گزارش

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۲۳:۵۷:۴۶
کد خبر: ۱۲۷۵۴۹

تکذیب دلار 15000تومانی

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که هیچ اظهار نظری در خصوص قیمت دلار نداشته است و خبر تایید وزیر صنعت مبنی بر افزایش قیمت دلار به 15000تومان تکذیب می گردد. روابط عمومی وزارت صنعت ، معدن وتجارت درخصوص انتشار خبری مبنی بر افزایش قیمت دلار به 15000 تومان اعلام کرد: «وزیرصنعت، معدن وتجارت تاکنون اظهار نظری در خصوص افزایش نرخ ارز به 15000 تومان نداشته اند. بار دیگر از رسانه ها تقاضا داریم در رابطه با مسائل استراتژیک کشور از نقل اخبار غیر دقیق و شائبه انگیز خودداری کنند».

  رفع نیاز قطعات خودروسازان

ایرنا| معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: کسری قطعات خودروسازان برای تکمیل فرآیند تولید تا اواسط شهریور ماه رفع می شود و تولید محصولات بدون کاستی ادامه می یابد.

محسن صالحی نیا گفت: تعداد خودروهای دارای نقص قطعه و مانده در کف کارخانه، بین 30 تا 32 هزار دستگاه است که خودروسازان در تلاشند با تغییر منبع تامین آنها، قطعات را تهیه کنند؛ حتی این شرکت ها تلاش می‌کنند تامین مالی را برای شرکت‌های خارجی مربوطه از مسیرهای دیگری انجام دهند. او افزود:مطابق برنامه‌ای که خودروسازان به وزارت صنعت داده‌اند، از اواسط شهریور شاهد تکمیل خودروها و تولید بدون کسری قطعه خواهیم بود.

به گفته صالحی نیا، حداکثر ارز مورد نیاز تولید خودروهای سواری بین 2.5 تا سه میلیارد دلار است. سال گذشته متوسط ارزبری خودروها با شمارگان تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه 2200 دلار بود که در مجموع 3.5 میلیارد دلار ارزبری داشت. به گفته او،  بر این اساس، ارز مورد نیاز امسال قطعه سازان به شمارگان تولید بستگی دارد. اکنون تامین ارز قطعه سازان به حدود 1.1 میلیارد دلار رسیده که عدد بدی نیست و با همه تلاش شرکت‌ها، وزارت صنعت و بانک مرکزی همین مقدار مقدور شده است؛ با همین رقم نیز جای نگرانی وجود ندارد. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:باید گفت شرکت‌های داخلی به منابع دیگری نیز برای تامین قطعات مورد نیاز دست یافته اند که هرچند این روش ها هزینه های آنان را تا 12 درصد افزایش داده اما محدودیت انتقال پول را رفع کرده است.

 برگزاری میز کشوری  ساحل عاج

اولین جلسه میز کشوری ساحل عاج در سال ۱۳۹۷ با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در «ابیجان» و فعالان اقتصادی و تجاری علاقمند و نمایندگان برخی دستگاه‌های دولتی توسط دفتر عربی آفریقایی  سازمان توسعه تجارت ایران در محل این سازمان برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، هدف از این جلسه را مرور آخرین وضعیت روابط اقتصادی تجاری ایران با ساحل عاج و راهکارهای رفع موانع توسعه صادرات به این کشور و همچنین معرفی نمایشگاه اختصاصی ایران در آذر ماه سال جاری و برقراری ارتباط مستقیم میان فعالان اقتصادی تجاری ایران و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج عنوان کرد. در جریان این جلسه، شکیب مهر، سفیر ایران در ساحل عاج نیز با معرفی آخرین وضعیت اقتصادی تجاری و سیاسی این کشور بر وجود فرصت‌های متعدد صادرات ایران در زمینه های کالایی و خدمات فنی و مهندسی و برخی موانع و مشکلات فراروی این زمینه ها اشاره کرد.

توقف فعالیت قطعه‌ساز آلمانی در ایران

شرکت آلمانی «دوئر» که در زمینه ساخت قطعات خودرو فعالیت دارد، به‌دلیل تحریم‌های جدید دولت امریکا فعالیت خود در ایران را متوقف کرد. به گزارش تسنیم، شرکت آلمانی دوئر که در زمینه ساخت قطعات خودرو فعالیت دارد، به‌دلیل تحریم‌های جدید دولت امریکا، فعالیت خود در ایران را متوقف کرد. «کارلو کروستو»، مدیر امور مالی شدن دوئر در مصاحبه با روزنامه بوئرسن زایتونگ گفت: کسب و کار در ایران طی سال گذشته رونق گرفته است. ما فعلاً فعالیت‌هایمان در این کشور را متوقف کرده‌ایم. ما در سال 2017 توانستیم دو قرارداد مهم را برنده شویم، این خیلی مهم نیست، اما موضوع کوچکی هم نیست. این همچنین از نظر حاشیه (سودها)یی که ما داریم از دست می‌دهیم یک فرصت تلقی می‌شد. چین و آلمان هفته گذشته از روابط تجاری خود در مواجهه با تحریم‌های جدید دولت ترامپ دفاع کردند. ترامپ گفته هر شرکتی که با ایران تجارت کند، از معامله با  امریکا محروم خواهد شد. چند شرکت اروپایی از جمله توتال، پژوسیتروئن، رنو و دایملر به‌دلیل ترس از تحریم دولت امریکا طرح‌های خود برای سرمایه گذاری در ایران را متوقف کرده‌اند.

 

ارسال نظر