مایحتاج ضروری مردم تامین شد

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۷۲
مایحتاج ضروری مردم تامین شد

تعادل|

در حال حاضر صنایع ما با مشکلات عدیده‌یی روبه‌روست، از جمله این مسائل می‌توان به مشکل نقدینگی، دشواری بر سر راه نوسازی واحدهای تولیدی، هزینه بالای تولید، نداشتن بازار صادراتی مطمئن و مسائل دیگری از این دست اشاره کرد. این در حالی است که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از برگزاری جلساتی با حضور استاندار تهران برای رفع مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی خبر می‌دهد و می‌گوید: از این طریق به مقابله برای تحریم‌ها خواهیم پرداخت. از دیگر سو، با خروج امریکا از برجام التهاباتی در بازار ارز و کالاهای مصرفی به وجود آمد که هنوز این نگرانی در میان مردم برای تامین کالای مورد نیازشان وجود دارد. این در حالی است که یدالله صادقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه در تامین مایحتاج ضروری مردم مشکلی نداریم، اطمینان خاطر می‌دهد که کالاهای اساسی در کشور به اندازه کافی ذخیره شده‌اند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: به دستور رییس‌جمهور کالاهای اساسی مردم ذخیره‌سازی و با گران‌فروشان برخورد می‌‌شود. یدالله صادقی دیروز در نشست خبری همایش صنعت و معدن استان تهران با بیان اینکه در تامین مایحتاج ضروری مردم مشکلی نداریم، افزود: با توجه به تاکیدات مکرر رییس‌جمهور مبنی بر اینکه نباید تحت هیچ شرایطی در زمینه تامین کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم با مشکل مواجه شویم، تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده و ذخایر کشور به اندازه کافی است؛ بنابراین هیچ مشکل و نگرانی در حوزه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد و هم‌اکنون در بازار این محصولات شاهد ثبات نسبی هستیم. صادقی افزود: همواره بر اساس مصوباتی که وجود دارد، ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و استراتژیک باید حداقل به مدت سه ماه وجود داشته باشد که در این زمینه، شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام این کار را به عهده می‌گیرند، اما سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز به عنوان عضوی از ستاد تنظیم بازار، مطلع است که ذخایر کافی وجود دارد.

 تسهیل فرآیند مشکلات تولید

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی گفت: برای تسهیل فرآیند دریافت اعتبار و تسهیلات ستادی تحت عنوان ستاد تسهیل تشکیل شده و عمده‌ترین مسائلی که در آن بررسی می‌شود، تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی بوده؛ چرا که این مساله جزو یکی از نگرانی‌های اصلی تولیدکنندگان است.

او در ادامه افزود: در این زمینه نمایندگانی که از سوی استاندار انتخاب شده و به رییس کل بانک مرکزی معرفی شده‌اند و اگر بانک‌ها از اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی امتناع کنند، آنها را به هیات انتظامی بانک‌ها معرفی کرده و با آنها برخورد خواهد شد. او گفت: این روش می‌تواند در اجرایی شدن مصوبات کمک‌کننده باشد. یدالله صادقی همچنین از جلسات ستاد تسهیل به عنوان راهکاری برای مقابله برای تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: در این راستا عمده تمرکز ما بر واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است و عمده پروانه‌های بهره‌برداری در استان تهران نیز مرتبط با همین بخش است که بر این اساس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران، با سفر به تمام شهرستان‌ها مشکلات را بررسی کرده و مرتفع می‌نماید.

 هدایت ارز پتروشیمی‌ها به سمت تولید

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این نشست ضمن بیان اینکه ارز پتروشیمی‌ها با پیمان‌سپاری، به سمت تولید هدایت می‌شود، گفت: با مصوبه سران سه قوه، تصمیماتی اتخاذ شده است که صادرکنندگان مواد پتروشیمی و محصولات فولادی، موظف به پیمان‌سپاری ارزی باشند؛ بر این اساس این امیدواری وجود دارد که منابع ارزی حاصل از صادرات بطور شفاف و بر اساس پیمان‌سپاری ارزی، تامین‌کننده مواد اولیه و ماشین‌آلات و نیازمندی‌های واحدهای تولیدی باشد. او افزود: این یک مصوبه محکم برای تولیدکنندگانی است که نیاز به مواد اولیه دارند.

صادقی ادامه داد: صادرکنندگانی که باید ارز خود را به چرخه اقتصاد آورده و به نرخ دولتی به سامانه نیما تحویل دهند، معمولا شرکت‌های غیردولتی بخش عمومی هستند که مکلف بوده صادرات خود را بر اساس پیمان‌سپاری ارزی انجام دهند و همین امر، پشتوانه تزریق ارز خواهد بود. صادقی در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه قطعی برق صنایع نیز گفت: در اوایلی که وزارت نیرو تصمیم به خاموشی‌ها برای مدیریت شبکه برق کشور گرفت، بسیاری از صنایع کشور آسیب دیدند و حتی مواد اولیه برخی شرکت‌های دارویی، فاسد شدند.

 

 

ارسال نظر