اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۳:۴۱
کد خبر: ۱۲۸۱۲۴

تسریع فرآیند صدور کارت بازرگانی

پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران|اتاق بازرگانی تهران ضمن پوزش از فعالان اقتصادی پایتخت به دلیل کند شدن فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، دلایل این کندی را تشریح کرد.  به موجب مصوبه هیات وزیران به شماره 49751 مورخ 21 تیرماه 1397 ضوابط جدیدی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی ابلاغ شده است. مصوبه جدید هیات وزیران، بخش‌هایی از ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب نامه شماره 1395/ت16ه مورخ 6 اردیبهشت 1373 و اصلاحات بعدی آن را مورد اصلاح قرار داده است. در یکی از بندهای این مصوبه، داشتن محل کسب با موقعیت اداری اعم از ملکی یا استیجاری دارای شناسنامه رهگیری به نام شرکت یا یکی از سهامداران عمده (برای اشخاص حقوقی) و داشتن محل کسب با موقعیت اداری اعم از ملکی یا استیجاری دارای شناسه رهگیری (برای اشخاص حقیقی) الزامی اعلام شده است و البته عبارت بازدید از محل برای صدور و تمدید کارت بازرگانی به این بند افزوده شده است.

علاوه بر این تغییرات، سقف واردات با هرکارت‌ بازرگانی در سال اول به 500 هزار دلار و در سال دوم به 2 میلیون دلار محدود شد و فرآیند اجرایی این تصمیم، نیازمند اجرا و پیاده‌سازی است. اتاق بازرگانی تهران بر خود لازم می‌داند بابت طولانی شدن روند صدور و تمدید کارت بازرگانی در شرایط فعلی، از فعالان اقتصادی عذرخواهی کند، با اینکه در این مساله هیچ دخل و تصرفی نداشته است .اجرای این مصوبه، فرآیند صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی را با کندی و وقفه مواجه کرده است، اما اتاق بازرگانی تهران با تمام توان خود برای حذف موانع غیرضرور و تسریع فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی تلاش می‌کند و اخبار جدید تغییرات و اصلاحات این فرآیند را به فعالان اقتصادی اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

تکلیف جدید به سازمان‌های وزارت صمت

فارس| وزیر صنعت، معدن و تجارت به همه واحدها و سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه ابلاغ کرد که از خرید کالا و استفاده از خدمات خارجی خودداری کنند. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به همه واحدها و سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه ابلاغ کرد که از خرید کالا و استفاده از خدمات خارجی خودداری کنند. بر این اساس، این وزارتخانه به بروز شدن فهرست تولیدات و خدمات داخلی در پورتال وزارت صنعت، معدن و تجارت کلیه واحدها، سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه مکلف شدند، با مراجعه به فهرست یاد شده از خرید کالای خارجی و خدماتی که نام آنها در فهرست مذکور درج شده است خودداری و مراقبت و نظارت داشته باشند، تا پیمانکاران آنان نیز این موضوع را رعایت کنند.طبق یکی از بندهای قانونی، ارجاع کلیه فعالیتهای خدماتی (فنی و مهندسی)، ساخت، نصب و تامین کالاهای مورد نیاز فقط به شرکت‌های ایرانی دارای صلاحیت مجاز است و در صورت عدم ارایه خدمات و کالاهای مورد نظر از سوی شرکت‌های ایرانی، صرفا با رعایت ماده 4 قانون مذکور (هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت) می‌تواند با مشارکت ایرانی – خارجی یا خارجی واگذار شود. به روز رسانی فهرست تولیدات و خدمات داخلی که در پورتال وزارت صنعت درج شده است به دنبال تکلیف ماده 3 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور وبا همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های مربوط صورت گرفت .

احتکار 9800 تریلی آهن در اصفهان

تسنیم| دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور با بیان اینکه هم اکنون در اصفهان۱۹۶ هزار تن آهن احتکار شده داریم، گفت: ۱۹۶ هزار تن آهن برابر با 9800 تریلی آهن است؛ یعنی به فاصله تهران تا مشهد آهن احتکار شده داریم که عرضه نمی‌شود. امیر حسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور در مورد احتکار کالاها گفت: در حال حاضر با بی انصافی‌های بزرگ و احتکار مدرن روبرو هستیم که اغلب توسط شرکت‌های مادر و خصولتی انجام می‌شود، اکنون در بورس کالا شاهد اتفاقاتی هستیم که باعث گران‌تر شدن کالاها می‌شود. او گفت: احتکار مدرنی که وجود دارد این است که خرید و فروش انحصاری و محرمانه است که اکنون این رویه در بورس کالا وجود دارد. عدم عرضه کالا به صنایع پایین دستی توسط صنایع مادر مشکلات زیادی را به وجود آورده است. ما هر چه به بورس کالا می‌گوییم و حتی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم دستور داده که اسامی خریداران را منتشر کنید ولی اعلام می‌کنند که اسامی خریداران محرمانه است.کاوه افزود: اکنون در شرکت ذوب آهن که زیر مجموعه شستا و تامین اجتماعی است شاهد هستیم که خریدها انحصاری و توسط شرکت پویش بازرگان انجام می‌شود که این شرکت پویش بازرگان تحت مالکیت خود شرکت ذوب آهن است. وقتی که خریدار انحصاری است و توسط این شرکت صورت می‌گیرد می‌بینیم که مدیریت بازار دست خودشان است و هر گونه که بخواهند قیمت‌ها را در بازار کنترل می‌کنند. اکنون شاهد احتکار مدرن توسط ذوب آهن که زیر مجموعه شستاست هستیم. دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور گفت: ما اکنون در اصفهان196 هزار تن آهن احتکار شده داریم، 196 هزار تن یعنی 950 تریلی آهن، یعنی از تهران تا مشهد آهن احتکار شده داریم که عرضه نمی‌شود. همچنین در فولاد مبارکه که زیرمجموعه ایمیدرو هست عرضه انحصاری است و با نحوه عرضه‌اش در حال کنترل بازار به سود خود هستند امروز کارخانه‌ها تشنه مواد اولیه هستند ولی این مواد احتکار می‌شوند.

 

ارسال نظر