سازمان حمایت سراغ دانه‌درشت‌ها می‌رود

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۷۱

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت چگونگی رصد بازار کالاهای وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی و فروش آن در بازار مصرف با این نرخ را تشریح و تصریح کرد: لیست افراد و شرکت‌های واردکننده کالا در اختیارمان قرار گرفته که بازرس‌های سازمان سراغ واردکنندگان خصوصا دانه‌درشت‌ها می‌روند و میزان واردات، قیمت ارز و قیمت فروش محصول را رصد می‌کنند که در صورت تخلف تعزیری به دستگاه قضایی کشور معرفی می‌شوند. شهرام میرآخورلو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تمایل افراد برای خرید سکه و ارز بیان کرد: اتفاق هیجانی که در بازار افتاده بابت نرخ کالاهایی که مردم به آن اطلاق سرمایه می‌کنند، است؛ نگرانی مردم از تبدیل کردن نقدینگی‌شان به سرمایه، خودش یک تقاضای کاذب است که وارد بازار می‌شود.

او با بیان اینکه فعالان اقتصادی که در جامعه کار می‌کنند نسبت به وضع آینده نگران هستند و اعتراض از این مبناست که یک بی‌ثباتی در شرایط اقتصادی کشور وجود دارد، افزود: بخشی از مدیریت این شرایط به اقتصاد کلان برمی‌گردد که باید تصمیم‌گیری شود، زیرا سهم نقدینگی ۱۵۰۰هزار میلیارد تومانی موجود در هر بازاری برود، بازار را تخریب می‌کند. بخشی هم به عوامل اقتصاد خرد برمی‌گردد که ما با مدیریت عرضه و تقاضا می‌توانیم بازار را تنظیم کنیم. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: این حجم تقاضا برای این کالاها و نقدینگی موجود در جامعه باعث شده ظرف یکی، دو هفته اخیر قیمت‌های غیرمنطقی و هیجانی شکل بگیرد و رشد کند. اگر این تقاضای کاذب وارد بازار نشود، قیمت‌ها نباید این اندازه هیجانی و حبابی بالا برود.

میرآخورلو با اشاره به اعتراض فروشندگان به وضعیت موجود اظهار کرد: این اعتراض‌ها نشان از نگرانی آنها به بی‌ثباتی بازار دارد. او افزود: شاید نیاز ما در حد 4درصد کل هزینه‌یی ارزی‌مان باشد، اما اینکه چرا باید در بازار آزادی که به صورت فیزیکی و اسکناس است، اثر ارز این اندازه بالا باشد و آنها را نسبت به تجارت‌شان نگران ‌کند. او با بیان اینکه سازمان حمایت بیشتر در زمینه خدمات پس از فروش مسوولیت دارد، ادامه داد: ما پیش از این دسترسی نداشتیم به اینکه افراد کالاها را با چه ارزی وارد می‌کنند. الان بانک مرکزی این سامانه را در اختیار وزارت ارتباطات قرار داده و وزارت لیستش را منتشر کرده است. ما هم بر اساس آن لیست سراغ این واحدها می‌رویم.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه اظهار کرد: موبایل به عنوان کالای اولویت اول و ضروری ما نیست که به صورت بازرسی‌محور رویش نظارت داشته باشیم، بلکه کالایی است که باید به صورت شکایت‌محور به آن رسیدگی کنیم که تا پیش از انتشار لیست واردکنندگان هنوز شکواییه‌یی دال بر افزایش گرانی یا عدم اجرای تعهدات در این زمینه نبوده است. او ادامه داد: البته به عنوان مدعی‌العموم وظیفه صیانت از نرخ ارز و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را بر عهده داریم.

میرآخورلو با اشاره به اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان گفت: در برخی کالاها ما به اسم مواد، دستمزد، سربار و انرژی به عنوان بهای تمام‌شده نگاه می‌کنیم اما در کالاهایی که نقش ارز بسیار مهم است و حدود ۹۵درصد سهم بهای تمام‌شده یک کالا به ارز برمی‌گردد، حتما ورود می‌کنیم و مدارک را با نرخ ۴۲۰۰تومان بررسی می‌کنیم. اگر کالایی بالاتر از قیمت فروخته شده باشد، ضمن برخورد با شخص خاطی با توجه به اسناد موجود نسبت به برگرداندن این قیمت‌ها به کسانی که فروختند، اقدام می‌کنیم.

 

ارسال نظر