اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۳۱
کد خبر: ۱۲۶۷۴۳

داخلی‌سازی 10 میلیارد دلاری تولید

شاتا| معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن وتجارت از برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی 10 میلیارد دلاری تولیدات داخلی کشور خبر داد. رضا رحمانی در دیدار با انجمن‌های تخصصی صنفی کارفرمایی و صنعت آلومینیوم و صنایع وابسته با بیان این مطلب افزود: برنامه ما بر این خواهد بود که 10 میلیارد دلار از تولیدات کشور را داخلی‌سازی کنیم؛ چراکه تحریم‌ها برای ما پایان دنیا نیست و شاید بتوان آن را به عنوان فرصتی دانست که موجب پیشرفت هرچه بیشتر برخی از کسب و کارها شود. او با بیان اینکه در برهه کنونی مهم‌ترین اصل در بهبود وضعیت اقتصادی کشور همدلی و هم‌گام شدن تمام اجزای تولید و سیاست‌گذاری است، اظهار کرد: باید از همه پتانسیل‌ها در مسیر کم اثر کردن تحریم‌ها استفاده کرد و با همدلی بیشتر به فکر ایده‌پردازی و ارائه طرح‌هایی بود که تهدید را به فرصت تبدیل کند. رحمانی همچنین حضور تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت دانست و افزود: انجمن‌ها اتاق فکر وزارت صنعت در حوزه‌های مختلف هستند و مشارکت حداکثری انجمن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، مصداق بارز سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است. در این نشست صمیمانه اعضای انجمن تخصصی صنفی کارفرمایی ضمن بیان دیدگاه‌های خود راهکارهایی را برای بهبود وضعیت صنعت آلومینیوم و صنایع وابسته کشور ارائه دادند و در پایان این دیدار پیشنهاد‌ها و راهکارهای این تشکل‌ها برای بررسی بیشتر به کمیته‌ها و بخش‌های ذیربط ارسال شد.

آغاز پایش کارت‌های بازرگانی

پایگاه خبری اتاق تهران| رییس اتاق بازرگانی تهران در واکنش به اتفاقات روزهای گذشته و برای هرچه بیشتر شفاف‌سازی و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و تقلب اعلام کرد: اتاق بازرگانی تهران از هفته گذشته، فرآیند پایش کارت‌های بازرگانی صادر شده توسط این اتاق را آغاز کرده است. مسعود خوانساری با تاکید بر اینکه همواره تمام مراحل قانونی صدور و تمدید کارت بازرگانی در این اتاق به‌طور کامل اجرا شده است گفت: با توجه به سیاست‌های ارزی جدید، اقبال به دریافت کارت بازرگانی بسیار زیاد شد و این هجوم که ناشی از تلاش برای دریافت ارز دولتی بود، ممکن بود شرایطی ایجاد کند که سوءاستفاده‌هایی نیز شکل بگیرد. در نتیجه اتاق بازرگانی تهران خود تصمیم گرفت تا کار پایش مجدد را آغاز کند.

خوانساری ادامه داد: در این پایش مجدد، تمام افرادی که دارای کارت بازرگانی بوده اما آدرس یا شماره تلفن و سایر مدارک ارائه شده توسط آنها با واقعیت تطبیق نداشته باشد، به فوریت مسدود خواهد شد و در صورت مشاهده هر تخلفی، متخلفان به مراجع ذی‌ربط معرفی خواهند شد. رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین با اشاره به محدودیت‌هایی که به تازگی از سوی دولت برای کاربرد کارت بازرگانی اعمال شده است، تاکید کرد که پایش این مساله در حیطه مسوولیت‌های اتاق نیست مگر اینکه اطلاعات مربوط به تخصیص‌های صورت گرفته از ابتدای سال در اختیار اتاق قرار گیرد.

مسعود خوانساری از بانک مرکزی خواستار شد: کلیه گشایش‌هایی که از ابتدای سال صورت پذیرفته، به اتاق بازرگانی تهران اعلام شود تا برابر مصوبه دولت مبنی بر محدودیت در سقف کارت‌های یکساله و دوساله اقدام مقتضی صورت پذیرد. گفتنی است، برابر محدودیت‌هایی که دولت در کاربرد کارت‌های بازرگانی وضع کرده است دارنده کارت بازرگانی در سال اول تا سقف 500 هزار دلار و در صورت عملکرد مثبت در سال دوم تا سقف دو میلیون دلار اجازه واردات کالا دارند.

پروانه بهره‌برداری صنعت و معدن به روایت آمار

وزارت صنعت| مطابق آمارها، در بهار 97، یک هزارو 123 پروانه بهره‌برداری صنعتی شامل پروانه بهره‌برداری ایجادی و توسعه‌یی و نیز 126 پروانه بهره‌برداری معدنی صادر شده است. همچنین در این مدت 4هزارو 653 جواز تاسیس صنعتی در کشور صادر شده، که در قیاس با تعداد 3877 مجوز صادره در مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد. از آنسو، تعداد پروانه‌های اکتشاف معدنی صادر شده طی این مدت 235 و گواهی کشف معدنی 101 فقره بوده است. این در حالی است که تعداد 82 هزارو 243پروانه صنفی، یک هزارو 699 کارت بازرگانی،

26 هزار و 10 گواهی امضای الکترونیکی و 3 هزارو 814 نماد الکترونیکی و 2 پروانه بهره‌برداری نرم افزار ازابتدای سال تا تیرماه سال جاری صادر شده است. همچنین در همین بازه زمانی، در حوزه پژوهش، فنی و مهندسی و تحقیق و توسعه تعداد پروانه‌های صادر شده فنی و مهندسی 35فقره، جواز خدمات فنی و مهندسی 52 فقره، جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی 3فقره و پروانه مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی 2 فقره بوده است. 20 گواهی تحقیق و توسعه و 32 پروانه تحقیق و توسعه نیز درمدت یاد شده صادر شده است. آمارها همچنین نشانگر این است که صدور تعداد پروانه‌های اکتشاف معدنی 9.8درصد، گواهی امضای الکترونیکی 102.9، نماد الکترونیکی 38.3 درصد، پروانه بهره‌برداری نرم افزار 100 درصد، پروانه فنی و مهندسی 40درصد و پروانه تحقیق و توسعه 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

 

ارسال نظر