اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۱:۳۴:۱۵
کد خبر: ۱۲۸۰۴۳

 37 انبار احتکار کالا در قزوین شناسایی شد

شاتا | دبیر ستاد تنظیم بازار استان قزوین اعلام کرد: 37 انبار بزرگ و متوسط احتکار و اختفای کالا با همکاری دستگاه‌های نظارتی به ارزش بیش از 350 میلیارد ریال در سطح استان مورد شناسایی قرار گرفت. پرزحمت در نشست ستاد تنظیم بازار که در استانداری قزوین برگزار شد، افزود: با همکاری نیروهای انتظامی، سپاه، اطلاعات و تعزیرات حکومتی تاکنون 37 انبار بزرگ و متوسط در استان مورد شناسایی و پلمب قرار گرفته و برای آنها نیز تشکیل پرونده شده که از این تعداد کالای 25 انبار بیش از 350 میلیارد ریال ارزش گذاری شده است.او ادامه داد: 31 انبار کشف شده در قزوین، سه انبار در بوئین‌زهرا و سه انبار دیگر در شهرستان البرز کشف شده و برای 25 انبار پرونده نهایی تشکیل و مابقی نیز در حال تعیین وضعیت کالا قرار دارند. پرزحمت اضافه کرد: اتحادیه‌ها و اصناف باید موجودی انبارهای خود را به صورت هفتگی به این سازمان اعلام کنند و در غیر این صورت اگر انبار کالای غیر رسمی مورد شناسایی قرار بگیرد مشمول احتکار و اختفا خواهد بود.

به گفته این مسوول، تاکنون حدود 400 انبار مجاز در سطح استان برای بازدید تقسیم بندی شده تا بازرسی‌ها به صورت منظم و مستمر از آنها صورت بگیرد. او اظهار کرد: انبارهای کشف شده بیشتر غیرمجاز، مخروبه و تعطیل بوده‌اند که تا به امروز 350 میلیارد ریال از کالاهای کشف شده ارزش گذاری شده و حدود 600 میلیارد ریال کالای خارجی دیگر باید با نظر دستگاه‌های مرتبط ارزش گذاری شوند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین یادآور شد: 135 واحد گشت مشترک با دستگاه‌های نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، علوم پزشکی، استاندارد و تعزیرات صورت گرفته و بخشی از آنها نیز به تشکیل پرونده منجر شده است.

افزایش استفاده از کارت بازرگانی یک‌بار مصرف

خبرگزاری مهر| نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: صادرکنندگان برای آنکه ارز حاصل از صادرات را بازنگردانند انگیزه بیشتری به استفاده از کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف دارند.  مجیدرضا حریری افزود: ​ اگر تاکنون انگیزه‌ها برای اجاره کارت بازرگانی در واردات وجود داشت، این انگیزه اکنون در صادرات بیشتر است؛ زیرا صادرکنندگان اگر به نام خودشان صادرات کنند، باید تعهد ارزی بدهند. به گفته او، در شرایط کنونی از آنجا که وارد کننده باید برای واردات تخصیص ارز بگیرد نمی‌تواند به نام کس دیگری کالا را وارد کند ضمن اینکه برای واردات، کارت‌های بازرگانی تازه صادر شده ابتدا می‌توانند 500 هزار دلار واردات انجام دهند و به مرور با تایید صلاحیت‌شان این میزان افزایش می‌یابد این در حالی است که برای صادرات سقفی وجود ندارد. نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: بطور نمونه صادرکننده می‌تواند در سال برای چندین جوان تحصیل کرده در حوزه بازرگانی با حمایت مالی، کارت بازرگانی بگیرد و از طریق آنها اقدام به صادرات کالا کند، اما ارز آن را به سامانه وارد نکند. این در شرایطی است که مجموعه‌های نظارتی و مالیاتی یک سال بعد به سراغ آن جوان می‌روند که متوجه می‌شوند صادرکننده اگر چه کالا را از کشور صادر کرده، اما هیچ ارزی را به کشور وارد نکرده است.

حریری گفت: در دنیا ساز و کار پیوسته‌ای وجود دارد که فعال اقتصادی با آی‌دی کارت (کارت ملی) اقدام به واردات  می‌کند و ساز و کار مالیاتی آن هم مشخص است. نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: ​ در ایران، زمانی گفته شد که فلان پیرزن خودروی پورشه را وارد کرده اما آیا پیگیری شد که این پیرزن به چه کسی وکالت داده که کار اداری این خودرو‌ها را انجام دهد. مشخصات آن فرد در دفتر خانه اسناد موجود است اما چرا مجموعه‌های نظارتی سراغ آن فرد نمی‌روند. این پورشه‌ها به داخل کشور آمده، ​ نماینده فروش داشته و حتی شماره هم شده است.

شیرینی و شکلات ایرانی در راه بازارهای جهانی

سازمان توسعه تجارت| دبیر میز شیرینی، شکلات و فرآورده‌های غلات گفت: تولید محصولات شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات در چهار ماهه اول سال 1397 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و علاوه بر تامین نیاز داخلی توانسته به ارزش 228 میلیون دلار و 166 هزار تن صادرات داشته باشد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نشان‌دهنده رشد ارزشی 29.3 درصدی و افزایش 17.3 درصدی در وزن است. به گزارش پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت ایران، غلامرضا سبزعلی با اعلام این خبر افزود: کشور عراق به عنوان اولین کشور هدف صادراتی این نوع محصولات بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده به نحوی که شیرینی و شکلات ایران طی 4 ماه منتهی به تیر سالجاری به ارزش 131.7 میلیون دلار به بازار عراق صادر شده است. او در ادامه گفت: دومین بازار هدف صادراتی شیرینی و شکلات ایران، کشور افغانستان است که 49.3 میلیون دلار سهم صادرات را در این بخش به خود اختصاص داده است. بنابه اظهارات سبزعلی، صنعت شیرینی و شکلات یکی از صنایع با ارزش افزوده بالا است که در صورت رفع موانع و مشکلات صادرات آن، از جمله تامین مواد اولیه و نقدینگی مورد نیاز و رفع موانع ورود موقت مواد اولیه میتواند هدف بیش از یک میلیارد دلار صادرات را محقق کند. بازارهای هدف صادراتی محصولات شیرینی، شکلات و فرآورده‌های غلات، کشورهایی نظیر عراق، پاکستان، افغانستان، ساحل عاج، آذربایجان، امارات و قطر است.

 

 

ارسال نظر