشور سوریه به عنوان یک شریک استراتژیک اقتصادی ایران است، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران از طریق برنامه‌ریزی برای حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بازسازی سوریه درصدد فراهم‌سازی زمینه‌های مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی این کشور است. او افزود: حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بازسازی سوریه از یک سو فرصت مناسبی برای نمایش توانمندی‌های کشور در زمینه صنایع و خدمات فنی و مهندسی است و از سوی دیگر زمینه ساز شناسایی نیازهای دقیق سوریه در حوزه‌های مختلف صنعتی و خدمات فنی و مهندسی است. مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی با ذکر اینکه صادرات کشورمان به سوریه طی سال‌ها اخیر رشد چشمگیری داشته است و از اقلام عمده صادراتی به این کشور می‌توان مواد شیمیایی، مکمل‌های دارویی و اقلام و مصالح ساختمانی و صنعتی نام برد و افزود: در رویکرد جدید همکاری‌ها با سوریه مشارکت در تأمین نیازها و اجرای پروژه‌های مربوط به بازسازی سوریه و تولید مشترک در دستور کار قرار گرفته است. گفتنی است، چهارمین نمایشگاه بازسازی سوریه از ۱۰ تا ۱۴ مهر ماه سال جاری در دمشق برپا خواهد شد.

3 نکته درباره کارت بازرگانی

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: تا زمانی که زیرساخت‌ها برای فعالیت شرکت‌ها در زمینه «تجارت بدون نظارت» فراهم نشده، کارت بازرگانی باید بماند. سیده فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، در خصوص کارت‌های بازرگانی که از سوی اتاق بازرگانی صادر می‌شود نکاتی را مورد توجه قرار داد. به گفته او کارت بازرگانی یک بار مصرف وجود ندارد؛ دبیرکل اتاق تهران بطور هفتگی آمار صدور کارت بازرگانی را اعلام می‌کند. او افزود: بنابراین کارت یک بار مصرف موضوعیت ندارد و وجود آن را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم. دومین نکته از نگاه مقیمی این است که در فرایند صدور کارت بازرگانی بطور سیستماتیک یا ریشه‌ای مشکلی وجود ندارد که به تخلف آتی از آن دامن بزند. به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، اگر بر حسب تصادف در این مرحله مشکلی پیش آمده اتاق بازرگانی بطور جدی پیگیر بوده و مشکل را حل و فصل کرده است. مقیمی افزود: اتاق تهران پیشتاز پیگیری و نظارت بر فرایند صدور کارت است و زودتر از دستگاه‌های حاکمیتی، حقوقی و قضایی مشکلات در این زمینه را رصد و منعکس کرده است. او اظهار کرد: با توجه به همه تلاش‌های انجام شده نمی‌پذیریم که کسی از صدور کارت یک‌بار مصرف بگوید یا برخی تخلف‌ها را به فرایند صدور کارت نسبت دهد؛ در اتاق تهران هوشیارانه نظارت می‌کنیم که مشکلی رخ ندهد.  اما سومین نکته‌ای که عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران به  آن اشاره کرد، این بود که بسیاری معتقدند که کارت بازرگانی یک مجوز زائد در فضای کسب وکار ایران است و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته چنین مجوزی برای تجارت وجود ندارد. به گفته مقیمی، هیچ فعال بخش خصوصی حامی تعدد و تکثر مجوزها نیست اما در مورد کارت بازرگانی با توجه به شرایط زیرساخت‌ها و بعضی مسائل فرهنگی نمی‌توان به راحتی حکم به حذف کارت داد. او تاکید کرد: در ایران با توجه به واقعیت‌ها باید جایگاه و ابزاری برای رصد تجارت وجود داشته باشد.

صادرات محصولات معدنی روی ریل توسعه

شاتا|‌دبیر میز محصولات معدنی گفت: طی 4 ماهه نخست سال جاری اقلام فلزی و غیر فلزی بیش از 3.1 میلیارد دلار و وزن 18.7 میلیون تن صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده  35 درصد رشد ارزشی است. الهه مکری با اعلام این خبر افزود: مواد معدنی فلزی طی 4 ماهه منتهی به تیر ماه، به ارزش 2238 میلیون دلار و وزن 7752 هزار تن و همچنین اقلام عمده معدنی غیر فلزی (عمدتاً مصالح ساختمانی) به ارزش 523 میلیون دلار به وزن 6969 هزار تن صادر شده است. او اظهار کرد: در صادرات شمش فولاد، به عنوان مهم‌ترین محصول صادراتی بخش فلزی با ارزش 1025 میلیون دلار و وزن 2487 هزار تن، شاهد رشد 51 درصد در ارزش و 16 درصد در وزن بوده‌ایم. همچنین، با وجود افزایش قیمت‌های جهانی، تقاضا نیز افزایش یافته که به دنبال آن در بین بازارهای عمده صادراتی شمش فولاد کشور، تایلند و امارات به ترتیب رشد 31 درصد و 71 درصد را رقم زده‌اند. دبیر میز محصولات معدنی در ادامه افزود: کاتد مس کشور طی چهار ماهه سال‌جاری با رشد 270 درصدی ارزش و 268 درصدی وزن به رقم 213 میلیون دلار به ازای 44 هزار تن صادر گردیده است. او رشد ارزشی صادرات به بازار عراق را در مقایسه 4 ماهه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حدود 137 درصد اعلام کرد و افزایش تقاضا را به پشتوانه حاکم شدن آرامش نسبی در آن کشور و تاثیر بر روند فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز دانست. مکری افزود: صادرات شمش آلومینیوم نیز به عنوان یکی از محصولات عمده فلزی صادراتی کشور به ارزش 89 میلیون دلار به وزن 118 هزار تن، به دلیل نیاز صنایع پایین دست داخلی به مواد اولیه و از سوی دیگر به دلیل نیاز تولید کنندگان شمش کشور به ماده اولیه (پودر آلومینا و ...) با کاهش 25 درصد در ارزش و 29 درصد در وزن مواجه بوده است. دبیر میز محصولات معدنی آمار صادرات اقلام عمده غیر فلزی طی دوره مذکور را به ارزش 523 میلیون دلار و وزن 7 میلیون تن، با رشد نسبی 10 درصد ارزشی و 17 درصد وزنی اعلام کرد.

 

ارسال نظر