اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۲۴

فیات مذاکره جدیدی با ایران نداشت

مهر| مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هر گونه مذاکره صنعت خودرو با فیات را تکذیب کرد و گفت: پژو هنوز اعلام رسمی برای خروج از ایران نداشته است. هاشم یکه‌زارع در پاسخ به سوالی مبنی بر جزئیات مذاکره فیات با صنعت خودرو ایران با توجه به مذاکرات قبلی ایران خودرو با این شرکت ایتالیایی گفت: فیات هیچ گونه مذاکره‌یی با ایران نداشته است و این خبر تکذیب می‌شود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص آخرین وضعیت قرارداد پژو با ایران افزود: همان‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده پژو هنوز به صورت رسمی خروج خود از ایران را اعلام نکرده است. وی از ارائه هر گونه توضیحات بیشتر در خصوص آخرین وضعیت قرارداد این مجموعه با شرکت‌های فرانسوی خودداری کرد.

تسهیل روند شناسایی تجار ایرانی و عمانی

پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران| طبق اعلام رییس اتاق مشترک ایران و عمان، تجار و سرمایه‌گذاران قبل از هر اقدامی از شرکای تجاری خود در عمان استعلام کنند. محسن ضرابی گفت: بر اساس توافق با طرف عمانی قرار شد، مرجع رسمی استعلام شرکای ایرانی برای عمانی‌ها اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان باشد و برای صحت شر‌کای عمانی هم این کار در اتاق عمان انجام شود. رییس اتاق مشترک ایران و عمان اظهار کرد: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی در عمان و همچنین تجار عمانی در ایران، عدم شناخت کافی از طرف تجاری بوده که تاکنون تبعات زیادی به همراه داشته است. او ادامه داد: همزمان با برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان در مسقط که هیات بلندپایه تجار ایرانی بخش خصوصی نیز حضور داشت در دیدار با قیس‌الیوسف رییس اتاق عمان تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شد. ضرابی افزود: با طرف عمانی توافق کردیم، مرجع رسمی استعلام شرکای ایرانی برای عمانی‌ها اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان و برای صحت شر‌کای عمانی هم این کار در اتاق عمان انجام شود. او گفت: قرار شد، مشکلاتی که پیش از این توافق بین تجار دو کشور به وجود آمده از طرف دو اتاق، ابتدا از طریق مذاکره و در صورت عدم توافق از طریق مراجع حقوقی پیگیری شود. رییس اتاق مشترک ایران و عمان تاکید کرد: در این جلسه همچنین راهکارهای حل مسائل بانکی و موانع و مشکلات بخش خصوصی بررسی و به طرف عمانی اعلام شد. در این نشست به طرف عمانی اعلام شد که سرمایه‌گذاران عمانی برای حضور در ایران می‌توانند تا ۷۵درصد از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره‌مند شوند.

حفظ تولید مقدم بر طرح‌های توسعه است

ایرنا| رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ضمن تجدیدنظر نسبت به طرح‌های توسعه فولاد، اولویت باید حفظ تولید واحدهای کنونی باشد. محمود اسلامیان افزود: پارسال میزان تولید فولاد خام به رقم بیش از 21.8 میلیون تن رسید و علاوه برآن صادرات نیز رقم 8میلیون تن را ثبت کرد. او ادامه داد: امروز باید به تامین نیازمندی‌های فولادسازان اعم از واحدهای بزرگ، متوسط و کوچک پرداخته شود. اسلامیان بر ضرورت تامین ارز تولیدکنندگان این بخش متناسب با شرایط آنها تاکید کرد و گفت: صنعت فولاد توان خودکفایی دارد، اما اندک نیاز ارزی نیز باید برای آن تدبیر و برنامه‌ریزی اصولی صورت گیرد. رییس این تشکل صنفی افزود: صنعت فولاد 95درصد نیاز خود را از داخل کشور تامین می‌کند و 5درصد دیگر از محل واردات صورت می‌گیرد و این مهم در برنامه‌ها باید تعریف شود. او تاکید کرد: ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی باید در اختیار وزارتخانه‌ها قرار گیرد؛ نباید به‌گونه‌یی عمل شود که بنگاه‌ها برای جذب ارز هجوم آورند و شرایط عادی را برهم زنند. اسلامیان معتقد است، در دوره سه تا چهار ماه گذشته ارز کشور بی‌حساب و کتاب تخصیص یافت و این مهم بدون تدبیر نسبت به شرایط کشور صورت گرفت. به گفته او محاسبه سال‌های گذشته به راحتی قابل برآورد بود که اختلال در روند تخصیص ارز به وجود نیاید و در عین حال افراد سودجو نیز قابل شناسایی بودند، اما نبود اقدامات حساب شده به شرایط نامتوازن دامن زد. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه برخی در داخل کشور نسبت به موضوع تحریم احساسی برخورد کرده و نادانسته به جنگ روانی دامن می‌زنند، ادامه داد: جایگاه تعیین نرخ ارز در فضای مجازی نیست؛ رسانه‌ها نباید این مهم را شدت بخشند، زیرا این‌گونه عملکرد همسویی با دیدگاه دشمن برای انحراف برنامه‌ریزان در مسیر رشد تولید است.

نیاز بخش خصوصی با بازار ثانویه ارز

تسنیم| معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران گفت: نخستین نیاز بخش خصوصی در شرایط کنونی ایجاد بازار ثانویه ارز مدیریت شده است. مرتضی ‌الله‌داد افزود: ارز دولتی تنها باید برای واردات کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز اختصاص یابد. او اضافه کرد: ایجاد تحولات ساختاری در اقتصاد، پایبندی دولت به بودجه، اصلاح فضای کسب و کار و تلاش جدی برای شکوفایی بازار تولید و صادرات کشور از جمله اقداماتی است که دولت و مجلس باید در شرایط کنونی به آن توجه کنند. الله‌داد تصریح کرد: بازسازی اعتماد عمومی به عملکرد اقتصادی دولت بسیار مهم است و مردم باید بتوانند به این سیاست‌ها اعتماد کنند. او گفت: مسوولان باید پاسخ دهند که آیا پیش فروش 60 تن طلا توانسته است، نقدینگی زیاد در جامعه را جمع کند؟ معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران افزود: دولت یازدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که حجم نقدینگی در کشور 450هزار میلیارد تومان بود که این حجم هم ‌اکنون چهاربرابر شده و به 1500هزار میلیارد تومان رسیده است.‌ الله‌داد گفت: 11میلیارد صادرات واقعی غیرنفتی کشور در حالی که فروش نفت دچار مشکل شده باید با مشوق‌های لازم افزایش یابد.

 

ارسال نظر