اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۶۲

 ابلاغ دستورالعمل شناسه‌دارشدن خودروها

مهر   براساس مکاتبه وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر کشور، دستورالعمل اجرایی ثبت، اخذ و نصب شناسه کالای خودرو به دستگاه‌های اجرایی مرتبط ابلاغ شد. به استناد دستورالعمل ابلاغی وزیر صنعت، معدن و تجارت به دستگاه‌های اجرایی در خصوص شناسه‌دار شدن خودروهای سواری، خودروهای تجاری حمل بار، خودروهای تجاری حمل مسافر، ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی و موتورسیکلت از تاریخ 05/02/1397 فرآیند جدید به صورت؛ ثبت و دریافت شناسه کالا توسط دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایجاد ارتباط و هماهنگی بین شناسه کالا و نمایندگی توسط همان دفتر، ثبت سفارش انواع خودرو تنها از طریق سامانه جامع تجارت و بر اساس شناسه کالا و بررسی ضوابط و مجوزهای مربوطه به صورت الکترونیکی و بدون حضور فیزیکی طی می‌شود. همچنین گروه‌های کالایی دخانیات، تجهیزات دارای سیم‌کارت، پوشاک، لوازم خانگی، داروهای دامی و داروهای انسانی از جمله گروه‌های کالایی بودند که شناسه کالا را اخذ کرده و فرآیند واردات و ثبت سفارش آنها با شناسه کالا صورت می‌گیرد. در حال حاضر نیز این روند برای انواع خودرو الزامی شده و پس از دریافت شناسه کالای این گروه کالایی، ثبت سفارش خودرو نیز بر اساس شناسه کالا صورت خواهد گرفت.

 افت ۵ درصدی واردات رسمی از ترکیه

تسنیم   واردات رسمی ایران از ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با افت ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۵۹ میلیون دلار رسید. این در حالی است که ترکیه در سه ماهه نخست سال قبل 802 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. آمارهای منتشر شده از سوی موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد، حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2018، با 3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی به 2.641 میلیارد دلار رسیده است. در ماه‌های ژانویه تا مارس سال 2017 ارزش تجارت بین دو کشور بالغ بر 2.561 میلیارد دلار اعلام شده بود. ارزش صادرات ترکیه به ایران در سه ماهه نخست 2018 معادل 1.8 درصد کل صادرات این کشور بوده و ایران در رتبه 19 بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی این کشور قرار داشته است. اما واردات ترکیه از ایران در سه ماهه نخست امسال رشد 7 درصدی داشته و از 1.759 میلیارد دلار در سه ماهه نخست 2017 به 1.882 میلیارد دلار در سه ماهه نخست 2018 رسیده است.

 بسته‌بندی مشکلی تازه برای تولید

ایلنا  دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت گفت: امروز مشکل اصلی تولیدکنندگان قیمت مواد پتروشیمی است که به صورت بی‌رحمانه‌یی در حال افزایش است. محمد رضا مرتضوی در ادامه گفت: متاسفانه این مشکل به حدی جدی شده است که تولیدکنندگان امروز با مشکل بسته‌بندی و عرضه روبه‌رو شده‌اند و علاوه بر کمبود در بازار باید مواد خود را با قیمت گزاف نیز تهیه کنند. او در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تخصیص ارز 4200 تومانی به واحدهای تولیدی گفت: تا به امروز تمام نیاز شرکت‌های تولیدی کشور تامین شده است و تمام آنها بدون هیچ مشکلی با معرفی از سوی بانک مرکزی به بانک عامل، توانسته‌اند ارز 4200 تومانی را تحویل بگیرند.  مرتضوی افزود: حتی برخی شرکت‌ها به دلیل اینکه به ثبات این وضعیت اعتماد نداشتند بیشتر از سفارشات ماهانه خود درخواست دادند که دولت نیز آنها را تامین کرده است و هیچ مشکلی به وجود نیامده است.

 ایران سی‌و‌هفتمین صادرکننده جهان شد

تسنیم   ایران با صادرات ۹۲میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ به عنوان سی و هفتمین صادرکننده بزرگ جهان در این سال شناخته شد. بخش اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) طی گزارشی از میزان صادرات 223 کشور جهان در سال 2017 اعلام کرد: ایران در این سال 92میلیارد دلار کالا و خدمات صادر کرده است. بر این اساس صادرات ایران در این سال از 186 کشور جهان بیشتر بوده است. همچنین بر اساس محاسبات (سیا) ایران از نظر ارزش صادرات خود در سال 2017 در رتبه 37جهان و بالاتر از برخی کشورهای اروپایی مثل اسلواکی، فنلاند، پرتغال، یونان و لتونی قرار گرفته است. این در حالی است که چین با صادرات 2157میلیارد دلاری بزرگ‌ترین صادرکننده جهان در این سال شناخته شده و امریکا با 1576میلیارد دلار در رتبه دوم جای گرفته است. آلمان نیز با صادرات 1401میلیارد دلاری سومین صادرکننده بزرگ جهان شناخته شده است.  بر این اساس برخی کشورهای دیگری که صادرات بیشتری نسبت به ایران در سال 2017 داشته‌اند، عبارتند از: ژاپن با 683میلیارد دلار، کره‌جنوبی با 552میلیارد دلار، فرانسه با 541میلیارد دلار، روسیه با 336میلیارد دلار، امارات با 314میلیارد دلار، هند با 229میلیارد دلار، ترکیه با 157میلیارد دلار و نروژ با 102میلیارد دلار. اما از دیگر سو کشورهایی که صادرات کمتری نسبت به ایران داشته‌اند، عبارتند از: اسلواکی با 80.5میلیارد دلار، آفریقای‌جنوبی با 78.25میلیارد دلار، فنلاند با 65.5میلیارد دلار، پرتغال با 62.6میلیارد دلار، عراق با 56.7میلیارد دلار، یونان با 29.2میلیارد دلار، مصر با 23.5میلیارد دلار، بحرین با 14.3میلیارد دلار، لتونی با 12.3 میلیارد دلار و ترکمنستان با 7.39میلیارد دلار.

 

 

ارسال نظر