اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۲۳:۰۵
کد خبر: ۱۲۳۴۲۹

 زنجیره صنایع معدنی تکمیل می‌شود

مهر  معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود ظرفیت خوب معدنی در مناطق مختلف، گفت: طرح تکمیل زنجیره صنایع معدنی سال جاری در کشور اجرا می‌شود. رضا رحمانی افزود: نقاط مختلف ایران دارای ذخایر متنوع معدنی است و امسال اجرای طرح زنجیره صنایع معدنی در بخش فلزات اساسی مانند فولاد، مس و تا حدودی آلومینیوم از برنامه‌های اساسی وزارت صنعت و معدن است. او گفت: زنجیره صنایع معدنی در برخی نقاط کشور حلقه مفقوده داشت یا دچار ناهمگونی بود، به همین دلیل معاونت معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی ماموریت پیدا کردند تا پیگیری کرده و نقاط ضعف و قوت زنجیره صنایع معدنی را شناسایی کنند. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در این زنجیره از اکتشاف تا محصول نهایی برنامه‌ریزی می‌شود، تصریح کرد: کشور در حوزه معادن کوچک دارای ظرفیت مطلوبی است ولی در نقاط مختلف ذخایر به حدی است که ایجاد واحد فرآوری برای تمام معادن صرفه اقتصادی ندارد، به عنوان نمونه واحد ذوب مس داریم ولی خوراک این صنعت که کنسانتره مس است، نداریم و به همین دلیل امسال حمایت جدی می‌شود که به صورت قراردادهای بلندمدت این حوزه ساماندهی شود. رحمانی بیان کرد: در سال ۹۶ ایجاد ۴۵۰ هزار شغل در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت هدف‌گذاری شده بود که در همه حوزه‌ها بیش از ۹۰درصد محقق شد. او با بیان اینکه در سال ۹۷ تولید ناخالص ۵۷۰ هزار شغل در سه بخش وزارتخانه هدف‌گذاری است، گفت: سال گذشته هدف‌گذاری ایجاد شغل در بخش اصناف ۲۵۰ هزار مورد بود که امسال ۲۸۰ هزار است و در بخش صنایع توسعه‌یی و جدید سال گذشته هدف‌گذاری ۱۲۰ هزار و امسال ۱۳۰ هزار شغل است.

 رشد قابل‌توجه تولید خودرو در اردیبهشت ماه

ایسنا  تولید انواع خودرو در اردیبهشت ماه 39.8درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۰۴هزار و ۶۸۴ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۱۴۶ هزار و ۳۰۷ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع سواری با افزایش 40.2درصدی همراه بوده و از ۹۸ هزار و ۴۰۶ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۱۳۷ هزار و ۹۴۹ دستگاه رسید. اردیبهشت ماه امسال تولید انواع ون اما ثابت مانده و ۷۸ دستگاه از این محصول تولید شد. در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز تولید این محصول در همین حد بود. تولید انواع وانت نیز 35.6درصد افزایش یافته و از ۴۸۱۰ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۶۵۲۳ دستگاه افزایش یافت. در این مدت تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با رشد 135.8درصدی همراه بوده و از ۸۱ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۱۹۱ دستگاه رسید. برخلاف این محصولات اما تولید انواع اتوبوس نزولی بوده و با کاهش 10.3درصدی از ۱۰۷ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۹۶ دستگاه کاهش یافت. اما تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز افزایش یافته و با رشد 22.3درصدی از ۱۲۰۲ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۱۴۷۰ دستگاه افزایش یافت. در دو ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو 31.1درصد افزایش یافته و از ۱۷۲ هزار و ۸۶۴ دستگاه در دو ماهه نخست سال گذشته به ۲۲۶ هزار و ۵۸۴ دستگاه رسید.

 سرمایه 2.8 میلیارد دلاری در شهرک‌های صنعتی

شاتا   معاون وزیر و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه اکنون 35 واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در دست ساخت است، گفت: 28 واحد این تعداد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارند که سرمایه‌گذاری در آنها 2.8 میلیارد دلار است. صادق نجفی با بیان این مطلب در سمنان افزود: یکی از این واحدهای دانش‌بنیان با بیش از دو هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حال ساخت است و یک طرح بزرگ دیگر در شهرک صنعتی قرچک تهران به‌زودی افتتاح می‌شود که با 6 هزار میلیارد ریال مشارکت سرمایه‌گذاری ترکیه ظرفیت تولید

4.5 میلیون تن در سال پارچه‌های مبلی دارد. به گفته او، در سه سال آینده 31 هزار و 500 واحد تولیدی نوسازی، بازسازی یا به صورت دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شود. نجفی یادآور شد: از 85 هزار واحد تولیدی کشور حدود 92درصد واحدهای کوچک و متوسط هستند، براساس بررسی‌ها حدود 85درصد صنایع در داخل و بیرون شهرک‌های صنعتی فعالیت تولیدی دارند. رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به وجود 9 منطقه ویژه زیرنظر این سازمان، بیان کرد: تکمیل زیرساخت مناطق ویژه اقتصادی از برنامه‌های این سازمان است تا بخشی از نیاز کشور به‌صورت زنجیره‌یی در آن تامین شود واحدهای مستقر در این مناطق قادر به تامین مواد اولیه برای دیگر واحدهای کشور باشد. نجفی یادآور شد: سال گذشته 10 هزار میلیارد ریال برای تامین زیرساخت شهرک‌های صنعتی کشور جذب شد. رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به نشست مشترکی با بانک‌های خصوصی و دولتی درباره واحدهای تولیدی بدهکار به شبکه بانکی، گفت: توافق شد برخی واحدهایی که سند مالکیت‌شان به‌عنوان وثیقه دراختیار بانک‌ها است، تعطیل نشوند. نجفی با اشاره به اینکه براساس آمار گمرک در دو ماهه 97 صادرات از کشور 22.5درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: در 6 ماهه دوم 96 و دو ماهه 97 در داخل شهرهای صنعتی امتیازات خوبی برای سرمایه‌گذاری ساخت واحدهای جدید درنظر گفته شده زیرا معتقدیم سرمایه‌گذار در ابتدای فعالیت نباید سرمایه خود را برای زمین و زیرساخت هزینه کند.

 

ارسال نظر