افزایش نرخ ارز موجب تقویت صادرات شد

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۴۲

رییس کمیسیون توسعه صادرات ایران می‌گوید: آمار بالای صادرات در دوماهه اول بهار، ارتباط مستقیمی با افزایش نرخ ارز دارد. در این دوره، سیاست‌گذار باید برنامه‌ریزی درست اقتصادی در جهت حمایت از تولید داشته باشد و این برنامه‌ها مداوم و مستمر باشد نه مقطعی.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، چند روز پیش، فرود عسگری، رییس‌کل گمرک ایران از افزایش 25درصدی صادرات غیرنفتی تا 29 اردیبهشت ‌ماه سال جاری خبر داد. او با اعلام رقم 7میلیارد دلاری صادرات گفت: با توجه به تصمیمات جدید دولت و راه‌اندازی سامانه نیما، صادرات کالا نسبت به سال گذشته افزایش 25درصدی و واردات کاهش یک و نیم درصدی داشته است که نشان از موفقیت‌ سیاست‌های ارزی دولت دارد.

این در حالی است که عدنان موسی‌پور، رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران می‌گوید: آمار بالای صادرات در دوماهه اول بهار، ارتباط مستقیمی با افزایش نرخ ارز دارد؛ بالا رفتن قیمت ارز سبب شده انگیزه صادرکننده‌ها برای فروش محصول و حضور در بازارهای منطقه بیشتر شود. او ادامه می‌دهد: این افزایش صادرات یا انگیزه برای افزایش صادرات به حدی بود که صادرکننده‌ها در تعطیلات نوروزی که عمدتا مانعی برای صادرات است، هم‌ دست از کار نکشیده و توانستند محصولات خود را صادر کنند.

 به گفته موسی‌پور، در این دو ماه حجم صادرات و ارزش صادرات هر دو بالا رفته است. اما اینکه آقای عسگری این افزایش را به تصمیمات اخیر ارزی دولت و راه‌اندازی سامانه نیما ربط می‌دهد، درست نیست.

او ادامه می‌دهد: این نوعی آدرس غلط دادن است؛ خیلی از صادرکننده‌ها و فعالان اقتصادی رغبت چندانی به سامانه نیما ندارند یا اصلاً شناخت کافی به این حوزه ندارند. به گفته رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، ما در این مدت هیچ بخشنامه‌یی مبنی بر حمایت از صادرات دریافت نکرده‌ایم و بیشتر بخشنامه‌های صادرشده، نقش مانع ایفا کرده تا نقش حامی یا مشوق صادرات. تنها عامل و مهم‌ترین عامل در افزایش صادرات افزایش نرخ ارز بوده است که خیلی از هزینه‌ها را برای صادرکننده‌ها پوشش داده است.

او درباره پایین آمدن ارزش واردات هم می‌گوید: مساله واردات ارتباط مستقیمی با خروج امریکا از برجام دارد؛ اگرچه بالا بودن نرخ ارز هم در این مساله بی‌تاثیر نبوده است. موسی‌پور معتقد است: ما با خروج امریکا از برجام با موانع متعددی روبه‌رو خواهیم بود؛ خروج خیلی از شرکت‌های بزرگ از ایران، بازگشت برخی از تحریم‌ها یا از دست دادن برخی از بازارهای منطقه از آثار این خروج خواهد بود.

چه باید کرد؟ پرسشی که موسی پور در پاسخ به آن می‌گوید: ما باید از خودتحرمی داخلی بپرهیزیم. با خروج امریکا از برجام حتما هزینه حمل‌ونقل، انتقال کالا به بازار منطقه، مواد اولیه و قیمت تمام‌شده محصول بالا خواهد رفت. اگر این موانع در داخل هم بیشتر شود یا گام اساسی برای رفع آنها برداشته نشود، وضعیت تولید، صادرات و اقتصاد بدتر خواهد شد. او تاکید می‌کند: با توجه به تجربه دور قبلی، سیاست‌گذار نباید به بهانه تحریم‌های بین‌المللی، سیاست‌هایی تدوین کند که منجر به تحریم داخلی شود. خودتحریمی، وضع قوانین نادرست و تغییر مداوم رویه‌ها آثار به‌مراتب بدتری از تحریم‌ها دارند. سیاست‌گذار باید برنامه‌ریزی درست اقتصادی در جهت حمایت از تولید داشته باشد و این برنامه‌ها مداوم و مستمر باشد نه مقطعی. به گفته موسی پور، با شفافیت، مبارزه با فساد و پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد می‌توان نقشه راه مناسبی برای اقتصاد ترسیم کرد.

 

 

ارسال نظر