اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۲۷۸۶۲

رشد صادرات ایران به اروپا

تسنیم| صادرات ایران به اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری میلادی با رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶ میلیارد و ۱۱۰ میلیون یورو رسید. پایگاه خبری کمیسیون اروپا از رشد 8 درصدی مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران در شش ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد. بر این اساس، مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا که در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال 2017 بالغ بر 9.9 میلیارد یورو اعلام شده بود در مدت مشابه امسال به 10.68 میلیارد یورو افزایش یافته است. از آنسو، صادرات اتحادیه اروپا به ایران در نیمه نخست 2018 کاهش یافته اما واردات این اتحادیه از ایران در این دوره افزایش قابل توجهی داشته است. اعضای اتحادیه اروپا در نیمه نخست 2017 بالغ بر 4.96 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بودند که این رقم در نیمه نخست 2018 با رشد 23 درصدی به 6.11 میلیارد یورو رسیده است. «اسپانیا، فرانسه، یونان و ایتالیا» بزرگ‌ترین واردکنندگان کالا از ایران در نیمه نخست 2018 شناخته شده‌اند. بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در نیمه نخست 2018 کاهش 7 درصدی داشته و به 4.57 میلیارد یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2017 بالغ بر 4.94 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود. بر مبنای آمارها، «آلمان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا» چهار صادرکننده بزرگ کالا به ایران در نیمه نخست 2018 بوده‌اند.

حل مسائل تجاری با نمایندگان اقتصادی ۴۴ کشور

نشست رییس کل سازمان توسعه تجارت با رایزنان اقتصادی و نمایندگان ۴۴ کشور به منظور تشریح ظرفیت‌های صادراتی و اولویت‌های وارداتی ایران برای همکاری با کشورهای طرف تجاری ایران برگزار شد. به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج در این نشست، ابتدا به تشریح آمار تجارت خارجی کشور پرداخت و سپس در خصوص تغییرات اخیر در بخش تجارت خارجی و گروه بندی‌های جدید کالایی برای واردات از طریق ثبت سفارش کالا با توجه به سوالات سفارتخانه‌های خارجی و وابستگان اقتصادی کشورهای مختلف در ایران توضیحاتی ارایه کرد. در پایان این جلسه که ۵ نماینده از کشورهای عربی و آفریقایی، ۲۲ نماینده از کشورهای اروپایی و ۱۵ نماینده از کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه حضور داشتند، سوالاتی مطرح شد که توسط معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ داده و رفع ابهام شد.

جولان دلالان در بازار پلاستیک

ایسنا| رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون گفت: حضور دلالان در فرایند توزیع مواد اولیه محصولات پلاستیکی، واحدهای تولیدی را به سمت ورشکستگی سوق داده است. چندی پیش وزیر صنعت، معدن وتجارت برای جلوگیری از افزایش قیمت پلاستیک و تاثیر دو چندان آن بر محصولات مختلف همچون مواد غذایی، دستور جلوگیری از صادرات مواد پتروشیمی را داد که بنا بر اظهارات رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون، به دلیل حضور دلالان، این تصمیم کاهش قیمت مواد پلاستیکی را به همراه نداشته است. در این رابطه رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون، گفت: دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی در حال حاضر آن‌طور که باید عملی نشده و حواشی این دستور شرایط را به‌جایی رسانده که وضعیت بازار پلاستیک و دسترسی به مواد اولیه سخت‌تر از قبل شده است.  سیدرحیم مقیمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که شرایط بازار مواد پلاستیک نسبت به گذشته بدتر شود، زیرا شایعات و حضور دلالان به حدی است که شرایط سختی را برای پتروشیمی‌ها ایجاد کرده و این شرایط به بازار منتقل خواهد شد.  او  گفت : با توجه به شرایط سخت بازار و عدم دسترسی آسان به مواد اولیه، شرکت‌های تولیدی محصولات پلاستیکی به سمت ورشکستگی سوق پیدا کرده‌اند و میزان بیکاری در این صنف و صنعت افزایش یافته است. رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون یادآور شد: درحالی‌که اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت مناسب ارزیابی می‌شود، اما شرایط توزیع به‌گونه‌ای است که مواد اولیه توسط دلالان خریداری می‌شود.

 

 

ارسال نظر