خبر

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۲۷:۴۷
کد خبر: ۱۲۷۴۸۰

صالحی نیا: پژو باید جریمه بدهد

تسنیم| معاون وزیر صنعت با تاکید براینکه ما تضامین لازم را در قرارداد از طرف فرانسوی گرفته‌ایم، گفت: به هر حال پژو برای لغو قرارداد محکوم است و باید جریمه پرداخت کند. محسن صالحی نیا با اشاره به اینکه تعلیق همکاری فرانسوی‌ها با ایران باعث کاهش حجم تولید تعدادی از محصولات شرکت‌های خودروساز داخلی شده است، اظهار کرد: این موضوع مقطعی است و خودروسازان درصدد تامین قطعات این خودروها از داخل کشور هستند. او افزود: ایران خودرو درصدد است تا یکی از محصولاتی که قرار بود در ایکاپ تولید شود را به صورت مستقل و با اعمال تغییراتی در ساختار آن به عنوان خودروی ایرانی تولید کند.معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه در محصولات تندر90 یک سری از قطعات در ساختار بین المللی و توسط تامین کنندگان خارجی تامین می‌شود، گفت: همین موضوع عاملی شده تا اگر طرف فرانسوی هم بخواهد، تامین کننده خارجی حاضر به ارایه قطعات به طرف ایرانی نیست. شرکت پژو هم با این استدلال نمی‌تواند قطعات این محصولات را به ایرانی‌ها تحویل دهد. صالحی نیا با اشاره به جلسات خودروسازان با شرکت پژو افزود: پژو در این جلسات اعلام کرد که با شرایط جدید بین المللی نمی‌تواند با ایکاپ ادامه می‌دهد. البته آنها تاکید کردند که همکاری خود را با طرف ایرانی به امید گشایش معلق خواهند گذاشت و به صورت کامل همکاری را قطع نمی‌کنند.صالحی نیا با اعلام اینکه پژو سهم خود را در شرکت ایکاپ آورده و ساختار این شرکت شکل گرفته است، تصریح کرد: پژو باید در تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای 2008 که پیش فروش شده تعهدات خود را انجام دهد.

پاداش به ارائه گزارش‌های تخلف

شاتا| مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت از عموم مردم درخواست کرد چنانچه تخلفی در هر یک از بخش‌های این وزارتخانه مشاهده کردند از طریق سامانه 124 به این مرکز اعلام کنند. این مرکز هدف از اقدام فوق را مبارزه با فساد اداری در هر یک از بخش‌های مختلف مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای دریافت گزارشات تخلفات از جانب مردم شریف ایران و پرسنل اداری در بخش‌های مختلف و ارسال آن به مرکز حراست ذکر کرده است. بنابر درخواست این مرکز، عموم مردم می‌توانند برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و تخلف در خصوص ثبت سفارش کالا، عدم مشاهده یا مغایرت قیمت کالاها و خدمات در سامانه «www.124.ir» با توجه به الزام ثبت قیمت کالا و خدمات در این سامانه و گزارش عدم رعایت

اولویت‌بندی ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی را گزارش کنند.

توجه به نظرات بخش خصوصی

در کنترل نرخ ارز

پایگاه خبری اتاق ایران| عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران گفت: اینکه دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند که بازار ثانویه را به رسمیت بشناسند و در این بازارها حضور داشته باشند، حاکی از تدبیر مثبت این دو نهاد و بسیار امیدوارکننده است. با این‌حال بهتر است به‌جای اینکه قصد کنترل رفتار اقتصادی مردم را داشته باشیم، تصمیم‌های ما خطاهای موجود را رفع کند. اگرچه برخی معتقدند سیاست تدوین‌شده برای کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش است و بدون درنظر گرفتن برخی مولفه‌های اساسی این احتمال وجود دارد که سیاست جدید ارزی دولت به سرنوشت سیاست‌های قبلی دچار شود. محمدرضا انصاری، اما اجرای این سیاست را امیدوارکننده تلقی کرد. او گفت: اینکه دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند بازار ثانویه را به رسمیت بشناسند و در این بازارها حضور داشته باشند، حاکی از تدبیر مثبت این دو نهاد بوده و بسیار امیدوارکننده است.انصاری در عین حال تاکید کرد: با این‌حال بهتر است به‌جای اینکه قصد کنترل رفتار اقتصادی مردم را داشته باشیم، تصمیم‌های ما خطاهای موجود را رفع و مسیر را برای فعالان و سازندگان اقتصادی کشور هموار کند. به اعتقاد عضو هیات رییسه اتاق ایران، راه‌اندازی سامانه نیما و مکلف کردن واردکنندگان و صادرکنندگان به ثبت اطلاعات خود در این سامانه، مصداقی از ایجاد بروکراسی برای فعالان اقتصادی است که آنان را در عمل محدود می‌کند. انصاری پیشنهاد داد: بهتر است در سامانه نیما تنها مراودات صورت گرفته ثبت شوند. ضمن اینکه به‌جای ارایه لیست کالاهای مجاز در این سامانه، بهتر است کالاهای غیرمجاز معرفی شود و به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که راه‌های ایجاد حذف خطاها نیز فراهم شود.

برگزاری اولین جلسه «میز کنیا»

سازمان توسعه تجارت ایران| اولین جلسه شورای مشورتی کشور «کنیا» توسط «میز کنیا» در دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد. ملیحه موسوی، دبیر «میز کنیا»، با اعلام این خبر افزود: بر اساس برنامه‌های سال ۱۳۹۷ دفتر عربی آفریقایی مبنی بر ایجاد ارتباط مستمر و نهادینه با بخش خصوصی از طریق تشکیل شوراهای مشورتی کشوری با حضور فعالین اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف، «میز کنیا» با شناسایی و دعوت از شرکت‌های ایرانی فعال در بازار کنیا و برخی سازمان‌های دولتی مرتبط، اولین جلسه شورای مشورتی کشور مذکور را برگزار کرد. او اظهار کرد: در این جلسه که به ریاست مدیرکل دفتر عربی آفریقایی برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و کنیا و تشریح برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در مورد توسعه روابط با کنیا، موانع و راهکارهای توسعه صادرات به «کنیا» مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ گردید. بر اساس این گزارش، دفتر عربی آفریقایی در برنامه سال‌جاری خود تشکیل شوراهای مشورتی با کشورهای هدف این حوزه مانند «کنیا، آفریقای جنوبی، تونس، نیجریه، غنا، ساحل عاج، اتیوپی، قطر، عمان، کویت، لبنان و سوریه» را در دستورکار خود قرار داده است.

 

ارسال نظر