2 پیشنهاد برای توسعه مناسبات اقتصادی

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۱۸۷

اتاق بازرگانی ایران دیروز میزبان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود. در این نشست که با هیات رییسه اتاق ایران و جمعی از فعالان بخش خصوصی، به بررسی وضعیت کنونی و پیش روی اقتصاد کشور با آغاز دور جدید تحریم‌های امریکا علیه ایران پرداختند. رییس اتاق بازرگانی ایران طی سخنانی در این نشست گفت: این برای نخستین‌بار است که اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به پارلمان بخش خصوصی آمده‌اند و باید این حضور را به فال نیک گرفت. به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: اقتصاد و جامعه ما در حال گذر از شرایط خاصی است و عبور از آن نیازمند همدلی میان ارکان مختلف کشور است. او افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب در شرایط کنونی بر تهیه نقشه راه برای تقویت تولید وبخش خصوصی است. بخش خصوصی ضعیف پاشنه آشیل اقتصاد ما خواهد بود. شافعی همچنین خواستار همکاری نزدیک‌تر میان اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور و مجلس شورای اسلامی شد.

فعالان اقتصادی حاضر در این نشست، نااطمینانی حاکم در فضای اقتصادی کشور و عدم وجود اعتماد لازم به سیاست‌های اقتصادی دولت در میان فعالان بخش خصوصی را یکی از چالش‌های جدی این روزهای کشور دانستند. به گفته آنها عدم وجود ثبات در قوانین و همچنین بی‌برنامه بودن دولت در مواجهه با چالش‌های امروز اقتصاد، موجب شده تا بخش خصوصی نتواند برای آینده کسب‌وکار خود برنامه‌ریزی کند. اما از سویی دیگر، محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، با ارائه گزارشی به تشریح اقدامات اتاق بازرگانی ایران در طول سال‌های اخیر با رویکرد توسعه مناسبات اقتصادی کشور با همسایگان در قدم اول، 30 شریک اول تجاری کشور در قدم دوم و در نهایت 30 اقتصاد بزرگ جهان پرداخت. کرباسی دو پیشنهاد نیز در این راستا مطرح کرد. او با اشاره به نامناسب بودن زیرساخت‌ها برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه، پیشنهاد داد تا مجلس توجه ویژه‌یی به این مساله داشته باشد. معاون بین‌الملل اتاق ایران همچنین پیشنهاد کرد: شرایط قانونی لازم برای امضای توافقنامه‌های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی با دیگر کشورها فراهم شود.

اما از آن‌سو، حشمت‌الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این مطلب که طبق قانون باید در بخش سیاست‌گذاری خارجی توجه ویژه‌یی به بخش خصوصی داشته باشیم، گفت: با همین هدف در جمع فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران حاضر شده‌ایم. بخش خصوصی باید در این دوره حساس وارد میدان شود، مطالبه‌گری کند و از ظرفیت‌هایی که دارد در راستای مقابله با آثار تحریم استفاده کند. او همچنین رویکرد و اولویت اصلی این کمیسیون را بازسازی درونی اقتصاد کشور عنوان کرد وگفت: برای اینکه این نشست به نتیجه برسد، نیمه مرداد ماه جلسه پیگیری خواهیم داشت. رییس کمیسیون امنیت ملی همچنین گفت: در مورد نکاتی که مطرح شد، به صورت جداگانه گزارش‌هایی تهیه می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر