اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۲:۰۶:۵۷
کد خبر: ۱۲۸۶۳۲

پیشنهادی برای رونق تبلیغات فرش

مهر     معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد: از صادرکنندگان فرش یک تا دو درصد عوارض صادراتی دریافت کرده و معادل آن را نیز دولت در لایحه بودجه تدارک ببیند تا بتوان منابع مالی را برای تبلیغات فرش فراهم کرد. مجتبی خسروتاج در دیدار با اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری باید به موضوع بازاریابی و تبلیغات فرش دستباف پرداخت چراکه بازار ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف در امریکا که پیش روی ایران باز بوده است، اکنون متوقف شده و باید حضور در بازارهای دیگر را جایگزین کرد. او افزود: نباید اجازه داد که تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی دچار وقفه شد، این در حالی است که باید بازاریابی در مناطق جدید را در دستور کار قرار داد. او تصریح کرد: اگر قرار است که کار تبلیغاتی شکل گرفته و کمپینی در بعد تجارت بازاریابی در مورد یک کالا صورت گیرد، باید با مشارکت ذی نفعان همراه باشد تا بتوان بهترین بهره‌برداری را صورت داد. خسروتاج گفت: پیش بینی ما این است که قیمت فرش دستباف در سال‌های پیش رو افزایش یابد که این می‌تواند برای بافندگان و تولیدکنندگان و صادرکنندگان مفید واقع شود، بنابراین باید روی اعتلای جایگاه فرش دستباف ایرانی کار کرد. او با اشاره به نگرانی برخی صادرکنندگان فرش دستباف در حوزه فرش‌های مرجوعی گفت: هر کالایی که بخواهد وارد کشور شود باید حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شود، این در حالی است که فرش‌های صادراتی ممکن است برگشت داده شود، پس نباید حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شود.

آخرین وضعیت تجارت محصولات دخانی

ایسنا     آخرین وضعیت واردات رسمی و صادرات محصولات دخانی اعم از سیگارت، توتون، تنباکوی سنتی‌ و تنباکوی معسل اعلام شد. میزان واردات رسمی سیگار طی 2ماهه نخست سال جاری همانند فروردین صفر بود و این در حالی است که میزان صادرات آن طی ۶۰ روزه ابتدایی سال جاری معادل ۵۵۰ میلیون نخ بوده است. در عین حال، میزان واردات رسمی سیگار در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۰۰ و میزان صادرات نیز در همین بازه زمانی ۱۵۰ میلیون نخ بوده است. همچنین میزان صادرات تنباکوی سنتی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ۳۸ هزار کیلوگرم بود که نسبت به میزان صادرات صورت گرفته در مدت مشابه سال گذشته رشدی ۳۷۰۰ درصدی داشته است و تنباکوی معسل با صادرات ۳۴ هزار کیلوگرمی طی همین زمان رشدی ۱۶۱.۵ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه می‌کند. از دیگر سو، میزان صادرات توتون طی 2ماهه نخست سال جاری معادل ۲۰ هزار کیلوگرم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۸۷.۲ درصدی را در پی داشته است. درمورد واردات تنباکوی معسل هم وضعیت به گونه‌ای است که میزان واردات این محصول طی دو ماهه نخست سال جاری ۷۵۰ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۶۷.۲ درصدی داشته است. در عین حال، وضع موجود واحدهای فعال دخانی نیز تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به گونه‌ای است که تعداد واحدهای فعال سیگارت سازی ۱۸ مورد و تعداد واحدهای تولید تنباکو ۲۸ مورد است. همچنین تعداد توزیع کنندگان کالاهای دخانی حقیقی در سراسر کشور ۱۰۶۲ مورد و تعداد توزیع کنندگان حقوقی ۷۸ مورد بوده که جمعا از وجود ۱۱۴۰ واحد توزیع کننده کالای دخانی خبر می‌دهد.

افت صادرات ترکیه به ایران

تسنیم     صادرات رسمی ترکیه به ایران در هفتمین ماه سال جاری میلادی (جولای ۲۰۱۸) با افت قابل توجه ۳۰ درصدی به ۱۹۱ میلیون دلار رسید. واردات ترکیه از ایران نیز در همین ماه 0.1 درصد افت داشته و به 728 میلیون دلار بالغ شده است. آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 7 ماه نخست 2018 با افت 5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات تجاری دو کشور که در ماه‌های ژانویه تا جولای 2017 بالغ بر 6.323 میلیارد دلار گزارش شده بود در 7 ماهه نخست امسال به 6.042 میلیارد دلار کاهش یافته است. افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به کاهش صادرات ترکیه به ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا جولای سال میلادی گذشته 1.811 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. این رقم با افت 17 درصدی در 7 ماهه نخست امسال به 1.504 میلیارد دلار رسیده است. واردات ترکیه از ایران در 7 ماهه نخست امسال 0.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و به 4.538 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در 7 ماهه نخست سال قبل 4.512 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود . ایران نوزدهمین مقصد صادراتی ترکیه و هفتمین تامین کننده کالاهای مورد نیاز این کشور در 7 ماهه نخست سال جاری میلادی شناخته شده است.

تصویب کلیات لایحه ایجاد 20 منطقه اقتصادی

ایسنا     نمایندگان مجلس با کلیات لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند. کلیات این لایحه که پیش از این در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفته بود، به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۱۲۷ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

 

ارسال نظر