خبر

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۳۶:۲۳
کد خبر: ۱۲۷۰۷۶

کشف محموله کاغذ قاچاق در شهر ری

شاتا| مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت موفق به کشف 116 تن «مقوای پشت طوسی» در باقرآباد شهرری شد. این اقدام درجهت همکاری با ستاد مبارزه با احتکار کالای وارداتی صورت گرفت و طبق بررسی‌های این مرکز محموله کشف شده در اظهارنامه گمرکی محموله کاغذ پرینتر عنوان شده است. با هماهنگی دایره مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی فاتب، محموله فوق در محل انبار توقیف شد. این محموله به ارزش تقریبی 820میلیون تومان و در یکی از انبارهای منطقه باقرشهر شهرستان ری شناسایی شد.

هجوم رانت‌خواران برای دریافت کارت بازرگانی

تسنیم| رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به سیاست‌های ارزی جدید، اقبال به دریافت کارت بازرگانی بسیار زیاد شد و این هجوم ناشی از تلاش برای دریافت ارز دولتی بود، در نتیجه اتاق تهران تصمیم گرفت تا کار پایش مجدد را آغاز کند. مسعود خوانساری با تاکید بر اینکه همواره تمام مراحل قانونی صدور و تمدیدکارت بازرگانی در این اتاق بطور کامل اجرا شده است، گفت: در این پایش مجدد، تمام افرادی که دارای کارت بازرگانی بوده اما آدرس یا شماره تلفن و سایر مدارک ارایه شده توسط آنها با واقعیت تطبیق نداشته باشد، به فوریت مسدود خواهد شد و در صورت مشاهده هر تخلفی، متخلفان به مراجع ذی‌ربط معرفی خواهند شد.

رییس اتاق تهران همچنین با اشاره به محدودیت‌هایی که به‌تازگی از سوی دولت برای کاربرد کارت بازرگانی اعمال شده است، تاکید کرد: پایش این مساله در حیطه مسوولیت‌های اتاق نیست، مگر اینکه اطلاعات مربوط به تخصیص‌های صورت گرفته از ابتدای سال در اختیار اتاق قرار گیرد. خوانساری از بانک مرکزی درخواست کرد که کلیه گشایش‌هایی که از ابتدای سال صورت پذیرفته، به اتاق تهران اعلام شود تا برابر مصوبه دولت مبنی بر محدودیت در سقف کارت‌های یکساله و دوساله اقدام مقتضی صورت پذیرد. از طرفی، برابر محدودیت‌هایی که دولت در کاربرد کارت‌های بازرگانی وضع کرده است، دارنده کارت بازرگانی در سال اول تا سقف 500 هزار دلار و در صورت عملکرد مثبت در سال دوم تا سقف دومیلیون دلار اجازه واردات کالا دارند.

پیشنهاد سهمیه بندی واردات خودرو

ایرنا| رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به دولت پیشنهاد کرد: پس از فعال کردن ثبت سفارش‌های جدید، تخصیص ارز به آنها سهمیه بندی شود تا با شکسته شدن حباب کنونی قیمت‌ها، مدیریت بازار میسر شود. کورش مرشد سلوک افزود: پس از تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قرار گرفتن خودرو در گروه چهارم واردات و ممنوعیت واردات آنها، به دلیل فشار تقاضا و محدودیت عرضه شاهد شکل گرفتن حباب قیمتی در بازار بودیم. به گفته این مقام صنفی، امروز این حباب قیمتی در بازار خودروهای کارکرده و همچنین بازار ثانویه (خودروهای صفر کیلومتر که پس از تحویل توسط نمایندگی‌ها به مشتریان به بازار عرضه می‌شود) بیشتر است. مرشد سلوک یادآوری کرد: محدودیت‌های واردات خودرو، در عمل آن را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده و تقاضا برای آن افزایش یافته است؛ بر این اساس در شرایط ثبات عرضه، افزایش و حبابی شدن قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است و هرچه این عرضه محدودتر شود، حباب بزرگ‌تر می‌شود. او تصریح کرد: تنها راهکار از بین بردن حباب قیمتی یاد شده، آزادسازی واردات یا دست‌کم سهمیه بندی واردات است که این پیشنهاد نیز در نامه‌ای از سوی انجمن صنفی واردکنندگان خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شد.

عملکرد مناطق آزاد مطلوب  نیست

فارس| مدیر عامل سابق منطقه آزاد اروند گفت: عملکرد مناطق آزاد در ایجاد اشتغال، تولید و صادرات قابل دفاع و مطلوب نیست. جواد معصومی درباره لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: کمیسیون اقتصادی، ۱۵ شرط را برای ایجاد مناطق آزاد تعیین کرده بود که زیرساخت‌های نرم افزاری و شروط بسیار خوبی بودند. او ادامه داد: هدف از ایجاد مناطق آزاد، ایجاد معافیت‌های محلی مالیاتی نیست بلکه صادرات و صادرات مجدد است . معصومی گفت: صادرات ما از مناطق آزاد اکنون کمتر از ۵ درصد کل صادرات کشور است و این نشان می‌دهد بقیه جا‌های کشور که مناطق آزاد نبودند در صادرات موفق‌تر بودند.

او با بیان اینکه مناطق آزاد در جذب واردات باهم رقابت دارند، افزود: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، ما را به هدف مطلوب نمی‌رساند، به این دلیل که مناطق آزاد در عمل به بهشت فرار مالیاتی تبدیل شده است؛ این موضوع را از تعداد زیاد شرکت‌های ثبت شده در این مناطق می‌توان فهمید. مدیر عامل سابق منطقه آزاد اروند گفت: در حال تخصیص بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به چند منطقه آزاد هستیم تا به تولید و اشتغال کمک کنند، اما این مناطق عملکرد مطلوبی ندارند.

 

ارسال نظر