اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۰۱:۳۸:۴۶
کد خبر: ۱۲۲۹۵۶

تهیه لیست کالاهای غیرضروری برای حذف از سبد واردات

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: اگر قرار باشد امریکا به ایران سخت بگیرد و تحریم‌های جهانی شدت یابد، در سیاست‌های تجاری تمهیدات و تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود که در این راستا و بنا بر سناریوهای بدبینانه، وزارت صنعت فهرستی از اقلام غیرضروری وارداتی آماده کرده که نیازی به واردات آنها وجود ندارد و می‌توان با تشدید تحریم‌ها آنها را از سبد وارداتی کشور حذف کرد. به گزارش ایسنا، محمدرضا مودودی گفت: اگر قرار باشد تحریم‌های امریکا به همراه تحریم‌های بین‌المللی ایران اجرایی و تشدید شوند، نیاز است واردات و حتی در مواردی صادرات به گونه‌یی کنترل و مدیریت شود که مانع از هدر رفت ارز شود و برای تامین موارد غیرضروری ارز مصرف نشود.

او در پاسخ به این سوال که کدام کالاها در لیست مذکور قرار خواهند گرفت؟ آن را به آینده موکول کرد و گفت: این اقلام توسط معاونت صنعتی و دستگاه‌های ذی‌ربط تعیین و اعلام خواهند شد. اما قطعا در این فهرست اقلام ضروری، حساس و مواد اولیه واحدهای تولیدی و قطعات و ماشین‌آلات نیستند. معاون سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: البته باید این نکته را درنظر داشت که طبق قوانین موجود در کشور، وزارت صمت با استفاده از ابزارهایی محدود کننده مانند تعرفه و عوارض، باید واردات را کنترل کند و اجازه ممنوعیت را ندارد، اما این در شرایط عادی است و در شرایط فوق‌العاده، طبیعی است که باید براساس مصلحت اقتصاد عمومی تصمیم گرفت و مانع از آن شد که منابع ارزی کشور که خون رگ‌های اقتصادی هستند، برای مصارف غیرضروری از پیکره اقتصادی کشور خارج شود و مدیریت واردات حداقل اقدامی است که دولت باید انجام دهد. در شرایط خاصی مانند اعمال تحریم‌های سخت و فرساینده، ضرورت مدیریت منابع ارزی بسیار اهمیت دارد و لذا ممنوعیت واردات برخی اقلام هم محتمل است. مودودی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ کالایی مشمول این محدودیت‌ها نشده است، اظهارکرد: در قالب مصوبات ارزی کشور که اخیرا ابلاغ شده شرایط به‌گونه‌یی درنظر گرفته شده که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را در راه‌هایی مانند واردات اقلام مورد نیاز داخلی هزینه کنند.

دستاورد 2 ماهه 97 در توازن بخشی به زنجیره فولاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال با راه‌اندازی طرح‌های جدید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی، یک گام دیگر به سمت توازن در زنجیره فولاد نزدیک می‌شویم. به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سال 96 جزو سال‌های درخشان صنعت فولاد بود و این روند در دو ماهه نخست امسال نیز تداوم یافت، به‌طوری که تغییرات اساسی در تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی ایجاد شد و به سمت توازن در زنجیره فولاد پیش رفت.

او ادامه داد: با وجود آنکه در برخی بخش‌ها نظیر مسکن با رکود مواجه هستیم، اما با رونق در صادرات، مشکلی در بخش فولاد نداشتیم. رکورد 9.2میلیون تنی صادرات زنجیره فولاد در سال 96 اقدام ارزشمندی بود و در این مدت صادرات کنسانتره، آهن اسفنجی و شمش فولاد نیز با رکورد همراه شد.

کرباسیان یادآور شد: سال گذشته در بخش ورق فولادی، توجه بیشتری روی تامین نیاز پروفیل‌سازان شد، به‌همین دلیل شاهد کاهش صادرات این محصول بودیم اما این اقدام درنهایت به معنای حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: با وجود تغییرات نرخ ارز، پیش‌بینی می‌شود اگر تحریم‌های احتمالی مانعی در تجارت این کالا ایجاد نکند، روند صادرات فولاد همچنان ادامه یابد. کرباسیان همچنین با اشاره به موضوع آب به عنوان یکی از چالش‌های اصلی کشور، اظهار داشت: شرکت‌های فولادی در استان‌های مرکزی و جنوب شرقی بیشترین چالش را در بخش آب دارند، از همین رو ضروری است به سمت صرفه‌جویی در مصرف و استفاده از فناوری‌های جدید برویم.

الحاق 2 بندر به منطقه آزاد چابهار

فارس| با تصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار ملحق شدند. به گزارش دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، روز گذشته در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی که روز گذشته به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار به تصویب اعضای این شورا قرار گرفت.

آذرماه سال 96 بود که رییس‌جمهور با حضور در استان سیستان و بلوچستان، فاز اول توسعه بندر چابهار را افتتاح کرد. با افتتاح این فاز ظرفیت این بندر از 3.5میلیون تن به 8.5میلیون تن رسید. بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور و یکی از مهم‌ترین بنادر استراتژیک و بین‌المللی در جنوب ایران است که موقعیت و جایگاه ویژه‌یی در تبادلات تجاری با کشورهای حوزه اقیانوس هند دارد. این بندر نقش مهمی را در کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب ایفا کرده و مسیر جایگزین و کوتاه‌تری برای تجارت با افغانستان و آسیای میانه است.

با فعال‌سازی این کریدور با محوریت چابهار در دریای عمان، راه ترانزیت کالا به مقاصد کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و به ویژه کشورهای آسیای میانه بسیار کوتاه‌تر از خلیج‌فارس خواهد بود. کشورهای همسایه در شرق کشورمان مانند افغانستان و همسایگان شمالی ما در آسیای میانه به واسطه این کریدور به جنوب ایران و آب‌های آزاد و اقیانوس متصل می‌شوند و روابط ایران را با کشورهای همسایه شرقی، شمالی و حتی اروپایی در آینده توسعه خواهند داد. با الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد چابهار، امکان استفاده و بهره‌برداری هرچه بیشتر از مزیت‌ها و ویژگی‌های منطقه آزاد برای این بندر فراهم می‌شود.

 

 

ارسال نظر