اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۲۹

تولید اتوبوس کاهش یافت

ایسنا| خرداد ماه امسال تولید انواع اتوبوس به‌طور میانگین ۴۶.۱درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع اتوبوس از ۱۴۱ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۷۶ دستگاه رسید. بر این اساس در خرداد ماه امسال تولید این محصول در پیشرو دیزل آسیا نزولی بوده و از هشت دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به یک دستگاه کاهش یافت. تولید انواع اتوبوس در عقاب افشان نیز کاهش یافته و از ۱۰۰ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۷۵ دستگاه رسید.

در این مدت تولید انواع اتوبوس در ایران خودرو دیزل نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۳۲ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت. تولید این محصول در یاوران خودرو شرق نیز متوقف شده و از یک دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسید.

احتمال تجدیدنظر در ممنوعیت واردات خودرو

مهر| یک مقام مسوول از احتمال تجدیدنظر در ممنوعیت واردات خودرو خبر داد و گفت: این تصمیم برای کوتاه‌مدت اتخاذ شده و به‌طور قطع تغییر می‌یابد، اما رفع ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی در اولویت است. محمدرضا تابش با بیان اینکه ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان حمل و نقل شهری، امری ضروری است، گفت: تصمیم ممنوعیت واردات خودرو برای عبور از شرایط حاد و سخت اقتصادی اتخاذ شده است و پس از عبور از بحران‌های به وجود آمده، تجدیدنظر در آن صورت می‌گیرد. او با اشاره به اینکه در شرایط حاد و سخت اقتصادی قرار داریم، گفت: مشکلات حاد و اساسی که جدای از تحریم‌ها در عرصه اقتصادی در حال حاضر وجود دارد، بحث نقدینگی کارآمدی سیستم مدیریتی بانک‌ها است که باید تلاش شود این نقدینگی سرگردان، به سمت تولید برود تا ما شاهد اتفاقات مثبتی در این بخش باشیم.

این نماینده مجلس افزود: یکی از مولفه‌های اساسی کاهش ترافیک و آلودگی‌ها در کلان‌شهرها، استفاده از کم‌هزینه‌ترین، سالم‌ترین و راحت‌‌ترین وسایل نقلیه است که در این راستا، خودروهای هیبریدی می‌تواند در این زمینه کمک بسزایی به کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی و آلودگی هوای کلان‌شهرها کند؛ اما باید اولویت برای مصارف ارزی کشور قائل شد. او با بیان اینکه رفع ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی در اولویت است، ادامه داد: با نظام تعرفه‌یی، می‌توان کیفیت خودرو‌های داخلی را افزایش داد و شاهد ایجاد رقابت سالم و شفاف بود؛ اما شرایط اقتصادی کشور باعث شده است که تصمیم ممنوعیت واردات خودرو اتخاذ شود. تابش با بیان اینکه ورود خودروهای هیبریدی در کنار امتیاز ویژه‌یی که برای ناوگان حمل و نقل شهری دارند، می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای جامعه ایجاد کند، تاکید کرد: تصمیم ممنوعیت واردات خودرو برای شرایط حال حاضر کشور است و پس از عبور از بحران‌های به وجود آمده در اقتصاد کشور درخصوص تصمیماتی که برای کوتاه‌مدت اتخاذ شده است، تجدیدنظر صورت می‌گیرد.

افزایش صادرات فرش دستباف

شاتا|میزان صادرات فرش دستباف ایران در 2 ماهه ابتدایی امسال از لحاظ وزنی 40.9درصد و از لحاظ ارزشی 10.1درصد افزایش یافت. صادرات فرش دستباف ایران به امریکا نیز در این مدت 2 ماهه از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب 143 و 59.6درصد با افزایش همراه بود. براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در دو ماهه ابتدایی امسال 594.6 تن فرش دستباف به ارزش 33.7 میلیون دلار صادر شد. بر این اساس میزان صادرات فرش دستباف در سال‌ 1396 حدود 5 هزار و 399 تن به ارزش حدود 424 میلیون دلار بود که با افزایش 18درصدی ارزش مواجه بود. همچنین در سال 1395 حدود 5 هزار و 741 تن فرش دستباف به ارزش حدود 359 میلیون دلار از کشور صادر شد که از لحاظ وزنی 13.46درصد و از لحاظ ارزشی 23.80درصد افزایش داشت. از سوی دیگر، میزان صادرات فرش دستباف ایران به امریکا در دو ماهه ابتدایی امسال 206.9 تن به ارزش 9.1میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی 143درصد و از لحاظ ارزشی 59.6درصد افزایش داشته است. در سال 1396، 1.886 تن فرش دستباف به ارزش 126 میلیون دلار به امریکا صادر شده بود که از لحاظ ارزشی 29.9درصد با افزایش همراه بود. این در حالی است که میزان صادرات فرش دستباف به امریکا در سال 1395، یک هزار و 913 تن به ارزش 97 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل آن 621.71درصد افزایش وزنی و 969.42درصد افزایش ارزشی داشت.

سازماندهی بازار فولاد و پتروشیمی

تسنیم|برنامه‌ریزی و سازماندهی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و فولاد از طریق بورس کالا انجام می‌شود. در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد برنامه‌ریزی و سازماندهی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و فولاد از طریق بورس کالا انجام شود. در این جلسه 6ساعته نمایندگان دولت و تولیدکنندگان محصولات فولادی نیز برای بررسی تنظیم بازار محصولات فولادی حضور یافتند. در این نشست که به ریاست حسن یونس سینکی، معاون وزیر صنعت برگزار شد، مقرر شد برنامه‌ریزی و سازماندهی لازم برای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و فولاد از طریق بورس کالا برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این اقلام انجام شود.

 

 

ارسال نظر