پیگیری خروج «فرش» از لیست تحریم‌ها

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۳:۰۶
کد خبر: ۱۲۸۱۲۳
پیگیری خروج «فرش» از لیست تحریم‌ها

تعادل|گروه صنعت|

رییس مرکز ملی فرش وضعیت تجارت فرش کشور را تشریح کرد. آمار اعلامی از سوی متولی این سازمان نشان می‌دهد، در چهار ماه منتهی به تیر سال 1397 معادل ۷۹۲.۷ تن فرش دستباف به ارزش ۳۸میلیون دلار به امریکا صادر شده، که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۷۱ درصد و ارزشی ۸۰.۹ درصد افزایش داشته، این در حالی است که در مدت مشابه سال 1396 برابر با ۲۹۲.۵ تن به ارزش ۲۱ میلیون دلار به این کشور صادر شده بود. از آن سو، مطابق آمار اعلام شده، مجموع صادرات فرش در بازه زمانی یاد شده؛ هزار و ۹۸۳.۸ تن به ارزش ۹۹.۶ میلیون دلار بوده، که این در سال ۹۶، هزار و ۲۳۰.۷ تن به ارزش ۸۹ میلیون دلار گزارش شده، که ۶۱.۱ درصد به لحاظ وزنی و ۲۱.۴ درصد به لحاظ ارزشی رشد را تجربه کرده است. همچنین جزییات آماری صادرات فرش ایران نیز حاکی از این است که هم اکنون بعد از امریکا «آلمان» با سهم ۱۳.۶ درصدی در جایگاه دوم، «لبنان» با سهم ۷.۱ درصدی در جایگاه سوم و «انگلیس و ژاپن» هر یک با سهم ۵.۵ درصدی در جایگاه‌های سوم تا پنجم صادرات بازارهای هدف فرش دستباف قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، روند تجارت فرش طی دو سال گذشته حکایت از این دارد که با رفع تحریم‌ها بیشترین صادرات فرش ایران به کشور امریکا بوده است. از آن سو، در سال 96 حدود 5400 تن صادرات به ارزش 428 میلیون دلار به کشورهای مختلف فرش صادر شده که میزان صادرات فرش در سال 95، برابر با 5791 تن به ارزش 359 میلیون دلار گزارش شده است.

فرشته دست پاک رییس مرکز ملی فرش در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تحریم فرش ایران از سوی امریکا نیز گریزی زد وگفت: موضوع خروج فرش ایران از تحریم‌های ایالات متحده امریکا از سوی ذینفعان و اتحادیه‌های فرش کشور یا همان بخش غیردولتی پیگیری می‌شود. به گفته او، از آنجا که ایران عضو تعدادی از کنوانسیون‌های بین‌ المللی فرش است، امکان تحریم صادرات فرش کشورمان وجود ندارد. دست پاک همچنین با اشاره به سناریوی‌های صادرات فرش ایران در زمان تحریم‌های امریکا توضیح داد: قطعا با شروع فصل جدید تحریم‌ها، مشکلاتی برای صادرات فرش به ویژه به امریکا خواهیم داشت؛ بطوریکه دو مسیر صادرات فرش ایران از «امارات متحده عربی، کانادا و لبنان» که در گذشته و زمان تحریم از آنها استفاده می‌شد، اکنون بسته شده که برای رفع این مشکلات چند برنامه در دستور کار داریم.

رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: با همکاری سازمان توسعه تجارت در حال تدارک احیای پیمان سپاری ارزی در حوزه فرش دستباف هستیم تا بتوانیم در مقابل صادرات فرش واردات مواد اولیه از جمله ابریشم و پشم را داشته باشیم. ضمن اینکه پیشنهاد ما در نامه‌نگاری با وزیر صنعت این بوده که این مواد اولیه جزو کالاهای گروه یک و دو قرار گیرند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود هر گونه واردات رسمی فرش دستباف را تکذیب کرد وگفت: هیچ گونه وارداتی به کشور به صورت رسمی صورت نمی‌گیرد. دست پاک همچنین در پاسخ به پرسشی درباره با واردات فرش دستباف از چین گفت: این اتفاق در فاصله زمانی سال‌های 73 تا 76 اتفاق افتاده بود اما اکنون بسیار کمرنگ و محدود شده است، زیرا صادرات این محصول به کشور ممنوع و موارد احتمالی صورت گرفته از مسیر قاچاق است.

دست پاک باتاکید براینکه فرش دستباف نقش مهمی در توسعه و اشتغال دارد، بیان کرد: هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی بیش از یک تا یک و نیم میلیون نفر در حوزه فرش فعالیت دارند که البته آمارهای غیررسمی رقم دو میلیون نفری را به ثبت رسانده‌اند اما بیش از ۶ میلیون نفر از حوزه فرش ارتزاق و نان آوری دارند. همچنین بنا به آمار اعلامی از سوی متولی مرکز ملی فرش ایران، در سال ۹۷ حدود ۷۷۶ میلیارد تومان بودجه برای بیمه قالیبافان در نظر گرفته شده که ۲۸۹ هزار نفر را می‌توان بیمه کرد اگرچه مبلغ مورد نیاز ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود. دست پاک با اشاره با قرار گرفتن در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: فرش دستباف ایرانی‌ترین کالای ایرانی است که هم کانون تلاش داریم به معرفی آن پرداخته و به موازات زمینه را برای تولید و تجارت داخلی فرش دستباف فراهم نماییم. رییس مرکز ملی فرش ایران در پایان یادآور شد: به منظور معرفی فرش دستباف و رونق داخلی بازار آن بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف به عنوان بزرگ‌ترین واقعه فرش دستباف در دنیا در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار خواهد شد، که در این میان بیش از ۷۸۰ غرفه از سوم تا نهم شهریور ماه به معرفی توانمندی‌های ایران در این حوزه خواهد پرداخت.

 

ارسال نظر