اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۷۹

تهران وعراق مصمم به ادامه همکاری‌تجاری

رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها و اخبار منتشره غیر واقعی در رابطه با روند تجارت ایران و عراق گفت: ایران و عراق بر ادامه همکاری‌های تجاری مصمم هستند و با توجه به مصالح مشترک دو کشور افزایش مراودات بازرگانی در دستور کار قرار دارد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ناصر بهزاد در این خصوص افزود: درحال حاضر روند تجارت کالا بین دو کشور عادی است و صادرات و واردات از همه مرزهای ایران و عراق انجام می‌گیرد و هم اکنون هیچ مشکلی در هیچکدام از مرزهای دو کشور وجود ندارد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین اظهار کرد: طی 4ماهه سال‌جاری روند افزایشی در حجم و ارزش کالاهای مورد معامله بین دو کشور می‌تواند نقطه عطفی در توسعه مناسبات باشد. بهزاد یادآور شد: بر اساس آمار رسمی منتشره از گمرکات ایران 2.7 میلیارد دلار کالا در مدت مذکور از ایران به عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده افزایش 24 درصدی ارزش و افزایش 14 درصدی در حجم است. او فعالیت ایران در بازار عراق را همواره حرکت برای اقدام برد- برد دانست وتاکید کرد: افزایش فعالیت‌های اقتصادی به اشکال مختلف دنبال می‌گردد. در عین حال، توجه به سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در عراق در خصوص کالاهایی که روند تولید آنها درعراق شکل گرفته، نیازمند توجه جدی برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی آتی و متضمن تجارت پایدار خواهد بود.

 

افزایش تولید «آند» و «کاتد» مس

شاتا| میزان تولید «آند» و «کاتد» مس طی 4 ماهه نخست سال 97 به ترتیب 65 و 62 درصد افزایش یافت. شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران از ابتدای فروردین تا پایان تیر سال جاری، به میزان 96 هزار و 920 تن مس‌آند تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 58 هزار و 685 تن بود. میزان تولید کاتد شرکت‌های «مس سرچشمه» و «مس میدوک» در 4 ماهه نخست امسال، 73 هزار و 996 تن بود. این آمار در مدت مشابه سال گذشته، 45 هزار و 647 تن بود. طی 4 ماهه نخست 97، شرکت‌های«مس سرچشمه»، «مس سونگون» و «مس میدوک»، 413 هزار و 739 تن کنسانتره مس تولید کردند. میزان تولید مدت مشابه سال گذشته، 374 هزار و 663 تن بود که حاکی از افزایش 10 درصدی این محصول است. همچنین طی ماه‌های یاد شده، مجتمع مس سرچشمه 1599 تن و مس سونگون 799 تن «کنسانتره مولیبدن» تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (2032 تن و 579 تن کنسانتره مولیبدن)، به ترتیب 21 درصد کاهش و 38 درصد رشد نشان می‌دهد. این 3 کارخانه تولید مس در مدت یاد شده، 19 میلیون و 13 هزار و 273 تن سنگ سولفیدی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 17 میلیون و 383 هزار و 916 تن بود که نشان‌دهنده افزایش 9 درصدی تولید این محصول است.

مخالفت سازمان چای با ممنوعیت صادرات

ایسنا| سالانه حدود ۱۴ هزارتن چای ایرانی صادر می‌شود که از ابتدای شهریور صادرات آن به منظور تنظیم بازار ممنوع خواهد شد، اما باتوجه به مخالفت دست‌اندرکاران این بخش، رییس سازمان چای این موضوع را قطعی نمی‌داند و می‌گوید اجرایی نشدن آن را پیگیری خواهد کرد. رییس سازمان چای درباره ممنوعیت صادرات چای که قرار است از ابتدای ماه آینده اجرایی شود، گفت: ممنوعیت صادرات چای به ضرر تولیدکنندگان داخلی و تجار است. پیشنهاد او به دولت این است که ارز صادرات چای مانند کالاهای دیگر در بازار ثانویه عرضه و وارد بازار رقابت شود.

حبیب جهانساز افزود: ممنوعیت صادرات چای را خیلی قطعی تلقی نمی‌کنیم و اجرایی نشدن آن را پیگیری می‌کنیم، چراکه موافق هستیم که رقابتی به نفع چای داخلی ایجاد شود و صادرات که یک فرصت برای تولید است، نباید به تهدید تبدیل شود. به گفته رییس سازمان چای، ‌سالانه بین ۱۲ تا ۱۴ هزارتن چای از کشور صادر می‌شود که حدود ۲۰ درصد از این مقدار با قیمت ۱۳ تا ۲۰ دلار به فروش می‌رسد که برای کشور ارزآوری دارد. اما بقیه چای که صادر می‌شود محصول ضعیفی است و با قیمت دو دلار صادر می‌شود. این در حالی است که این محصول در بازار داخلی مشتری کمی دارد و فروش آن دشوار است و حدود نصف قیمت صادرات به فروش می‌رسد.

جهانساز همچنین اظهار کرد: جایگاهی که تجار و کارخانه‌ها تاکنون در بازار کسب کردند از سود حاصل از صادرات مهم‌تر است؛ لذا نباید این بازار را از دست بدهیم تا بتوانیم آن را ارتقا دهیم. او همچنین با تاکید بر اینکه برگ سبز چای ارزان خریداری می‌شود، گفت: باید قیمت‌ها را منطقی کنیم، زیرا با این قیمت چایکار سود آنچنانی نمی‌برد.

 

 

 

ارسال نظر