خودرو

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۲۳:۳۲
کد خبر: ۱۲۶۰۲۷

پیشنهاد توسعه فعالیت خودروسازان چینی

ایسنا| یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ارائه پیشنهاد توسعه فعالیت برندهای خودروسازی چینی همزمان با خروج خودروسازان اروپایی و فرانسوی از بازار خودرویی ایران خبر داد. رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: شرکت‌های فرانسوی برای تولید چند مدل خودرو از جمله پژو ۲۰۰۸ در ایران حدود ۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده‌اند که براساس توافق‌های اولیه قرار بود این عدد تا سقف ۴۰۰ میلیون یورو افزایش یابد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: اگر پژو سیتروئن و رنو بخواهند با سیاست خصمانه امریکا همراهی و ایران را ترک کنند، نمی‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام داده در ایران، ادعایی داشته باشند چون پس از ترک ایران توسط این شرکت‌ها هزینه‌های جانبی و دستمزد کارکنان و کارگران این شرکت‌ها باید از محل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تسویه شود. او از تمایل خودروسازان چینی برای توسعه فعالیت‌های خودرویی‌شان در کشورمان خبر داد و افزود: با خروج شرکت‌های خودروسازی فرانسوی و اروپایی از ایران زمینه کار و توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای برندهای خودروسازی چینی در ایران بیش از گذشته وسعت می‌یابد که البته خودروسازان چینی پیشنهاد توسعه فعالیت‌های خودرویی و تجاری‌شان در کشورمان را به مقامات کشورمان ارائه داده‌اند.

پیش‎فروش خودروهای وارداتی غیرقانونی است

تسنیم| رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه این اتحادیه با شرکت‌های متخلف برخورد جدی خواهد داشت، گفت: با ممنوعیت واردات خودرو فروش این خودروها توسط شرکت‌های مختلف غیرمنطقی و غیرقانونی است. سعید موتمنی با اشاره به اینکه با ممنوعیت واردات خودرو فروش این خودروها توسط شرکت‌های متخلف غیرمنطقی و حتی به نظر من غیرقانونی است، گفت: در حال حاضر شرکت‌های واردکننده به حد کافی خودرو فروخته‌اند و باید تعهدات خود را نسبت به خریداران اجرا کنند نه اینکه با تبلیغات متعدد سعی در فروش جدید خودرو کنند.

او با بیان اینکه اتحادیه فروشندگان خودرو با شرکت‌های متخلف برخورد جدی را انجام خواهد داد، افزود: متاسفانه تعدادی از شرکت‌ها با وجود فروش محصولات امکان تحویل آنها را ندارند و حتی پول خریداران را نمی‌توانند پرداخت کنند. با این شرایط چگونه است که همچنان در قالب تبلیغات متعدد سعی در فروش محصولات آن هم تحویل یک ماهه دارند.  

نمی‌توانیم از فرانسوی‌ها غرامت بگیریم

ایسنا| یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی توافقات خودروسازان فرانسوی و ایرانی در مرحله قرارداد و پیش‌قرارداد باقی مانده باشد طرف ایرانی نمی‌تواند شکایتی برای دریافت غرامت از طرف فرانسوی داشته باشد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا با بیان اینکه قاعده قراردادهای اقتصادی کشورها این است که پیش‌بینی‌های لازم برای فسخ احتمالی یک جانبه قرارداد توسط طرفین در متن قرارداد می‌شود، گفت: علی‌القاعده در قرارداد همکاری خودروسازان فرانسوی (رنو و پژو سیتروئن) و ایرانی نیز باید چنین پیش‌بینی‌هایی شده باشد.

او ادامه داد: به بیان روشن‌تر اگر طرف فرانسوی به دلیل تحریم‌های امریکا قصد ترک ایران را داشته باشد، یعنی قرارداد را یک طرفه فسخ کرده بنابراین باید به طرف تجاری خود «جرایم سنگین» یا «غرامت» پرداخت کند، اما اگر همکاری خودروسازان فرانسوی و ایرانی در حد توافقات اولیه یا پیش‌قرارداد باشد و حالا طرف فرانسوی قصد خروج از ایران و ادامه ندادن همکاری با خودروسازان ایرانی را داشته باشد به صورت طبیعی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی انجام شده در خاک ایران را از کشورمان خارج کند. حسینی کیا با اشاره به اظهارات وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندین بار از وزارتخانه و خودروسازان خواست تا متن قراردادهای‌شان با خودروسازان فرانسوی را در اختیار کمیسیون قرار دهند، اما نعمت‌زاده هر بار می‌گفت «در حد توافقات اولیه و پیش‌قرارداد است و اجازه دهید وقتی به مرحله قرارداد رسید، شما را در جریان قرار می‌دهیم». این اتفاق نیفتاد و امروز هم موضوع ترک ایران توسط خودروسازان فرانسوی قوت گرفته است.

 

ارسال نظر