راه مقابله با تحریم‌ها، حمایت از واحدهای کوچک است

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۶۵

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دولت در شرایط کنونی با جدی شدن بازگشت تحریم‌ها باید حمایت عملی از واحدهای کوچک و متوسط را در دستور کار قرار دهد. به گزارش ایرنا، بهرام شکوری گفت: امروز شاهدیم در کشور به صنایع بزرگ بیش از صنایع کوچک و متوسط اهمیت داده می‌شود و دولت در عمل کمتر به دنبال حمایت از آنهاست؛ با وجود این، در نقشه راهی که از سوی مجلس دنبال می‌شود، حمایت دولت از واحدهای کوچک و متوسط، ایجاد مشوق‌های لازم برای آنها، ایجاد ستاد زنجیره برای مواد معدنی و همچنین استفاده از مشورت بخش خصوصی برای توسعه آنها ذکر شده است.

شکوری یادآوری کرد: 98.3درصد معادن کشور کوچک و متوسط است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. او گفت: این معادن 85درصد اشتغال و 65درصد تولید را در اختیار دارد، بنابراین باید به آنها اهمیت داده و کمک کنیم تا اشتغال را در بخش معدن و صنایع معدنی سر و سامان دهند. این عضو اتاق ایران یادآوری کرد: در اتحادیه اروپا نیز وضعیت به همین منوال است، به‌طوری که مطابق تحلیل بانک جهانی از هر 5شغل ایجاد شده در سال 2017 چهار شغل به واحد‌های کوچک و متوسط مربوط بود. او ادامه داد: بر این اساس چه با جهان ارتباط و تعامل داشته باشیم چه نه، باید به توسعه و تقویت صنایع کوچک و متوسط در بخش معدن و سایر بخش‌های اقتصادی اقدام کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: در شرایط کنونی راهی جز درونگرایی هر چه بیشتر اقتصاد با تکیه بر منابع و سرمایه‌های داخلی نداریم و از طرفی باید تلاش کنیم با پرهیز از «خود تحریمی» به دنبال ایجاد بحران‌های داخلی نباشیم. رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: باید بستری فراهم کنیم که سرمایه‌های داخلی فراری نشوند، زیرا سیاست‌گذاری‌های اشتباه می‌تواند به دلسرد شدن بخش خصوصی برای توسعه سرمایه‌گذاری منجر شود. او اضافه کرد: اگر فضای کسب و کار داخلی را مساعد کرده و از فعالان اقتصادی که در داخل فعالیت می‌کنند به خوبی حمایت و از سرمایه‌های داخلی به درستی استفاده کنیم، شاید تا زمانی که مناسبات بین‌المللی به حالت عادی بازگردد، بتوانیم به فعالیت اقتصادی ادامه دهیم. بر پایه اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار معادن کشور افزون بر 10هزار واحد است که حدود 6هزار معدن فعال و بقیه در دست تجهیز یا راکد است.

 

 

ارسال نظر