اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۲:۳۵
کد خبر: ۱۲۴۸۰۹

۲۰۱ کارخانه و کارگاه تعطیل احیا شد

تسنیم| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سه ماه گذشته ۲۰۱واحد از واحد‌های داخل شهرک‌ها و نواحی صنعت که تعطیل شده بودند به چرخه تولید بازگشتند. صادق نجفی گفت: در کل کشور حدود 967 شهرک و ناحیه صنعتی داریم که از این تعداد حدود 680 شهرک کاملا فعال است و زیرساخت‌های لازم را دارند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حدود 85هزار واحد صنعتی در کشور داریم که حدود نیمی از آنها در داخل شهرک‌ها و برخی هم در خارج از شهرک‌ها هستند و حدود 92 درصد آنها هم صنایع کوچک و متوسط هستند. نجفی با بیان اینکه تا پایان تیر، تعداد واحد‌های فعال را مشخص می‌کنیم، اضافه کرد: بر اساس آمارگیری که به صورت تصادفی انجام دادیم حدود 67 درصد واحد‌های داخل شهرک و نواحی صنعتی از 10 تا 100 درصد فعال هستند. او ادامه داد: در سه ماه گذشته 201 واحد از واحد‌های داخل شهرک‌ها و نواحی صنعت که تعطیل شده بودند به چرخه تولید بازگشتند.

تخلف در استحصال طلا از معدن «زرشوران»

تسنیم| سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تدوین گزارش تحقیق و تفحص از معادن کشور از تخلف در استحصال طلا از معدن «زرشوران» خبر داد. ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش هیات‌ تحقیق و تفحص از معادن کشور تدوین شده است، گفت: این گزارش از سوی نادر قاضی‌پور در صحن علنی کمیسیون قرائت شد. او ادامه داد: مقرر شده 3 عضو کمیسیون صنایع و معادن این گزارش را نهایی و برای قرائت در صحن علنی پارلمان، تقدیم هیات‌رییسه پارلمان کنند. نماینده مشکین‌شهر در مجلس تصریح کرد: در گزارشی که در کمیسیون قرائت شد، مشخص شد که در استحصال طلا از معدن زرشوران تخلفاتی صورت گرفته است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در برخی موارد افرادی وجود دارند که ماهانه مبلغ زیادی از معادن طلا دریافت می‌کردند، اظهار کرد: البته با مشخص شدن این تخلف و گزارشی که قاضی‌پور ارائه کرد از این پرداخت‌ها جلوگیری شده است.

آغاز پرداخت ۲۰هزار میلیارد تسهیلات برای رونق صنایع

ایسنا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از نهایی شدن اجرای طرح رونق تولید در سال ۱۳۹۷ جهت پرداخت ۲۰هزار میلیارد تومان به حداقل ۱۰هزار واحد صنعتی خبر داد. محسن صالحی‌نیا درباره وضعیت اجرای طرح رونق تولید در سال جاری گفت: این طرح همانند طرح سال گذشته با لحاظ اعتباری معادل ۲۰هزار میلیارد تومان جهت پرداخت به حداقل ۱۰هزار واحد صنعتی مدنظر قرار گرفته است. به گفته او، سامانه مربوط به طرح رونق تولید باز است و واحدهای تولیدی در تمام استان‌های کشور می‌توانند جهت دریافت تسهیلات درخواست خود را ارائه کنند. طرح رونق تولید در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۵ کلید خورد تا در ابتدای امر پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط مدنظر قرار گیرد؛ طرحی که یکی از پروژه‌های اقتصادی کشور به حساب می‌آمد و از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کنار 6 برنامه دیگر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شد. در ابتدای اجرای طرح رونق تولید، پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی فقط برای واحدهای تولیدی و صنعتی در نظر گرفته شد اما با پیشرفت کار، واحدهای کوچک و متوسط بخش کشاورزی نیز مشمول طرح مذکور شدند تا با مراجعه به بانک‌ها تسهیلات مربوطه را دریافت کنند. از سوی دیگر با توجه به حجم متقاضیان دریافت تسهیلات با در نظر گرفتن نیاز واحدهای تولیدی برای احیا و رونق چرخه تولید، میزان متقاضیان برای اخذ تسهیلات بیشتر از ۷۵۰۰واحد در نظر گرفته شد و در نهایت در قالب طرح رونق تولید به ۲۴ هزار واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی حدود ۱۷هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که در این بین تعداد واحدهای صنعتی معادل ۱۲ هزار مورد بود.

نقدینگی علیه اقتصاد کشور شده است

تسنیم| دیبرکل خانه صنعت با اشاره به وجود نقدینگی زیاد در کشورمان گفت: این پول‌ها در دست مردم عادی نیست بلکه سرمایه‌های نامشروع است که در جا‌های مختلف، انباشته شده است و این سرمایه‌ها در دست افراد غیر ملی و غیر موجه است که صاحبان اصلی این ثروت‌ها نیستند. سید محمدرضا مرتضوی با اشاره به وجود نقدینگی زیاد در کشورمان افزود: این مساله به ابزار پرقدرتی علیه اقتصاد و امنیت کشور تبدیل شده است. مرتضوی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از رشد بخش صادرات حاصل تلاش‌های گذشته است، افزود: گاهی به علت نوسانات، ممکن است نرخ رشد بالا و پایین شود، اما شاخص پایدار رشد اقتصادی کشور، سال مالی است. او با بیان اینکه هر وقت فشار‌ها بیشتر می‌شود تلاش ما هم بیشتر می‌شود، ادامه داد: سرمایه اجتماعی یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌ها برای بهبود اقتصاد است. مرتضوی با بیان اینکه برخی نوسانات اقتصادی دلایل منطقی ندارد افزود: ارزش پول ملی کشورمان بیش از نرخ کنونی است، زیرا جی‌دی‌پی ایران بر اساس قدرت خرید، 1500 میلیارد دلار است و بر اساس نرخ رسمی ارز، 500 میلیارد دلار است که این 2 عدد نشان می‌دهد ارزش پول ملی ما بیش از پیش در حال کاهش است و این روند، طبیعی نیست.

 

ارسال نظر