اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۶۸

هشدار سازمان حمایت

به خریداران خودروهای خارجی

تسنیم| سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از ممنوعیت واردات خودرو به کشور تا اطلاع ثانوی و عرضه این خودرو‌ها به صورت نقدی و در ۳۰ روز خبرداد. غلامرضا کاوه با اشاره به ابلاغیه سازمان در تاریخ 30 خرداد امسال به تمامی شرکت‌های وارد‌کننده خودرو، اظهارکرد: براساس این ابلاغیه تا اطلاع ثانوی هرگونه پیشفروش، فروش مشارکتی و مشارکت در تولید خودرو ممنوع است. سخنگوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان افزود: شرکت‌های تامین‌کننده خودرو تنها می‌توانند خودروهای خارجی در اختیار را از طریق فروش نقدی 30 روزه عرضه کنند، در غیر این صورت هرگونه فروش ازجانب این شرکت‌ها غیرقانونی و به‌شدت با آنان برخورد می‌شود. او تصریح کرد: بر اساس آخرین تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 13309 قلم ردیف تعرفه‌یی مشمول ممنوعیت واردات شده که خودرو هم از جمله این موارد است. کاوه با اعلام اینکه واردات خودرو تا اطلاع ثانوی ممنوع است، گفت: بر همین اساس تمامی شرکت‌های وارد‌کننده خودرو که تا قبل از 31 خرداد امسال ثبت سفارش کرده و تا به امروز تامین ارز نشده‌اند، هرچه سریع‌تر ضمن برگرداندن اصل وجوه به انضمام سود انصرافی به مشتریان باید قراردادها را نیز فسخ کنند.

ساماندهی بازار محصولات دخانی

مهر| رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در نشست با مدیران واحدهای تولیدکننده سیگارت بر ساماندهی بازار محصولات دخانی تاکید کرد. عطاالله معروفخانی در این جلسه با اشاره به افزایش قیمت برخی برندهای سیگارت گفت: هرچند سیگارت جزو کالاهای ضروری محسوب نمی‌شود اما باید تمهیداتی اندیشیده شود تا قشر مصرف‌کننده با مشکلات بیشتری روبرو نشود. او اظهار امیدواری کرد: با ساماندهی و کنترل نظام مند محصولات دخانی از طریق سامانه جامع تجارت، روش منطقی برای کنترل، تولید و توزیع این محصولات فراهم شود و تعیین قیمت در اختیار واسطه نباشد. معروفخانی خاطرنشان کرد: پس از موبایل، کالاهای دخانی دومین محصول ثبت شده در سامانه جامع تجارت خواهد بود که در آینده نزدیک به‌طور کلی توزیع از عاملین کشوری و استانی تا خرده‌فروشان با شناسه و کد رهگیری کنترل خواهد شد. او در ادامه گفت: ۱۴درصد کاهش تولید برخی واحد‌ها در سه ماهه اول سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته وجود داشته که این کاهش تولید موجب نوسانات قیمت و افزایش قاچاق احتمالی شده است. او همچنین با بیان برآورد مصرف سیگارت در کشور یادآورشد: به زودی با تدابیر اندیشیده شده و افزایش تولید این حباب‌های کاذب از بین رفته و قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در ادامه این نشست، رییس انجمن تولید‌کنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان شرایط نامساعد حاکم بر بازار سیگارت گفت: در بخش صنعت، محصولات دخانی در اولویت آخر تخصیص ارز دولتی قرار گرفته‌اند و این امر باعث افزایش نرخ سیگارت مجاز شده است.

سامانه گمرک مبنای تخصیص ارز دولتی شد

فارس| مسوولان «بانک مرکزی»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، ‌«وزارت جهاد کشاورزی»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «گمرک جمهوری اسلامی ایران» در رابطه با مسائل ارزی تصمیم گرفتند مبنای قیمت‌گذاری کالا برای تخصیص ارز دولتی، سامانه جامع گمرک ایران باشد. براساس جزییات این جلسه، مقرر شد سامانه تعیین ارزش کالا (TSC) گمرک مبنای تخصیص ارز دولتی برای کالاهای وارداتی در نظر گرفته شود. بر این اساس، قیمت کالاها در این سامانه براساس معیارهای متعددی ثبت شده و طیف وسیعی از کالاهای وارداتی را پوشش می‌دهد و مورد تایید اتحادیه‌ها و همخوان با نرخ‌های جهانی است از این به بعد مبنای قیمت‌گذاری برای تخصیص ارز دولتی خواهد بود. در حال حاضر به علت شکاف قیمتی میان ارز دولتی و بازار، عده‌یی وارد‌کننده قیمت کالاها را در اظهارنامه‌های بیشتر از قیمت واقعی ابراز می‌کنند به همین علت در گمرک ایران پرونده‌های متعددی برای بیش اظهاری کالاها تشکیل شده است. که امیدواریم با هماهنگی صورت گرفته شاهد سوءاستفاده و رانت ناشی از ارز دولتی نباشیم.

واردات برنج تا ۲۰ مرداد ماه مشروط شد

فارس| گمرک در بخشنامه‌یی واردات برنج را مشروط کرد. بر اساس این بخشنامه ترخیص و آزاد‌سازی محموله‌های برنج تا تاریخ ۲۰ مرداد مشروط به اعلامیه ورود، اظهارنامه یا قبض انبار است. در این بخشنامه آمده است: «پیرو بخشنامه 1237761/ 285 مورخ 9/11/96 به پیوست تصویر نامه شماره 113155/ 60 مورخ 2/5/97 دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت منضم به تصویر 2192/ 501/97 مورخ 31/4/97 معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ارسال و اعلام می‌دارد ترخیص و آزاد‌سازی کلیه محموله‌های برنج تا تاریخ 20/5/97 مشروط بر صدور اعلامیه ورود، اظهارنامه یا قبض انبار برای آنها تا قبل از پایان وقت اداری روز 31/4/97، بلامانع است. مقتضی است مراتب به واحدها و گمرکات زیر مجموعه ابلاغ و نظارت لازم معمول نمایند.»

 

ارسال نظر