راهکار صنعتی عبور از تحریم‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۱۳
راهکار صنعتی عبور از تحریم‌ها

گروه تجارت|

بنگاه‌های کوچک و متوسط در قرن اخیر سهم بزرگی در توسعه اقتصادی کشورها دارند. این بنگاه‌ها می‌توانند جایگزینی مناسب برای صنایع بزرگ شده و در شرایطی فعلی می‌توانند راهکاری برای عبور از تحریم‌های امریکا باشند. هیات تجاری اتاق بازرگانی ایران به سرپرستی غلامحسین شافعی و با هدف افزایش مراودات تجاری میان بنگاه‌های تجاری ایران و فرانسه به فرانسه سفر کرد تا با فعالان اقتصادی این کشور اروپایی به مذاکره بنشیند. در دیداری که میان رییس اتاق بازرگانی ایران با رییس اتاق بازرگانی پاریس برگزار شد، شافعی از تشکیل کمیته ویژه‌یی در اتاق ایران برای شناسایی بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد و از رییس اتاق پاریس خواست تا شرکت‌های کوچک و متوسط شناسایی ‌شده را برای تداوم همکاری به ایران بفرستند.

هیات تجاری اتاق بازرگانی ایران به سرپرستی غلامحسین شافعی به فرانسه سفر کرده تا مذاکره با فعالان اقتصادی این کشور اروپایی در زمینه‌های همکاری تجاری با صنایع کوچک و متوسط هر دو کشور را بررسی کنند. در این سفر تعدادی از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و روسای اتاق‌های خراسان جنوبی، قم و گیلان با رییس اتاق پاریس دیدار و گفت‌وگو کردند. رییس اتاق بازرگانی ایران در این دیدار از تشکیل کمیته ویژه‌یی در اتاق ایران برای شناسایی بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد و از رییس اتاق پاریس خواست شرکت‌های کوچک و متوسط شناسایی‌ شده را برای تداوم همکاری به ایران بفرستند.

 ایران، امن‌ترین راه ورود به بازار 400 میلیونی

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط در ایران و فرانسه سهم بزرگی در اقتصاد دو کشور دارند، گفت: آنچه ما از اتحادیه اروپا و فرانسه انتظار داریم این است همانطور که پیش‌تر به توافق برای توسعه و گسترش همکاری دست یافتیم باید از این پس روی همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط تلاش بیشتری داشته باشیم. غلامحسین شافعی ادامه داد: راه همکاری این است که ما تلاشمان را روی شرکت‌های کوچک و متوسط که آسیبی از تحریم نمی‌بینند، متمرکز کنیم. شافعی در ادامه سخنان خود گفت: همه کسانی ‌که به دنبال توسعه همکاری با ایران هستند صرفا بازار 80 میلیون نفری ایران مورد نظرشان نیست بلکه به ‌دلیل موقعیت متفاوت ایران، امن‌ترین راه برای ورود به بازار 400میلیونی ایران و اطراف ایران را مد نظر دارند و فرانسه می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی کند. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رییس اتاق ایران گفت: ایران برای همکاری اقتصادی نسبت به سایر کشورهای منطقه جذابیت بیشتری دارد و ما آمادگی داریم فصل جدیدی از همکاری اقتصادی را با فرانسه شروع کنیم و آینده روشن است.

از سوی دیگر، قدمت حضور فرانسوی‌ها در ایران و روابط دو طرف باعث شده تا اولویت‌های همکاری در زمینه‌های مختلف به فرانسه اختصاص یابد. در این خصوص رییس اتاق ایران با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و فرانسه تاکید کرد: تاریخ فلسفه و هنر دو کشور نشان می‌دهد که همواره در بین ایرانیان، مردم فرانسه از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بودند. به گفته شافعی، در مسائل اقتصادی نیز ردپای فرانسه در اکثر صنایع وجود دارد؛ به طوری که در بسیاری از بنگاه‌های قدیمی ایران شاهد حضور فرانسه در تکنولوژی، طراحی و امور زیربنایی هستیم.

او در ادامه افزود: همین امر موجب شده که ما در کارهای اساسی اقتصادی، بیشترین روابط را در اروپا با فرانسه داشته و در صنعت نفت وگاز و صنعت خودرو انتخاب اول ما کشور فرانسه باشد. به گفته شافعی درحال حاضر هم موضع‌‌گیری فرانسه در اتحادیه اروپا از همه کشورها به ایران نزدیک‌تر است و دیدگاه مستقلی نسبت به دیگران دارد، چراکه هدف اول ایران در روابط اقتصادی است. رییس اتاق ایران با اشاره به حضور رییس‌جمهور به همراه یک هیات بلندپایه در فرانسه پس از امضای برجام، آن را نشانی از دوستی دو کشور برشمرد و گفت: در سفر رییس‌جمهوری اسنادی به ارزش 30میلیارد دلار بین طرفین مبادله شد. اگرچه برخی مشکلات سرعت پیشرفت این اسناد را قدری به تاخیر انداخته اما نشان از عزم دو طرف برای همکاری دارد.

 شناسایی بنگاه‌های کوچک و متوسط

از دیگر سو خروج امریکا از برجام باعث تنش در ارتباط‌های اقتصادی کشور‌های دیگر با ایران شد که برخی از آنها اعلام به قطع همکاری کرده و برخی دیگر نیز بر سر همکاری و مراودات تجاری با ایران ماندند. از این رو رییس اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه در شرایط جدید و با خروج امریکا از برجام، اتحادیه اروپا موضع مستقلی داشته، تصریح کرد: ما منتظر وعده اتحادیه اروپا برای تدوین بسته همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا هستیم تا هر چه زودتر اجرایی شود. شافعی ادامه داد: در همین مدت هم مذاکرات خیلی خوب و امیدبخشی انجام شد و هیات‌های مختلفی ازجمله کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در ایران حضور یافتند. به گفته او، ایران به لحاظ اقتصادی یک اقتصاد بزرگ با ظرفیت‌های قابل توجه در منطقه است.

از طرف دیگر، یکی از موارد مهم که در برنامه‌های آینده ایران پیش‌بینی شده، نوسازی و بهسازی و استفاده از تکنولوژی جدید در صنعت ایران است. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران در قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، قواعد و مشوق‌های قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی دیده شده که برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود. شافعی افزود: خوشبختانه بین ایران و فرانسه موافقت‌نامه‌های خوبی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد. او ادامه داد: در برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران 200میلیارد دلار پروژه‌های مختلف برای ارتقای تکنولوژی و فناوری جدید تعریف شده که فرانسه می‌تواند در این پروژ‌ه‌ها حضور داشته باشد.

این درحالی است که تعامل و همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط برای فرانسوی‌ها نیز بی‌ثمر نیست چراکه برخی از این شرکت‌ها درصدد توسعه بازار‌های حوزه کاری خود هستند و این همکاری می‌تواند صنایع کوچک این کشور را نجات دهد. از این رو رییس اتاق بازرگانی پاریس در این دیدار با اشاره به خروج امریکا از برجام گفت: ما راه‌حل‌هایی برای توسعه همکاری داریم. انتظار داریم اروپا سریع‌تر گام‌های عملی را بردارد و در مقابل امریکا بایستد. اروپا نباید تحت تسلیم امریکا قرار بگیرد. در نشستی که با مدیران کل مربوطه وزارت خارجه فرانسه داشتم تاکید کردم که ما آماده توسعه همکاری با ایران هستیم. «دیدیه کلینگ» گفت: اروپا به دنبال بسته پیشنهادی برای توسعه همکاری با ایران است.

 او افزود: یکی از راهکارها تاسیس بانکی است که با پولی غیر از دلار کار کند تا مشکلات فعلی را نداشته باشیم. رییس اتاق بازرگانی پاریس در خصوص همکاری خودروسازان فرانسوی با ایران، گفت: بعد از مسائل اخیر با مدیران پژو نیز صحبت کردم. او افزود: ایران بعد از چین بزرگ‌ترین بازار تجاری پژو محسوب می‌شود بنابراین حضور در بازار ایران برای آنها هم بسیار مهم است. کلینگ درخصوص تلاش برای ادامه همکاری با ایران افزود: دو بار طی یک سال گذشته به ایران آمدم. 15شرکت تجاری نیز در این سفر حضور داشتند. شرکت‌های کوچک و متوسط هم جزو اعضای هیات بودند و برای همکاری با ایران آمادگی دارند. رییس اتاق بازرگانی پاریس ضمن بیان اینکه هدف ما توسعه روابط با ایران و مبادله کالای متقابل دو کشور است، گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط ایران را برای همکاری به ما معرفی کنید. او افزود: در ماه دسامبر مجددا به ایران سفر خواهیم داشت.

کلینگ در ادامه سخنان خود گفت: ما 6600 عضو در اتاق بازرگانی پاریس داریم و باید روی اینها برای توسعه همکاری سرمایه‌گذاری کنیم. ضمن اینکه نقطه قوت ما شناسایی و معرفی شرکت‌های کوچک و متوسط برای همکاری با ایران است تا این شرکت‌ها در حوزه مبادله مواد و محصولاتی که می‌توانند با ایران همکاری کنند، وارد عمل شوند. در واقع این یک نمونه است که ما می‌توانیم روابط تجاری با ایران را توسعه دهیم.

 

ارسال نظر