اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۷۴

برخورد قاطع با گران‌فروشان

تسنیم| رییس اتاق اصناف ایران گفت: بسیاری از افزایش قیمت‌ها در بازار علت اقتصادی ندارد بلکه عامل اصلی این گرانی‌ها ناشی از تبلیغات روانی و شایعات است. علی فاضلی در مصاحبه با رادیو افزود: برای کاهش فشار اقتصادی به مردم باید جو روانی در جامعه به شکل صحیح مدیریت شود. او همچنین اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز در مقاطع مختلف منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود و شکی در این قضیه نیست. رییس اتاق اصناف ایران گفت: کالاهای راهبردی، سبد خانوار و مواد اولیه به انضمام ملحقات و ملزومات با نرخ ارز رسمی 4هزار و 200 تومانی خریداری می‌شود بنابراین نباید شاهد افزایش قیمت در این نوع کالاها بود.

او در ادامه افزود: کارخانجات تولیدی با توجه به اختصاص ارز دولتی نباید افزایش قیمت را بدون تایید نهادهای ذی‌ربط و دست‌اندرکاران مربوطه لحاظ کنند. فاضلی بیان کرد: نرخ کالاهای اساسی بدون تغییر باقی مانده اما تولیدکنندگان داخلی قیمت برخی کالاها و خدمات را بدون تایید نظر دستگاه‌های کنترلی و نظارتی افزایش داده‌اند که بدون شک قاطعانه با آنان برخورد خواهد شد. او یادآور شد: در حال حاضر افزایش نرخ ارز در کانال غیر رسمی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد از این‌رو ضرورت دارد به‌صورت جدی با این پدیده برخورد شود.

مهلت ۶ ماهه به صادرکنندگان پتروشیمی

ایسنا| مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی گفت: طبق مصوبه دولت به صادرکنندگان پتروشیمی 6 ماه فرصت داده شده که ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما وارد کنند که با توجه به میزان صادرات تاکنون 2میلیارد یورو به سامانه نیما وارد شده و 6ماه فرصت برای واریز ۱۰میلیارد یورو به سامانه نیما است. امیرمحمد پرهام‌فر با بیان اینکه برخی تقاضاهای ارز در حال حاضر به سامانه نیما سوق داده شده است، اظهار کرد: دسته‌یی از افراد ارز مورد نیاز خود را از سیستم بانکی و دسته‌یی از طریق سامانه نیما دریافت کردند. در حال حاضر صادرکنندگان کالاهای پتروشیمی و کسانی که ارزآور هستند باید ارز را با همان نرخ ۴۲۰۰تومان وارد سامانه نیما کنند. او با بیان اینکه پتروشیمی‌ها ارز خود را به سامانه نیما می‌آورند، افزود: سایر صادرکنندگان الزامی به سامانه نیما ندارند و خودشان می‌توانند ارز وارد کنند.

پرهام‌فر در ادامه گفت: همچنین برخی واردکنندگان ارز خود را در توافق با صادرکنندگان تهیه و وارد کشور می‌کنند. به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی، اگر در مورد کالاهایی باشد که ضرورت ورود دارد و واردکننده‌ آن نتواند ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تهیه کند، می‌تواند از سایر تامین‌کنندگان دریافت کند. پرهام‌فر درباره تاخیر در ارائه ارز به برخی درخواست‌کنندگان به دلیل خودداری پتروشیمی‌ها از تحویل ارز خود به سامانه نیما توضیح داد: مصوبه دوم اردیبهشت سال جاری دولت به صادرکنندگان پتروشیمی 6ماه فرصت داده است. در سه ماه نخست سال جاری نزدیک به ۱۲میلیارد دلار صادرات داشتیم. از این میزان نزدیک به 2میلیارد یورو در سامانه نیما عرضه شده و باقی هم 6ماه فرصت دارند ۱۰ میلیارد باقیمانده را وارد سامانه نیما کنند. البته از ابتدای مصوبه نمی‌توان شدیدترین حالت را در نظر گرفت و همین بازه 6 ماهه هم مزیت محسوب می‌شود، اما حتی این زمان ممکن است در آینده کمتر شود. مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی با اشاره به دسته‌بندی کالاها با اولویت سه‌گانه بیان کرد: هر یک از این سه گروه اگر بخواهند کالایشان را وارد کشور کنند، قاچاق محسوب نمی‌شود؛ زیرا تشریفاتش را طی می‌کنند. او افزود: گوشی تلفن هم در هر یک از دسته‌ها قرار بگیرد، قاعدتا زمان ورود به کشور در گمرک، IMEI آن ثبت شده و گوشی به عنوان گوشی قانونی شناخته می‌شود.

افزایش تولید خودروهای سنگین

ایسنا| اردیبهشت ماه امسال تولید انواع کامیون به‌طور میانگین ۲۲.۳درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع کامیون در شرکت ایران خودرو دیزل صعودی بوده و از 5دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۵۲ دستگاه رسید. تولید این محصول در سایپا دیزل نیز افزایش یافته و از ۲۳۵ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۴۲۹ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیون در کاریزان خودرو نیز با افزایش همراه بوده و از ۸۰ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۹۷ دستگاه رسید.

 اردیبهشت ماه تولید این محصول در گروه بهمن نیز افزایش یافته و از ۵۱۴ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۵۷۵ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیون در زامیاد نیز صعودی بوده و به ۳۴ دستگاه رسید. اردیبهشت ماه سال گذشته تولید کامیون در این شرکت متوقف بود. برخلاف این خودروسازان اما تولید انواع کامیون در سه شرکت با کاهش همراه بوده است. اردیبهشت ماه امسال تولید انواع کامیون در آذهایتکس نزولی بوده و از ۱۰ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به 6دستگاه رسید. تولید این محصول در تیراژه دیزل نیز کاهش یافته و از ۲۰ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به 5دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید انواع کامیون در ماموت نیز با کاهش همراه بوده و از ۲۱۱ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۱۸۰ دستگاه رسید.

 

ارسال نظر